وای فای 7 چقدر سریع تر از نسل های قبلی است؟

به گزارش اردکان خبر، همان طور که احتمالا می دانید، هر چند سال یک بار نسخه نو استاندارد وای فای معرفی می گردد که طبیعتا ارتقاهای مختلفی را به ارمغان می آورد. در این میان قصد داریم سرعت وای فای 7 را با نسل های قبلی مقایسه کنیم. با وجود اینکه فرایند توسعه وای فای 7 نهایی شده، ولی هنوز کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا هنوز آن را تأیید نکرده است. اگرچه بعضی شرکت ها از عرضه محصولات مبتنی بر این استاندارد در آینده نزدیک خبر داده اند، اما ممکن است قبل از تایید نهایی تغییراتی روی وای فای 7 اعمال گردد.

وای فای 7 چقدر سریع تر از نسل های قبلی است؟

مقایسه با وای فای 5 (که بیشتر کاربران از آن استفاده می نمایند)

اگر از مودم یا روتر تقریبا تازه استفاده می کنید، به احتمال زیاد از استاندارد وای فای 5 بهره می برد که از نظر فنی تحت عنوان 802.11ac از آن یاد می گردد. اگر گجت های شما هم از وای فای 5 پشتیبانی نمایند، می توانید از حدبیشتر سرعت 3.5 گیگابیت در ثانیه استفاده کنید. با این حال این حدبیشتر سرعت فقط در شرایط کاملا ایدئال امکان پذیر می گردد. این در حالی است که با توجه به سرعت اینترنت، موقعیت مودم، محیطی که در آن قرار دارید و شبکه های اطراف با سرعت بسیار کمتر روبه رو می شوید.

از سوی دیگر برای وای فای 7 باید بگوییم که در شرایط ایدئال می تواند حدبیشتر سرعت 30 گیگابیت در ثانیه را امکان پذیر کند که به معنای افزایش 750 درصدی سرعت است. ضمناً این استاندارد می تواند از باندهایی استفاده کند که وای فای 5 امکان دسترسی به آن ها را ندارد. به همین دلیل شبکه های اطراف شما مزاحمت کمتری ایجاد می نمایند و در نتیجه با کیفیت بهتری برای شبکه روبه رو می شوید. البته کمتر کاربری در آینده نزدیک به بهره گیری از گجت ها و تجهیزات مبتنی بر وای فای 7 روی می آورد و بسیاری از آن ها ابتدا از وای فای 6 یا 6E بهره مند می شوند.

وای فای 7 در برابر وای فای 6 و 6E

اگر از جمله کاربرانی هستید که از برترین و تازهترین مودم ها و گجت ها استفاده می کنید، احتمالا در حال بهره گیری از وای فای 6 یا 6E هستید. اگر همین الان به استفاده از استاندارد وای فای 7 روی بیاورید تفاوت ارائه شده به مقدار مهاجرت از وای فای 5 نخواهد بود اما در هر صورت قابل توجه محسوب می گردد. به طور تعیین حدبیشتر سرعت وای فای 6 و 6E در شرایط ایدئال به 9.6 گیگابیت در ثانیه می رسد که یک سوم سرعت نسل هفتم وای فای است.

وای فای 6E مانند نسل هفتم می تواند از باند 6 گیگاهرتز استفاده کند و به همین دلیل با مسائل مربوط به شلوغی باندهای 2.5 و 5 گیگاهرتز روبه رو نمی گردد. اما در این میان نسل هفتم می تواند از کانال های ارائه شده به طور بهینه تری استفاده کند و پهنای باند کانال ها هم در استاندارد وای فای 7 بهتر از نسل قبلی است.

وای فای 7 در برابر اینترنت کابلی

معمولا در بیشتر کشورها سرعت اینترنت کابلی بیشتر از اینترنت مبتنی بر وای فای است. اما در رابطه با وای فای 7 باید بگوییم که اگر کابل موردنظر ضعیف تر از سری Cat-8 باشد، سرعت وای فای بیشتر از اینترنت کابلی خواهد بود. البته این نوع کابل ها در اصل برای دیتاسنترها استفاده شده قرار می گیرند. اما کابلی که همراه با روتر ارائه می گردد معمولا از نوع Cat-5 یا Cat-6 است که حدبیشتر سرعت آن ها بیشتر از 10 گیگابیت در ثانیه نیست. مانند همواره، باید خاطرنشان کنیم این اعداد برای شرایط ایدئال هستند.

سرعت واقعی در برابر سرعت وعده داده شده

بار دیگر باید تاکید کنیم حتی در کشورهای پیشرفته که از سرعت اینترنت بسیار بالایی بهره می برند، نمی توانند از حدبیشتر سرعت ارائه شده به وسیله وای فای 7 استفاده نمایند. بنابراین آیا خرید مودم مبتنی بر این تکنولوژی کار عاقلانه ای است؟ در حقیقت باید بگوییم که با توجه به شرایط اینترنت ایران تقریبا فرقی برای بیشتریت کاربران نخواهد داشت ولی در کشورهای پیشرفته با بهره گیری از این استاندارد تازه با تجربه بهتری روبه رو می شوند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1123

به "وای فای 7 چقدر سریع تر از نسل های قبلی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وای فای 7 چقدر سریع تر از نسل های قبلی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید