درودیان: تولیدکننده برای تامین اقتصادی احتیاج به پشتیبانی نهادی دارد، بروکراسی دست و پاگیر مانع سرمایه گذاری در بخش مولد خبرنگاران

به گزارش اردکان خبر، کارشناس مسائل مالی گفت: قابل پیش بینی بودن فضای اقتصاد یا همان ثبات مالی و سیاسی کشور عامل مهمی در جذب سرمایه ها برای ورود به فعالیت های تولیدی و مولد است.

درودیان: تولیدکننده برای تامین اقتصادی احتیاج به پشتیبانی نهادی دارد، بروکراسی دست و پاگیر مانع سرمایه گذاری در بخش مولد خبرنگاران

گروه اقتصادی خبرنگاران، موانع فراوری یکی از مسائل مهمی است که در نام و شعار سال جاری گنجانده شده است تا مسوولین با توجه هر چه بیشتر به این عنوان موانع پیش روی فراوری را شناسایی نمایند و یا در صورت شناسایی برای برطرف و حذف آنچه که فراوری را به مخاطره می اندازد وارد میدان عمل شوند. حسین درودیان؛ اقتصاددان و مدرس دانشگاه تهران چند مورد از موانع فراوری و راه چاره های رشد و توسعه فراوری در سال 1400 را با خبرنگاران مطرح نموده است که در ادامه مشاهده می کنید.

درودیان موانع پیش روی فراوری و راه های حذف آن را مورد آنالیز قرار داد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که منجر به تعویق رشد و جهش فراوری در کشور شده، وجود همین موانع است، موانعی که اتفاقا همه مسوولین به خوبی آن را می شناسند و احصاء شده است، بنابراین احتیاج چندانی به شناسایی و زمان گذاشتن برای شناسایی آن ها به عنوان بهانه های جدید برای فرار از مسوولیت در برابر رونق و جهش دادن به فراوری وجود ندارد.

وی دراین باره اضافه کرد: در آنالیز موانع، چند دسته بندی را می توان مورد اشاره قرارداد که یکی از معروف ترین آن ها موانع بروکراسی و اداری است که اوج آن در سخت گیری ها و سد سازی هایی دیده می گردد که برای اعطای مجوز به کسب و کار ها مشهود است، در حالی که در تمام جهان و کشور های توسعه یافته اعطای مجوز کسب و کار وقت گیر نیست و اصلا چنین موضوعی دغدغه فعالین کسب و کار ها نیست، درحالی که بروکراسی اداری و رفت و آمد هایی که پیرامون اعطای مجوز فراوری درایران وجود دارد نفس گیر و یکی از دلایلی است که فراوری نماینده یا کار آفرین را از ورود به این راه منصرف می نماید.

بیشتر بخوانید:

خاندوزی: مفاسد اقتصادی مانع جدی برای رونق فراوری

سبحانیان: فراورینماینده زیر فشار اقتصادیات و بیمه

مدرس اقتصاد درخصوص موانع و چالش های بعد از آغاز کسب و کار گفت: بعد از راه افتادن کسب و کار حالا باید به سراغ موانع برویم، موانعی که کسب و کار را در حین فراوری تحت فشار قرار می دهد بسیار حائز اهمیت هستند و دولت و تمامی ارکان نظام برای برطرف آن ها باید کوشش نمایند. یکی از مهمترین آنها، موانعی است که نهاد های مختلف ایجاد می نمایند. حمایت های نهادی که شامل حمایت های قانونی می گردد بسیار حائز اهمیت است.

استاد اقتصاد دراین باره تصریح نمود: به این معنا که اگر اختلافی بین کارفرما و فراوری نماینده با هر نهاد یا فردی پیش بیاید قانون برای حل اختلاف و کارآیی و عدم تعطیلی فراوری باید بلافاصله موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. سایر حمایت ها مثل حمایت های اعتباری و اقتصادی از بنگاه های فراوریی نیز موضوع مهمی است چرا که دسترسی فراوریی ها به منابع اقتصادی آن هم در اسرع وقت یکی از مواردی است که به عدم رویگردانی از فراوری منجر می گردد.

بیشتر بخوانید:

دلالیِ پرسود، بدون ریسک و معاف از اقتصادیات رقیب سرسخت فراوری

وقتی مقابله با دور زدن تحریم مهم تر از مقابله با پول شویی داخلی می گردد!

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران درباره تاثیرات حذف فساد اقتصادی و تعیین بودن دور نمای اقتصاد در توسعه فراوری و گسترش کسب و کار بیان داشت: نبود فساد اداری و مبارزه قاطع با هر گونه فساد اداری از موضوعات مهمی است که اگر خواستار رشد و توسعه فراوری وبهبود فضای کسب و کار هستیم حتما باید به جد دنبال گردد. از سوی دیگر قابل پیش بینی بودن فضای اقتصاد عامل مهمی در جذب و جلب سرمایه ها برای ورود به فعالیت های فراوریی و مولد است، این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که با شفافیت فضای اقتصادی کارآفرین و فراوری نماینده با هراس کمتری نسبت به فضای نامطمئن اقتصادی وارد عرصه فراوری می گردد، لذا تحقق این فضا بسیار مهم و یکی از واجبات توسعه فراوری است.

بیشتر بخوانید:

سلاح ورزی: بخشنامه های خلق الساعه مانع جدی بر سرِراه فراوری

موحدی: باور به باقی ماندن تحریم رمز پشتیبانی از فراوری داخل

حسین درودیان در انتها خاطر نشان کرد: به هر حال چشم انداز های اقتصادی در گرو کاهش هر گونه ریسکی اعم از ریسک های سیاسی یا اقتصادی رقم می خورد، به گونه ای که اگر فضای اقتصادی و سیاسی کشور ثبات داشته باشد و فراوری نماینده مطمئن باشد که تا چند سال آینده به صورت تقریبی این میزان سود می نماید و سرمایه اش با تلاطم های اقتصادی و سیاسی سوخت نمی گردد، حتما برای سرمایه گذاری در فعالیت های مولد پا پیش می گذارد، بنابراین رشد و رونق و جهش فراوری در گرو برطرف موانع کسب و کار است که اگر حذف گردد قطعا می توان به سرمایه گذاری در فعالیت های مولد و سرازیر شدن سرمایه ها به سمت فراوری، رفاه و اشتغال و در نهایت رضایت خاطر مردم از مسوولین امیدوار بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 614

به "درودیان: تولیدکننده برای تامین اقتصادی احتیاج به پشتیبانی نهادی دارد، بروکراسی دست و پاگیر مانع سرمایه گذاری در بخش مولد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درودیان: تولیدکننده برای تامین اقتصادی احتیاج به پشتیبانی نهادی دارد، بروکراسی دست و پاگیر مانع سرمایه گذاری در بخش مولد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید