واژه رجل سیاسی در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح گردد

به گزارش اردکان خبر، یک وکیل دادگستری گفت: مشخص دقیق میزان تحصیلات نامزد انتخابات ریاست جمهوری و اینکه هیچ فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد، از اصلاحات ضروری در قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

واژه رجل سیاسی در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح گردد

عباس تدین در گفت وگو با خبرنگاران درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری دو ایراد اصلی دارد. یکی در رابطه با بحث مدرک تحصیلی است و باید مدرک نامزد انتخابات ریاست جمهوری حتما لحاظ گردد و به داشتن سواد خواندن و نوشتن بسنده نکنیم؛ لذا باید کسی که می خواهد رئیس جمهور گردد حداقل مدرک لیسانس مرتبط با رشته های حقوق و علوم سیاسی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: ایراد دیگر در مورد واژه رجل سیاسی است که متاسفانه در قانون اساسی ما وجود دارد و تفسیر آن برعهده شورای نگهبان است ولی به نحو مطلوب تفسیر نشده است.

این وکیل دادگستری با طرح این سوال که رجل سیاسی به چه معناست؟ گفت: بین زن و مرد به عنوان نماینده قاطبه مردم و به عنوان رئیس جمهور یک کشور فرقی وجود ندارد. واژه رجل سیاسی هم باید اصلاح گردد و به صراحت آن را تعریف کنیم زیرا ما نمی توانیم شعار تساوی بین زن و مرد را بدهیم و قوانین مختلفی در بحث حمایت از بانوان در کشور وضع کنیم ولی آن موقع که پای انتخاب ارکان سیاسی یک کشور به میان می آید؛ بانوان را کنار بگذاریم.

تدین تاکید نمود: معین دقیق میزان تحصیلات نامزد انتخابات ریاست جمهوری و اینکه هیچ فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد از اصلاحات ضروری در قانون انتخابات ریاست جمهوری است. چه بسا زنان جامعه ما نشان بدهند که در پست های حساس سیاسی بهتر و با انگیزه ای بهتر و کارایی بیشتری فعالیت می نمایند و آن شغل را به پایان مطلوب خودش می رسانند؛ لذا باید رجل سیاسی تعریف گردد که اعم از زن و مرد است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید از قبل برنامه های خودشان را در حوزه های مختلف سیاسی، مالی، اجتماعی و فرهنگی ارائه نمایند که به موقع بتوان آنرا راستی آزمایی کرد و با محک آزمون و خطا آنرا سنجید و این برنامه را مردم در اختیار داشته باشند و بدانند برنامه نامزد ریاست جمهوری چیست تا امکان آنالیز و اظهارنظر درباره آن وجود داشته باشد.

این وکیل دادگستری گفت: باید این برنامه ها به طور دقیق و منسجم تنظیم گردد و در اختیار وزارت کشور، مردم و نهادهای متولی قرار گیرد تا اگر کسی بعدا انتخاب شد بر اساس آن چارچوب و برنامه، بدانیم آینده اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امور دیگر کشور ما چگونه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 260

به "واژه رجل سیاسی در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واژه رجل سیاسی در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید