ببینید زلزله با بناهای تاریخی کرمان چه نموده است!

به گزارش اردکان خبر، اثر زلزله بر بنا ها و آثار تاریخی کرمان

با آمدن اولین زلزله 7.3 ریشتری در 21 آبان امسال، فرایند زلزله های شهر کرمان آغاز شد و با زلزله در تهران و استان البرز تب زلزله در تمامی ایران به وجود آمد. پس از گذشت 2 ماه از این زلزله ها مخصوصا در استان کرمان، سوال بسیاری از افراد این است که زلزله های اخیر بر سر آثار و بناهای تاریخی کرمان چه آورده است؟ این آثار درچه حالی به سر می برند؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا این خبر را که، آثار خرابی زلزله بر روی بناهای تاریخی کرمانشاه چقدر است را آنالیز کنیم.

ببینید زلزله با بناهای تاریخی کرمان چه نموده است!

خبر خوشی که در زمینه آثار باستانی کرمان به خصوص شهر هجدک وجود دارد این است که در حال حاضر آسیبی به آثار و بناهای تاریخی هجدک وارد نشده اما در ادامه اگر این زلزله ها ادامه داشته باشند، پایه های این بناها را سست نموده و موجبات آسیب و تخریب این بناها فراهم می گردد. اولین زلزله در هجدک کرمان در تاریخ 10 آذر امسال به وقوع پیوست که قدرتی بالغ بر 6.1 ریشتر داشت. اما همانطور که در جریان هستید این خاتمه لرزش های هجدک نبود، زلزله هایی از بازه 3 تا 5 دهم ریشتر در این منطقه و منطقه ها دیگر کرمان همچون سر پل ذهاب، همچنان در حال وقوع است و کرمان را به عنوان یک منطقه زلزله خیز در بین شهر های ایران معرفی نموده است. البته ناگفته نماند که زمانی که اولین زلزله ها به وقوع پیوستند، مسئولین استان این خبر را اعلام کردند که آثار باستانی شهر کرمان به خصوص هجدک و روستاهای اطرافش، 30 درصد آسیب دیده اند.

البته نمی توان به این آمار زیاد اطمینان داشت زیرا وقوع یکی پس از دیگری زلزله ها در این منطقه ها اجازه آنالیز های بعدی را در این منطقه نداده است. پس از وقوع اولین زمین لرزه در کرمان و مراکزی همچون هجدک که آثار باستانی بیشتری در خود دارند، آقای محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در باره مقدار آسیب های وارده به بناهاب تاریخی منطقه کرمان و شهرها و روستاهایش گفته است که: شدت آسیب ها در بخش کوهساران شهرستان راور کرمان که عمق و قدرت زلزله و پس لرزه های آن که تا خود کرمان نیز احساس شده است ، 100 قنات قدیمی، 50 درصد از خانه های روستایی، 10 تا 20 درصد بافت تاریخی روستاهای کرمان و اطراف آن، برج تاریخی گزک و کاروانسراهای قدیمی را مورد آسیب قرار داده است.

بعلاوه نیز چند روستای نزدیک به کرمان همچون گروک، با توجه به نسبت فاصله خود به کانون زلزله آسیب زیادی دیده اند. در حال حاضر باید این مطلب را در نظر گرفت که از اولین روزی که اخبار زلزله کرمان در رسانه ها پخش شد تا به همین دیروز، 22 دی ماه که زلزله ای به بزرگی 4.2 ریشتر در مقیاس با امواج درونی زمین، اطراف هجدک کرمان را لرزانده است، در حال حاضر مسئولان مربوطه و جوابگوی میراث فرهنگی استان اعلام می نمایند که: در حالت عادی هیچ گونه گزارشی مبتنی بر آسیب به آثار و بناهای تاریخی که بر اثر این زلزله های اخیر بوده باشد، نشده است و آمار دقیقی از آسیب های وارده وجود ندارد اما، بی شک در اثر استمرار این زلزله ها و پس لرزه هایی که در پی آمدش به وقوع می پیوندد، به مرور باعث آسیب های فراوان به این بناها و سست شدن پایه های این بناهای تاریخی می گردد.

. آقای افضلی در یک کنفرانس خبری که در روز آدینه، 22 دی ماه امسال برگزار گردید اعلام کردند که زلزله ای که دیرزو(پنج شنبه، 21 دی ماه)، به وقوع پیوسته است و بعلاوه زلزله امروز، که قدرتی بالای 4 ریشتر داشته است، در حال حاضر در ظاهر آسیبی به بناهای تاریخی وارد ننموده است اما، قطعا زمین لرزه هایی که در حدود 40 روز گذشته در کرمان و اطرافش مخصوصا در این روستا اتفاق افتاده است، به مرور زمان باعث سست شدن پایه های بافت های قدیمی این روستاهای تاریخی شده و باعث می گردد که به مرور زمان این بناها روز به روز به تخریب نزدیک تر شوند. بعلاوه ما نیز تا خاتمه کامل زلزله ها و پس لرزه ها نمی توانیم اطلاعات تکمیلی و آمار قطعی درباره شرایط بناهای تاریخی و درصد تخریبشان اعلام کنیم.

استان کرمان یکی از استان های کشورمان است که غنی از آثار باستانی و بناهای تاریخی است و در خود آثار بسیاری را در خود جای داده است. همانطور که در سطور قبل تر گفتیم، امروزه خیلی ها نگران شرایط آثار باستانی و بناهای این استان مخصوصا شهرها و روستاهای اطرافش که کانون زلزله بوده اند و یا فرکانس ها و لرزش های این زلزله ها و پس لرزه ها به آن ها رسیده است هستند و با توجه به شرایط پیش آمده همانطور که مسئولین مربوطه گفتند، نمی توانند برآورد دقیقی از آسیب های وارده به این آثار بدهند و اقدامات پیشگیرانه را آغاز نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1058

به "ببینید زلزله با بناهای تاریخی کرمان چه نموده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید زلزله با بناهای تاریخی کرمان چه نموده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید