آیفون 14 و iOS 16؛ ترکیبی که میلیون ها اندرویدی را به زیست بوم اپل می آورد

به گزارش اردکان خبر، با توجه به نظرسنجی های متعددی که در آمریکا اجرا شده، کاربران بیش از هر زمان دیگری تمایل دارند که از اندروید به iOS کوچ نمایند و این اتفاق هم دقیقا مصادف شده با عرضه آیفون 14 و iOS 16، ترکیبی که در واقع می توان از آن به عنوان نقشه تیم کوک برای کشاندن میلیون ها کاربر اندرویدی به زیست بوم اپل یاد کرد.

آیفون 14 و iOS 16؛ ترکیبی که میلیون ها اندرویدی را به زیست بوم اپل می آورد

توجه داشته باشید این مقاله حاوی نظرات شخصی است و شاید همه با آن موافق نباشند.

اندروید سال های سال است که به عنوان سیستم عامل محبوب در بسیاری از نقاط دنیا شناخته می گردد. این شرایط در آمریکا هم به همین شکل بود تا اینکه به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه iOS بالاخره پیروز شده در این کشور، کاربران بیشتری در مقایسه با اندروید داشته باشد. چند ماه قبل گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه سهم اندروید از بازار آمریکا در مدت فقط چهار سال از 77.32٪ به 69.74٪ کاهش پیدا نموده است. اما طبق نوترین آمار موسسه Counterpoint Research، برای نخستین بار شمار کاربران آیفون در آمریکا بیشتر از اندروید شده و در حال حاضر بیش از 50٪ آمریکایی ها از مدل های مختلف آیفون بهره می برند. بعلاوه یک نظرسنجی که از سوی وب سایت PhoneArena و روی کاربران آمریکایی انجام شده نشان داده 25٪ از این افراد تصمیم خود را برای سوییچ به iOS قطعی نموده اند.

حال این پرسش به وجود می آید که مگر چه اتفاقی افتاده که کاربران اندرویدی تا این مقدار به استفاده از گوشی های شرکت رقیب تمایل پیدا نموده اند؟ مگر مشکل گوشی های اندرویدی چیست؟ از لحاظ فناوری بخواهیم صحبت کنیم، اپل دیرتر از رقبا گوشی هایش را به قابلیت های مجذوب نماینده مجهز می نماید، از لحاظ شخصی سازی بگوییم، اندروید علی رغم اضافه شدن قابلیت های خوب به iOS باز هم دست بالاتر را دارد، از لحاظ سرعت شارژر و سرعت انتقال داده به وسیله کابل بخواهیم صحبت کنیم، باز هم اندرویدی ها به لطف کابل USB-C عملکرد بهتری دارند، حتی اجازه نصب اپلیکیشن از یک منبع دیگر هم در زیست بوم اپل فراهم نیست.

حالا که یک بار دیگر فزونی های اندروید به iOS را مرور می کنم، بیشتر این پرسش در فکرم به وجود می آید که چرا تا این مقدار علاقه به اپل و محصولات این شرکت زیاد است و روز به روز هم بیشتر و بیشتر می گردد؟ اگر بخواهیم به تحلیل این پرسش بپردازیم، به پاسخ جالبی می رسیم. اپل سال های سال است که عملکرد فوق العاده ای در ساخت گوشی هوشمند داشته و محصولاتی باکیفیتی را هم راهی بازار نموده است. اگر قرار بود کاربران اندرویدی به این زیست بوم سوییچ نمایند، این اتفاق می توانست سال ها پیش رخ دهد، اما اینطور نشد.

در ادامه به آنالیز دقیق تر این پرسش خواهیم پرداخت که چرا کاربران اندرویدی به یک باره تا این مقدار شیفته محصولات اپل شده اند و اینکه آیا باید به این شکل فکر نمایند یا خیر؟ یعنی آیا این موجی که علیه اندروید و به نفع iOS 16 و آیفون 14 ایجاد شده، بر اساس منطق پیش می رود؟ با ما همراه باشید.

قابلیت های شخصی سازی، تجربه نرم افزاری بی نقص و بازاریابی استثنائی؛ فرمول برنده اپل

قبل از اینکه به نقاط قوت اپل در بخش های یادشده اشاره ای داشته باشیم، بهتر است به یک نکته مهم اشاره کنم. در سال 1389، استیو جابز روی صحنه آمد تا از آیفون 4 رونمایی کند. آن لحظه را دقیق به خاطر ندارم اما خوب می دانم از همان سال تا همین لحظه ای که در حال نگارش این مطلب هستم، حداقل 90٪ از افرادی که در اطراف من حضور دارند، شیفته آیفون ها بوده و هستند. چه در شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین و چه در سطح شهر و فضای فیزیکی، کمتر کسی را شاهد بوده ام که نخواهد آیفون داشته باشد.

این فضایی که درونش چیزی جز حمایت از اپل حس نمی شد، من را هم به این سمت سوق داد که در آرزوی تجربه یک گوشی آیفون باشم. سال ها بدون اینکه خودم بدانم چه می گویم از اپل و زیست بومش حمایت می کردم. اکنون که به گذشته نگاه می کنم، می بینم بخش بزرگی از این حمایت ها، دقیقا برخواسته از حسی بوده که اپل به خوبی می دانست چطور باید چنین اندیشه ای را درون فکر مخاطب بکارد. این شرکت کوپرتینویی هنوز هم همین است و ذره ای عوض نشده. یک شرکت که قبل از اینکه تولیدنماینده گوشی هوشمند باشد، بازاریابی نابغه و فکر خوانی کم نظیر است.

خلاصه، اپل قبل از اینکه به فکر اضافه کردن قابلیت های نو به گوشی هایش باشد، به این فکر می نماید که چطور می تواند فکر کاربران را طوری جهت دهد که حتی اگر توان خرید گوشی های این شرکت را ندارند، حسرت داشتن آن را بخورند. البته نباید از یاد ببریم گوشی هایی بسیار باکیفیت و ارائه خدماتی عالی به مشتریان و از طرفی دیگر بهره مندی از زیست بومی که کمترین نقص را در هماهنگی بین آن ها شاهد هستیم، از جمله مواردی هستند که لذت زیادی را برایتان به ارمغان می آورند. اما معتقدم اپل بیشتر بازی با کلمات را بلد است.

مراسم های رونمایی از آیفون ها را دنبال نموده اید؟ متوجه شده اید افراد مختلفی که به صحنه می آیند، چطور از وجود قابلیت های نو هیجان زده می شوند؟ حتی اگر آن قابلیت سال های سال در اندروید در دسترس قرار داشته باشد، اپل با یک تغییر خیلی کوچک روی آن، طوری وانمود می نماید که این نخستین باری است که با چنین چیزی روبرو می شویم.

نمایشگر 120 هرتزی حتی در گوشی های 300 دلاری شرکت های اندرویدی هم دیده می گردد. اما اپل بعد از اضافه کردن آن، آن هم فقط به دو مدل پرو و پرو مکس از آیفون 13، آنقدر روی این قابلیت مانور داد که کاربران اصلا فراموش کردند گوشی آیفون 13 تقریبا 800 دلاری شان از اصلا از این قابلیت بهره نمی برد که هیچ، حتی از رفرش ریت 90 هرتز هم پشتیبانی نمی نماید. سال جاری هم شرایط همین است و رفرش ریت آیفون 14 و 14 مکس به احتمال زیاد 60 هرتزی خواهد بود.

نمایشگر همواره روشن سال هاست که در اندروید وجود دارد و فوق العاده هم کاربردی است. اپل چنین قابلیتی را به گوشی هایش نیاورده است. اما سال جاری میخواهد این کار را انجام دهد. حال منتظر بمانید و ببینید در رویداد Far Out پیش رو، چقدر روی همین قابلیت مانور داده می گردد و چگونه اپل از همین چیز ساده و به ظاهر کم اهمیت، یک علت خوب برای کاربرانی می سازد که در پی یک بهانه برای کوچ از اندروید به آیفون هستند. قابلیت هایی که اگر شرکت های اندرویدی رویشان فقط ذره ای مانور دهند، احتمالا آن ها را به سخره می گیریم!

افزایش قیمت آیفون 14 مسأله مهمی است، اما اپل می داند باید چطور آن را کم اهمیت جلوه دهد

یک نکته جالب راجع به آیفون ها قیمت آن هاست. به خاطر دارید در سال 2017، اپل آیفون X را در میان انبوهی از پرچم دارانی که به سختی قیمتشان به 800 دلار می رسید، با قیمت 1000 دلار راهی بازار کرد. مردم در آن موقع فکر می کردند تیم کوک دیوانه شده است اما این شرکت آمریکایی نه تنها در فروش این گوشی عملکرد داشت بلکه پیروز شد با همین حقه، تا چند سال قیمت آیفون ها را ثابت نگه دارد و طوری وانمود کند که نمی خواهد جز آن شرکت هایی باشد که هر سال محصولات شان را با افزایش قیمت راهی بازار می نمایند.

حالا سامسونگ، هواوی و حتی شیائومی، محصولات شان را با قیمت بالاتری از اپل به فروش می رسانند که این باز هم می تواند به جلب رضایت مشتری یاری کند. از طرفی حالا هم که اپل می خواهد قیمت محصولاتش را 100 دلار افزایش دهد، می تواند سرش را بالا گرفته و به کاربران بگویید: ببینید، ما 5 سال قیمت محصولات مان را افزایش نداده ایم. به سامسونگ نگاه کنید! گران ترین نسخه از آیفون 14 پرو مکس تازه هم قیمت گلکسی S22 اولترا شده است. این اصلا حرف اشتباهی نیست اما اپل سودش را پنج سال قبل برد؛ زمانی که پرداخت 1000 دلار برای یک گوشی دیوانگی محض بود.

عواملی که یاری می نماید اپل بتواند سال جاری توجه کاربران اندرویدی را به خود جلب کند چه هستند؟

  • قابلیت های شخصی سازی فراوانی که قرار است با iOS 16 به آیفون 14 و سایر گوشی های اپل اضافه گردد. از جمله این موارد می توان به شخصی سازی صفحه قفل، نمایشگر همواره روشن، صفحه زمینه دینامیکی، ویجت های تعاملی و… اشاره نمود.
  • سخت افزاری قدرتمند که از لحاظ قدرت پردازشی خام، هیچ سخت افزار دیگری در دنیای اندروید یارای رقابت با آن ها را ندارد و بهره مندی از دوربین های بسیار باکیفیت که در بازاریابی نقش مهمی دارند.
  • گزارشی که نشان می دهد این روزها تمایل مردم به خرید گوشی های پرچم دار و گران قیمت بسیار بیشتر از گذشته شده است.
  • در بازه قیمتی 800 تا 1000 دلار، هیچ گوشی در دنیای اندروید پیدا نمی گردد که محبوبیت آیفون های استاندارد را داشته باشد. توجه داشته باشید، فقط می گوییم کاربران به آن ها علاقه زیادی دارند، نه اینکه لزوما بهتر باشند اما همین علاقه زیاد می تواند به معنای پیروزیت بیشتر برای گوشی های نسل بعد اپل باشد.

آیا سوییچ به زیست بوم اپل فقط به خاطر iOS 16 و آیفون 14 منطقی است؟

پرسش مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا اصلا آیفون ها و سیستم عامل نو اپل ارزش سوییچ از اندروید به زیست بوم اپل را دارند یا باید منتظر نسل بعدی بمانیم؟

اپل هر سال از یک سری گوشی رونمایی می نماید؛ بنابراین اگر بخواهید برای مدل های نوتر یا بهتر منتظر بمانید، این فاصله واقعاً طولانی می گردد. وقتی به دنیای اندروید می رسیم که تقریبا هر ماه یک گوشی نو معرفی می گردد، این پرسش منطقی تر می گردد. با این حال آن دسته از کسانی که از آیفون 11 تا 13 بهره می برند و اینترنت 5G هم برایشان مهم نیست (دارندگان سری آیفون 11)، آنقدر گوشی خوبی دارند که نیازی به خرید مدل نو حس ننمایند. اما اگر هدف کوچ کردن به زیست بوم اپل باشد، داستان فرق می نماید و در اینجا خرید سری نو ارزشمندتر می گردد.

هرچند اگر می توانید با گوشی کنونی خود یک سال دیگر هم صبر کنید و بعد به سراغ محصولات اپل بیایید، به محصولاتی (سری آیفون 15) دسترسی خواهید داشت که احتمالا به پورت USB-C مجهز خواهند شد، مدل های پرو آن دوربین پریسکوپی خواهند داشت و احتمالا نخستین گوشی هایی هم خواهند بود که از تراشه 3 نانومتری بهره می برند که در زمینه قدرت پردازشی و مصرف انرژی، عملکرد بی نظیری خواهد داشت.

حال شما بگویید؛ فکر می کنید سوییچ از اندروید به آیفون فقط به خاطر آیفون 14 و iOS 16 کاری منطقی است؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1185

به "آیفون 14 و iOS 16؛ ترکیبی که میلیون ها اندرویدی را به زیست بوم اپل می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 14 و iOS 16؛ ترکیبی که میلیون ها اندرویدی را به زیست بوم اپل می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید