خبرنگاران اعتبار لازم برای برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات اختصاص می یابد

به گزارش اردکان خبر، کرمانشاه- خبرنگاران- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات باجدیت دنبال می گردد، گفت: اعتبار لازم برای این کار تخصیص داده خواهد شد و جای نگرانی نیست.

خبرنگاران اعتبار لازم برای برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات اختصاص می یابد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار گشت، گفت: انجام این کار آنقدر مهم هست که همه توان خود را برای جذب اعتبار مورداحتیاج برای برطرف نواقص به کار گیری کنیم.

وی ادامه داد: اعتبارات مورد احتیاج در اختیار دستگاه های متولی قرار داده خواهد شد تا با فراغ بال و بدون نگرانی اندک موانعی که می تواند در تصمیم نمایندگان یونسکو اثر منفی بگذارد برطرف نمایند.

بازوند با بیان اینکه ثبت جهانی اورامانات فرصت بسیار ارزشمندی است که نصیب مدیران فعلی و فرمانداران مناطق اورامان نشین استان شده، گفت: باید نهایت استفاده را از این فرصت ارزشمند برد و کاری کنیم که آیندگان ما را مورد تحسین قرار دهند.

استاندار کرمانشاه در ادامه از تشکیل کمیته ای برای پیگیری ویژه این موضوع به ریاست معاون عمرانی و چند تن از مدیران کل دستگاه های اجرایی اطلاع داد و گفت: این کمیته هر 2 روز یکبار تشکیل جلسه داده و آخرین شرایط را پیگیری و آنالیز می نماید.

وی ادامه داد: حضور نماینده یونسکو که قرار است به زودی به کرمانشاه سفر کند و گزارشی که ارایه می دهد تاثیر زیادی در آینده این کار خواهد داشت از این رو باید از امروز به فکر برطرف نواقص باقی مانده باشیم.

بازوند در خاتمه از حمایت های مونسان وزیر میراث فرهنگیریال صنایع دستی و گردشگری و طالبیان معاون وی برای حمایت از ثبت جهانی اورامانات تقدیر کرد و گفت: این کار هدیه ای از سوی دولت به مردم استان کرمانشاه است که امیدوارم محقق گردد.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می گردد.

واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، صندلی و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و صندلی اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می گردد که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 595 روستا و 35 شهر دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 253

به "خبرنگاران اعتبار لازم برای برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات اختصاص می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اعتبار لازم برای برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات اختصاص می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید