سازمان جهانی بهداشت: انتظار نمی رود واکسیناسیون گسترده کرونا تا میانه 2021 شروع شود

به گزارش اردکان خبر، سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اهمیت وارسی دقیق تاثیربخشی و بی خطر بودن واکسن ها گفت انتظار ندارد که واکسیناسیون گسترده بر ضد کووید-19 زودتر از میانه سال میلادی آینده شروع شود.

سازمان جهانی بهداشت: انتظار نمی رود واکسیناسیون گسترده کرونا تا میانه 2021 شروع شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز مارگرت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 14 شهریور گفت هیچکدام از واکسن های بالقوه که در مرحله پیشرفته کارآزمایی بالینی هستند، تا به حال علامت آشکاری از امکان ایجاد حفاظت در سطح دست کم 50 درصد افراد نشان نداده اند.

  • درباره آزمایش های واکسن روسی کرونا چه می دانیم | آیا اسپوتنیک V بی خطر و موثر است؟

روسیه اخیر به یک واکسن کووید-19 ساخت این کشور پس از کمتر از دو ماه آزمایش انسانی مجوز داد و باعث شد کارشناسان در کشورهای غربی درباره بی خطر بودن و تاثیربخشی آن ابراز تردید کنند.

مقامات بهداشتی آمریکا و شرکت آمریکایی فایزر روز پنجشنبه اعلام کردند که ممکن است یک واکسن ضد کرونا تا اواخر اکتبر (اوائل آبان) برای توزیع آماده شود. این زمان اندکی قبل از سوم نوامبر (13 آبان)، روز انتخابات رئیس جمهوری آمریکا است که احتمالا عامل موثر عمده ای در تصمیم گیری رای دهندگان درباره انتخاب دونالد ترامپ برای دور دوم است.

هریس در یک جلسه خبری در ژنو گفت: ما واقعا انتظار واکسیناسیون گسترده زودتر از میانه سال آینده را نداریم.

او افزود: کارآزمایی مرحله سوم باید مدت بیشتری طول بکشند، چرا که لازم است معلوم شود واکسن واقعا تا چه حد افراد را در برابر واکسن کرونا محافظت می کند و همچنین لازم است معلوم شود واکسن تا چه حدی بی خطر است.

در کارآزمایی های مرحله سوم واکسن در شمار بسیار بزرگی از افراد (هزاران نفر) آزمایش می شود تا تاثیربخشی و بی خطر بودن آن ثابت شود.

هریس به هیچ واکسن بالقوه خاصی اشاره نکرد.

هریس همچنین گفت همه داده های به دست آمده از کارآزمایی ها باید در اختیار عموم قرار گیرد و مقایسه شود. او گفت: شمار بسکمک از افراد واکسن دریافت کرده اند و در حال حاضر نمی دانیم این واکسن ها تا چه موثر هستند...در این مرحله ما علامت آشکاری در این باره در اختیار نداریم که میزان تاثیربخشی و بی خطر بودن این واکسن در حد قابل قبولی هست یا نه.

سازمان جهانی بهداشت و اتحاد واکسن GAVI در حال پیش بردن یک برنامه تخصیص واکسن هستند که کوواکس (COVAX) نام دارد و هدفش کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن در جهان است. هدف این است کمه در ابتدا افرادی که بیش از دیگران در معرض خطر عفونت کروناویروس قرار دارند، مانند کارکنان مراقبت بهداشت واکسینه شوند.

برنامه کوواکس قصد دارد تا خاتمه سال 2021 دو میلیارد دوز از واکسن های تایید شده را به دست آورد و توزیع کند، اما برخی از کشورها از طریق توافق های دوجانبه واکسن های مورد نیازشان را تامین کرده اند، از جمله آمریکا که گفته است به این برنامه ملحق نخواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 251

به "سازمان جهانی بهداشت: انتظار نمی رود واکسیناسیون گسترده کرونا تا میانه 2021 شروع شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت: انتظار نمی رود واکسیناسیون گسترده کرونا تا میانه 2021 شروع شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید