کسانی که نمی خواهند واکسن بزنند بخوانند!

به گزارش اردکان خبر، تهران (پانا) - مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم بابیان امیدواریم مردم به این باور برسند که برترین واکسن اولین واکسن در دسترس است، گفت: وقتی فردی در حال غرق شدن است و قایقی برای نجات آن تیوپ نجات می اندازد فرد از مدل و رنگ آن تیوپ ایرادی نمی گیرد و برای نجات خود از آن استفاده می نماید، شرایط واکسن کرونا هم مانند آن تیوپ نجات است.

کسانی که نمی خواهند واکسن بزنند بخوانند!

به گزارش ایسنا، بیش از پانزده ماه از شیوع ویروسی که تجربه ها و روزهای سختی را به مردم تحمیل نموده است می گذرد.

بالاخره کوشش جهان برای دست یابی به واکسن این ویروس ناخوانده به ثمر نشست و پیچیدن این خبر در گوش جهان باعث شد روزنه امید برای بازگشت به زندگی عادی در دل مردم باز گردد؛ اما این روزنه امید هم خود چالش های فراوانی را به وجود آورد؛ از تائید و معتبر ندانستن بعضی از واکسن ها تا پیگیری و عجله برای در دسترس قرار گرفتن و دعوا سر طبقه بندی گروه های ضروری.

بعد از گذشت مدتی نوبت به واکسیناسیون عمومی رسید؛ اما در کمال تعجب شنیده می گردد که آمار استقبال مردم از واکسن پایین است، امری که با آن همه هیاهو هم خوانی ندارد.

در بین مردم رفتیم و از علت عدم استقبال بعضی از آن ها از تزریق واکسن پرسیدیم.

پیرزنی که بیش از 75 سال سن داشت، اسم کرد: چرا وقتی که همواره در خانه هستم باید واکسن بزنم؛ درحالی که جوان ترها که دائم در رفت وآمد هستند اولویت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: دلم رضایت نمی دهد من که عمری طولانی را پشت سر گذاشته ام واکسن بزنم درحالی که فرزندان و نوه هایم که جوان هستند واکسن نزدند.

سارا که در یکی از مراکز بهداشت و سلامت فعالیت می نماید، بیان نمود: تقریباً جز گروه اول اولویت تزریق واکسن بودم، بعضی از همکارانم که واکسن زدند تا دو الی سه روز بدن درد و تب داشتند به خاطر همین ترسیدم که واکسن بزنم.

به یکی از مراکز واکسیناسیون سر زدیم تا ببینیم نظر آن ها درباره واکسن چیست؟

دختر جوانی که مادربزرگ خود را همراهی می کرد، گفت: مادربزرگم ابتدا مخالفت می کرد اما ترسی که داشت از عوارض واکسن نبود؛ زیرا اغلب افراد مسن از عوارض آن آگاهی ندارند بلکه بیشتر ترس اش از سوزن بود.

دیگری ادامه داد: خاله هایم مخالفت می کردند که پدربزرگ ام واکسن تزریق کند؛ اما بالاخره توانستیم آن ها را قانع کنیم.

مسئول این مرکز واکسیناسیون اظهار کرد: به علت ناشناخته بودن ویروس کرونا و واکسن آن، نگرانی بابت عوارض واکسن تا حدودی طبیعی است، من هم زمان تزریق واکسن اضطراب داشتم؛ اما با توجه به اینکه واکسیناسیون امری لازم است و محاسن بیشتری نسبت به عوارض آن وجود دارد، این کار را انجام دادم.

محمدتقی سلطانی، مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم، اسم کرد: تا تاریخ پنجم خرداد، 62 هزار و 739 دز واکسن از چهار نوع سینوفارم، اسپوتینک، بهارات وآسترازنکا تحویل گرفته شده است که تا چهارم خرداد 40 هزار 587 دز آن تزریق شده و 22 هزار و 774 دز موجود است تا به گروه های هدف تزریق گردد.

وی بابیان اینکه 33 درصد از بیماران خاص و 52 درصد از سالمندان مراکز بهزیستی واکسن را دریافت نموده اند، اظهارکرد: بیش از 70 درصد از کارکنان و کادر درمان که اولین گروه دریافت نماینده واکسن بودند واکسن را تزریق کردند و مابقی هم به علت اتمام سهمیه اختصاص یافته، دریافت ننموده اند که منتظر رسیدن سهمیه آن ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه از واکسیناسیون در فاز عمومی استقبال خوبی نشده است، بیان نمود: در منطقه ها روستایی شرایط استقبال مردمی مناسبت تر است در گروه سنی بالای 70 سال در منطقه روستایی بیش از 60 درصد پوشش واکسیناسیون اجرا شده است؛ اما در منطقه ها شهری استقبال مطلوب نبوده است که علت های مختلفی دارد.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم ادامه داد: از مهم ترین علت این امر می توان سم پاشی های بعضی کانال ها به دلایل مختلفی مانند سودجویی شخصی و یا عناد با نظام جمهوری اسلامی اشاره نمود.

وی با تأکید بر اینکه این امر تهدیدی برای سلامت عمومی است، بیان نمود: از مراجع قضایی درخواست نموده ایم که با افرادی که در فضا مجازی به این شکل تبلیغ می نمایند برخورد گردد.

وی اظهارکرد: برای کاهش ترس مردم از واکسیناسیون از ظرفیت های گوناگون اطلاع رسانی و آموزشی مانند برنامه های مختلف صداوسیما استانی، فضای مجازی و...استفاده شده است. بعلاوه اطلاعات تمام واکسن هایی که وارد کشور شده است و عوارضی شایعی که دارند را برای مردم شفاف سازی شده و در اختیار رسانه ها قرار داده شده است.

سلطانی اضافه کرد: در پنج مرکز واکسیناسیون استان قم همه اطلاعات مربوط به واکسن ها نصب شده است بعلاوه افراد می توانند با تماس با شماره تلفن های 36708012 و 36620999 هر نوع شبهه ای که در رابطه با واکسیناسیون دارند را مطرح نمایند و پاسخ های دقیق دریافت نمایند.

وی بابیان اینکه امیدواریم مردم به این باور برسند که برترین واکسن اولین واکسن در دسترس است، توضیح داد: وقتی فردی در حال غرق شدن است و قایقی برای نجات آن تیوپ نجات می اندازد فرد از مدل و رنگ آن تیوپ ایرادی نمی گیرد و برای نجات خود از آن استفاده می نماید، شرایط واکسن کرونا هم مانند آن تیوپ نجات است.

سلطانی با اشاره به اینکه هرچه زمان برای پوشش حداقل 70 درصدی جامعه طولانی تر گردد احتمال آنکه شاهد پیک بعدی بیماری کرونا باشیم بیشتر خواهد بود، بیان نمود: واکسن به صورت 100 درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی نماید؛ اما در همه جهان ثابت شده است که واکسن کرونا می تواند از مرگ ومیر و بستری شدن به صورت 100 درصدی جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 783

به "کسانی که نمی خواهند واکسن بزنند بخوانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسانی که نمی خواهند واکسن بزنند بخوانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید