طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی با و بدون فر

به گزارش اردکان خبر، مرغ شکم پر یا مرغ شکم پاره شیرازی یکی از انواع مرغ شکم پر است که با کمی تفاوت از مرغ شکم پر اصیل پخته می گردد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی را آنالیز نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی را در قابلمه و با فر مرور می کنیم.

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی با و بدون فر

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر شیرازی

  • مرغ کامل 1 عدد
  • گوشت چرخ نموده 400 گرم
  • غوره 150 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • آلو 10-15 عدد
  • آبلیمو به اندازه لازم
  • رب 1-2 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم
  • هویج 2 عدد
  • فلفل دلمه 1 عدد
  • زعفران به اندازه لازم
  • گوجه 2 عدد

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی

1. مزه دار کردن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی این است که مرغ را مزه دار کنید. برای این کار رو و داخل مرغی که کاملا تمیز نموده، شسته اید و خشک نموده اید را آبلیمو بمالید و بعد نمک، زردچوبه را رومال کنید، می توانید از اندازهی زعفران دم شده هم برای این کار بهره ببرید. مرغ رومال شده را باید داخل سلفون بپیچید و داخل یخچال قرار دهید تا حداقل 3 ساعت یا حتی یک روز بماند تا کاملا مزه دار گردد.

2. آماده کردن ماده میانی شکم مرغ

در این مرحله از تهیه مرغ شکم پاره شیرازی باید مواد داخل شکم مرغ را آماده کنید. برای این کار ابتدا پیاز خرد نموده را در ماهیتابه روغن سرخ کنید و بعد گوشت چرخ نموده را اضافه کنید و اجازه دهید کاملا رنگ گوشت عوض گردد. سپس غوره و ادویه مناسب شامل نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مناسب گوشت را اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مایه میانی آماده شد آن را کنار بگذارید و مرغ را از یخچال خارج کنید.

3. پر کردن شکم مرغ

اکنون زمان آن رسیده که شکم مرغ را با مواد پر کنید. برای این کار مرغ را از یخچال در آورید و مواد میانی را داخل آن بریزید بعد مرغ را یا با خلال دندان ببندید یا آن را با نخ بدوزید. در نهایت آن را در ماهیتابه ای که روغنش داغ شده بگذارید و از همه طرف سرخ کنید تا طلایی گردد.

4. پخت مرغ شکم پر

در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی پیاز داغ را در قابلمه مناسب بریزید و بعد هویج، فلفل دلمه، گوجه، ادویه، رب گوجه، نمک و فلفل و ادویه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. در نهایت مرغ را در قابلمه بگذارید و آلو و آب را اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت 2 ساعت در قابلمه در بسته بپزد. در یک ربع پایانی پخت غذا در قابلمه را باز کنید و زعفران را اضافه کنید تا در مرحله آخر مرغ طعم زعفران به خود بگیرد و خوشمزه تر گردد.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ شکم پر

تهیه و پخت مرغ شکم پر هم مثل خیلی از غذاهای دیگر در نقاط مختلف ایران به سبک متفاوت با مواد مختلف تهیه می گردد. اما در کل حاصل کار، مرغ شکم پری خوشمزه است که همه آن را دوست دارند. پس چه مرغ شکم دریده شیرازی بپزید چه مرغ شکم پر دیگر، خوب است به نکات زیر دقت کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی در فر

پخت مرغ شکم پر شیرازی در فر هم انجام می گردد در این روش همه مراحل مثل بالاست فقط مرغ را باید بدون سس در سینی فر بگذارید تا بپزد.

روش های مختلف پخت مرغ شکم پر در ایران

تهیه و پخت مرغ شکم پر برحسب این که در کجا انجام گردد تفاوت هایی دارد مثلا همان طور که دیدید تهیه مرغ شکم پر شیرازی بیشتر شامل موادی است که در شیراز فراوری می گردد اما در شهرهای دیگر مثلا طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی از سبزی های محلی خاص آن منطقه استفاده می گردد یا حتی مرغ شکم پر با کشمش و گردو تهیه می گردد. بنابراین برحسب موادی که در دسترس دارید می توانید مواد و حتی سس پخت مرغ شکم پر خود را تغییر دهید.

تهیه سس و روش پخت مرغ شکم پر

سس مرغ شکم پر که برای پخت مرغ تهیه می گردد ترکیب آب و آبلیمو باشد یا حتی سسی باشد که با رب گوجه درست شده باشد. یا اگر مرغتان را در فر می پزید می توانید هیچ گونه سسی استفاده نکنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 دی 1402 بروزرسانی: 17 دی 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1359

به "طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی با و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی با و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید