رونق بازار سرمایه با افزایش دامنه نوسان، مسائل محدودیت ها برای سهامداران

به گزارش اردکان خبر، عمق بخشیدن به بازار سرمایه و جلوگیری از رفتار های هیجانی در بورس می تواند تا حدود زیادی مسوولین سازمان بورس را به کاهش محدودیت های بازار سرمایه ترغیب کند.

رونق بازار سرمایه با افزایش دامنه نوسان، مسائل محدودیت ها برای سهامداران

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بازار سرمایه در هر کشوری نماد بازار های رقابتی است که قدرت خریداران و فروشندگان در این بازار با یکدیگر برابر بوده و می توانند با یکدیگر در شرایط خوبی معامله انجام دهند. البته در شرایط فعلی به دلیل حضور شرکت های حقوقی تا حدودی این قدرت به نفع این شرکت ها تغییر کرده و سهامداران خرد با مشکل روبرو شده اند.

اکنون در برخی از بورس های جهان به دلیل کاهش نوسان های بازار از دامنه مجاز نوسان استفاده می کنند. دامنه مجاز نوسان به حدود سقف و کف قیمتی گفته می شود که هر سهم در هر روز معاملاتی می تواند داشته باشد. در حال حاضر دامنه نوسانات شرکت های پذیرفته شده در بورس و بازار الف فرابورس مثبت یا منفی 5 درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل هر سهام می باشد. یعنی اگر قیمت پایانی سهامی امروز 1000 تومان باشد قیمت مجاز برای معاملات فردای این سهم در بازه 950 تا 1050 تومان می باشد. این نسبت در بازار های مختلف فرابورس و حق تقدم ها تغییر می کند.

بر اساس مقررات بازار سرمایه روز های خاصی وجود دارد که سهم از این محدودیت ها تبعیت نمی کند که این مساله باید به تایید ناظر بازار برسد و این نهاد باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

1- بازگشایی سهام پس از مجمع عمومی عادی سالانه برای تقسیم سود؛

2- بازگشایی سهام پس از مجمع فوق العاده برای کاهش یا افزایش سرمایه؛

3- بازگشایی پس از اعلام افزایش یا کاهش سود هر سهم یا EPS به شرط آنکه از 20 درصد بیشتر باشد؛

4- بازگشایی نماد جهت افشای اطلاعات با اهمیت الف که معمولا به دلیل افزایش یا کاهش 50 درصدی قیمت نماد رخ می دهد.

محدودیت نوسان چه مسائلی برای سهامداران ایجاد می کند؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، فرایند فعلی وجود محدودیت نوسان در بلند مدت به کاهش نسبی استقلال فعالان اقتصادی در بورس منجر می شود و توسعه بازار سرمایه کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

یکی از مسائل دیگری که این محدودیت نوسان ایجاد می کند، تشکیل صف های خرید و فروش است که نقدشوندگی بازار را به شدت تهدید می کند.

به عبارت دیگر، در حال حاضر زیرساختار های بازار سرمایه ایران محدودتر از کشور های پیشرفته است که داد و ستد خیلی بازتر در آن ها انجام می شود. مسوولین سازمان بورس، برای این محدودیت یک دلیل تاریخی ابراز و تصور می شود بازار سرمایه ایران، سرمایه گذاران و سرمایه پذیران هنوز بالغ نشده اند و بازار تحلیلی و حرفه ای نشده است.

یعنی بازار سرمایه ایران هنوز به عمق مناسب نرسیده است و عدم آموزش سهامداران این مساله را نیز تشدید کرده است و رفتار های هیجانی ممکن است باعث از بین رفتن سرمایه افراد تازه وارد شود. به همین دلیل متولیان بازارسرمایه به دنبال حفظ سرمایه سرمایه گذاران را از ریسک های زیاد حفظ کنیم و با ایجاد محدودیت های قانونی از افزایش خطر جلوگیری کنیم. این تفکر سنتی از ابتدای حیات بورس وجود داشته است.

میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران می گوید: تشکیل صف های خرید و فروش مهمترین محصول اعمال این محدودیت ها است. منظور از صف، تجمیع سفارشات خرید یا فروش در کف یا سقف قیمت است. صف نشینی آسیب زیادی به بازار سرمایه می رساند.

ایراد دیگری که کارشناسان به محدودیت نوسان می گیرند، نرسیدن به نقطه تعادل قیمت سهم است. این محدودیت ها سبب می شود نماد ها به درستی کشف قیمت نشوند و این رسیدن به قیمت تعادلی را با مشکل جدی روبرو می کند. زمان بر بودن رسیدن به نقطه تعادلی قیمت هر سهم می تواند سهامداران را به نوسان گیری تشویق کند که این موضوع نیز مخاطرات دیگری را برای بازار سرمایه دارد.

به عبارت دیگر، نمی توان جلوی حرکت بازار به سمت قیمت تعادلی را گرفت، به هر میزان هم محدودیت اعمال شود، بازار به سمت قیمت متعادل حرکت خواهد کرد. اعمال دامنه نوسان یا سایر محدودیت های مشابه، تنها این فرایند را طولانی و فرسایشی می کند. فرآیندی که باید ظرف یک روز یا چند روز حادث شود، چند ماه زمان می برد.

در حال حاضر تعدادی از شرکت های وابسته به بنیاد مستضعفان با توجه به معرفی بازارگردان نوسانات روزانه خود را به 10 درصد رسانده اند که این مساله می تواند نشان دهد از بین رفتن محدودیت 5 درصدی می تواند بازار را با رونق بیشتری روبرو کند.

در سامانه فارس من خبرگزاری فارس، تعدادی سوژه با موضوع کاهش و یا حذف محدودیت دامنه نوسان با عناوین درخواست آزادسازی دامنه نوسان بورس همانند بورس های خارجی، کم کردن دامنه نوسان در روز های منفی بازار بورس، لزوم حذف محدودیت دامنه نوسان در بورس و ضرورت حذف صفوف فروش و خرید و آزادی دامنه نوسان ثبت کرده اند که این مساله از مسوولین سازمان بورس در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 405

به "رونق بازار سرمایه با افزایش دامنه نوسان، مسائل محدودیت ها برای سهامداران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق بازار سرمایه با افزایش دامنه نوسان، مسائل محدودیت ها برای سهامداران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید