مسکو می خواهد از کشورهای حاضر در پیمانآسمان های باز تضمین بگیرد

به گزارش اردکان خبر، ب ه گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، وزرات خارجه روسیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای در واکنش به خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز اظهار داشت: واشنگتن پس از خروج از معاهده، انتظار دارد متحدانش مانع پروازهای مراقبتی روسیه بر فراز تاسیسات نظامی آمریکا در اروپا شوند و نیز امیدوار است تا به تصاویری دست یابد که هواپیماهای اروپایی از قلمرو روسیه می گیرند؛ قطعاً ما این موضوع را نمی پذیریم.

مسکو می خواهد از کشورهای حاضر در پیمانآسمان های باز تضمین بگیرد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

در بیانیه صادره از سوی وزرات خارجه روسیه در این خصوص آمده است: طبیعتاً کوشش خواهیم کرد تا به ضمانت های قطعی از کشورهای به جامانده در معاهده آسمان های باز دست یابیم که حتماً به تعهداتشان پیابند خواهند بود؛ اولاً برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که می توان کل قلمرو آن ها را کنترل کرد و ثانیاً تضمین گردد که فایل های پروازهای نظارتی به کشورهای ثالثی که در این معاهده شرکت ندارند، تحویل داده نمی گردد.

این در حالیست که رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی ترامپ ساعتی پیش رسماً از خروج کشورش از پیمان آسمان های باز اطلاع داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این باره بیان کرد: امروز 6 ماه از زمانی می گذرد که آمریکا بیان کرد که از معاهده آسمان های باز خارج می گردد. ما دیگر عضوی از معاهد ای نیستیم که روسیه سال ها آن را نقض می کرد!

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین پیش تر در پیامی توئتیری نوشته بود: از امروز ایالات متحده دیگر یکی از طرف های معاهده آسمان های باز نیست. تحول قابل توجهی است. یادمان باشد که مشارکت آمریکا پیش شرط اجرایی شدن این پیمان بود. حالا سوال این است که روسیه قصد انجام چه کاری را دارد. همه گزینه ها در این مرحله در دسترس است.

در واقع، روز 21 ماه می گذشته دونالد ترامپ خروج ایالات متحده از معاهده آسمانهای باز را به بهانه نقض مفاد این معاهده از سوی روسیه تأیید کرد؛ اتهامی که مسکو پیوسته آن را رد می نماید.

از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با اظهار تأسف بابت این تصمیم دولت آمریکا ابراز امیدواری کردند که کاخ سفید در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

در مقابل، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اوایل ماه میلادی جاری بیان کرد که مسکو از شرکای خود در این معاهده می خواهد تا در مورد عدم به اشتراک گذاردن اطلاعات پروازی با ایالات متحده، ضمانتهای قانونی ارائه نمایند.

به رغم این کشمکش ها میان روسیه و ایالات متحده؛ سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان بر پایبندی خود به این معاهده تأکید می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 395

به "مسکو می خواهد از کشورهای حاضر در پیمانآسمان های باز تضمین بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو می خواهد از کشورهای حاضر در پیمانآسمان های باز تضمین بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید