تفاوت های بین کووید-19 و سینوزیت

به گزارش اردکان خبر، تهران (پانا) - عفونت سینوس که به نام سینوزیت شناخته می گردد، زمانی رخ می دهد که مایع در سینوس ها، حفره هایی در صورت که با هوا پر شده اند، انباشته می گردد.

تفاوت های بین کووید-19 و سینوزیت

به گزارش عصر ایران به نقل از پریونشن، اگر به طور ناگهانی دچار آبریزش بینی و سردرد شده اید، وحشت و تصور این که به بیماری کووید-19 مبتلا شده اید، آسان است، اما تصور این که علائم شما به واسطه یک عفونت سینوس شکل گرفته اند نیز ممکن است.

با توجه به این که در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار داریم، عفونت های سینوس نیز شیوع بیشتری می یابند. اما با توجه به همه گیری کووید-19، احتمالا این پرسش را با خود مطرح می کنید که به این بیماری مبتلا شده اید یا با یک عفونت سینوس روبرو هستید.

عفونت سینوس

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، عفونت سینوس که به نام سینوزیت شناخته می گردد، زمانی رخ می دهد که مایع در سینوس ها، حفره هایی در صورت که با هوا پر شده اند، انباشته می گردد. این شرایط امکان رشد میکروب ها را فراهم می نماید. ویروس ها عامل اصلی بیشتر موارد عفونت های سینوس هستند، اما باکتری ها نیز می توانند موجب این عفونت ها شوند.

موارد مختلفی وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به عفونت سینوس را افزایش دهند که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به طور خاص موارد زیر را فهرست نموده است:

- سرماخوردگی قبلی

- آلرژی های فصلی

- سیگار کشیدن و قرار دریافت در معرض دود دست دوم سیگار

- مسائل ساختاری درون سینوس ها مانند رشد توده ها در پوشش درونی بینی یا سینوس ها

- سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می نمایند

علائم عفونت سینوس

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، شایع ترین علائم عفونت سینوس شامل موارد زیر می شوند:

- آبریزش بینی

- گرفتگی بینی

- درد یا فشار در صورت

- سردرد

- ترشحات پشت حلق

- گلو درد

- سرفه

- بوی بد دهان

اما در بعضی موارد، شما ممکن است سردرد یا صورت درد شدید، علائمی که پس از بهبود اولیه تشدید می شوند، علائمی که برای بیش از 10 روز بدون این که بهتر شوند، ادامه می یابند، و تبی که برای بیش از سه تا چهار روز ادامه دارد را تجربه کنید.

علائم کووید-19

احتمالا تا به امروز با علائم مختلف بیماری کووید-19 آشنا شده و آنها را به خاطر سپرده اید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا علائم کووید-19 را این گونه فهرست نموده است:

- تب یا لرز

- سرفه

- تنگی نفس یا سختی در تنفس

- خستگی

- بدن درد و دردهای عضلانی

- سردرد

- از دست دادن حس چشایی یا بویایی

- گلودرد

- گرفتگی یا آبریزش بینی

- حالت تهوع یا استفراغ

- اسهال

تفاوت بین کووید-19 و سینوزیت

به گفته اریک هلبروک، پزشک و مدیر بینی شناسی (Rhinology) در بیمارستان چشم و گوش ماساچوست تشخیص کووید-19 و عفونت سینوس از یکدیگر می تواند سخت باشد زیرا دارای علائم مشترک بسیاری هستند. گرفتگی بینی، آبریزش بینی و از دست دادن حس بویایی از جمله علائم برجسته عفونت سینوس هستند.

با این وجود، موردی که می تواند مقداری به تشخیص یاری کند، ارزیابی درد است. به گفته دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه وندربیلت عفونت سینوس موجب درد زیاد در گونه ها و پیشانی می گردد. به طور معمول، عفونت سینوس قسمت بالای گردن را درگیر می نماید، اما در بعضی موارد ترشحات پشت حلق می تواند موجب سرفه در بعضی بیماران گردد.

اگر به تازگی با ظهور این علائم روبرو شده اید بهتر است جانب احتیاط را حفظ نموده و به کووید-19 مشکوک باشید و تا زمانی که با پزشکتان برای کسب هدایت های بیشتر تماس می گیرید، خود را قرنطینه کنید. از مراجعه به مطب پزشک پرهیز کنید زیرا ممکن است به کووید-19 مبتلا بوده و دیگران را نیز آلوده کنید.

پس از صحبت با پزشک، احتمالا از شما خواسته می گردد تا تست کووید-19 داده و یک معاینه بدنی از شما صورت بگیرد. پزشکان برای آنالیز این که سینوس ها با مایع پر شده اند و این که نسبت به اعمال فشار روی بخش هایی از صورت که سینوس ها قرار دارند، چه واکنشی نشان می دهند، معاینه را انجام خواهند داد. همچنین، باید به صدای ریه های بیمار گوش داده گردد، دمای بدن، نبض و سطوح اکسیژن خون وی کنترل گردد و احتمالا درباره قرار دریافت در معرض کووید-19 پرسش هایی مطرح می گردد.

در حال حاضر، تنها روش برای معین دلیل بروز علائم انجام تست کووید-19 و همچنین ویروس های دیگر است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 360

به "تفاوت های بین کووید-19 و سینوزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های بین کووید-19 و سینوزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید