دریای خزر آب رفت

به گزارش اردکان خبر، رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: تراز آب دریای خزر از سال 1375 تا به امروز یک و نیم متر کاهش یافته است.

دریای خزر آب رفت

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از خبرنگاران، بنی هاشمی، رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: نوسانات آبی دریای خزر ویژگی شاخص این پهنه آبی است، از سال 1320 تا 1356 تراز آب دریای خزر یک متر کاهش داشت و در سال های 1357 تا 1374 دوره پیشروی آب دریای خزر شروع شد، اما در این سال ها بعضی عوامل سبب کاهش تراز آب دریای خزر شده است. آنالیز ها نشان می دهد تراز آب دریای خزر از سال 1375 تا به امروز یک و نیم متر کاهش داشته است.

  • 21 مرداد، روز دریای خزر | خزر در دل غم دارد

رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر کاهش آورد رودخانه ها، افزایش دما، تبخیر آب و تغییرات اقلیمی را از مهمترین دلایل این کاهش خاطرنشان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط مدیریت منابع آب خصوصا رودخانه های منتهی به دریا باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

بنی هاشمی توضیح داد: آنالیز کارشناسان نشان می دهد با توجه به ادامه تغییرات اقلیمی، هرچند تبخیر آب با نوسان سالانه همراه است، اما در یک چشم انداز بلندمدت کاهش سطح تراز آب دریای خزر همچنان ادامه خواهد داشت. عقب نشینی آب نباید به عنوان فرصتی برای ساخت تاسیسات در سواحل تلقی گردد، چون به دلیل نوسانات آبی امکان پیشروی مجدد دریا دور از انتظار نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 219

به "دریای خزر آب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریای خزر آب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید