برترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد

به گزارش اردکان خبر، خبرنگاران/کرمانشاه کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برترین زمان برای کشت پاییزه گندم و جو در استان را دهه آخر مهر ماه اعلام نمود.

برترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد

خسرو زره گر در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به آغاز فصل کشت پاییزه گندم و جو در مزارع کشاورزی استان از اول مهر، اظهار کرد: سال جاری با توجه به اینکه پیش بینی های هواشناسی حاکی از این است که احتمالا بارش های موثر حدود دو هفته دیرتر از سنوات معمول رخ می دهد، لذا از کشاورزان درخواست می گردد کشت پاییزه خود را حدود دو هفته دیرتر از سالهای گذشته آغاز نمایند.

زره گر ادامه داد: کشاورزان باید از اول مهر کارهای مرتبط با آماده سازی اراضی خود شامل تسطیح اراضی و دیگر اقدامات را انجام داده تا در اواخر مهر ماه برای زیر کشت بردن اراضی کشاورزی خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در سالهای نرمال بارش موثر و به اصطلاح محلی پَلِه در دهه سوم آبان رخ می دهد، گفت: احتمالا سال جاری بارندگی موثر حدود دو هفته دیرتر از این زمان رخ خواهد داد.

وی سپس اشاره ای هم به احتمال کاهش بارش های پاییزه در مقایسه با سنوات نرمال داشت و اظهار کرد: کشاورزان برای بالا بردن مقدار بهره وری مزارع خود باید توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی در زمان کشت را اجرایی نمایند.

وی رعایت عمق مناسب کاشت و مقدار مناسب بذر را به کشاورزان توصیه کرد و اضافه نمود: کشاورزان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عمق کاشت و مقدار مصرف بذر در هکتار(تراکم بذر) باید با کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در شهرستانها مشورت نمایند.

وی با توصیه به استفاده از بذور گواهی شده از سوی کشاورزان، گفت: انتخاب بذر خوب ارتباط مستقیمی با مقدار عملکرد مزارع کشاورزی دارد.

زره گر با اشاره به وابستگی بالای کشت دیم به نزولات جوی، گفت: با توجه به اینکه مقدار مزارع زیر کشت دیم در استان بالاست، رعایت نکات توصیه ای برای کشت دیم می تواند منجر به عملکرد بیشتر مزارع گردد.

زره گر با توصیه به کشاورزان استان برای تحت پوشش بیمه بردن اراضی خود، گفت: کشاورزان فراموش ننمایند تنها مرجعی که می تواند در زمان بروز خسارت از آنها حمایت به عمل آورد بیمه اراضی کشاورزی است، لذا نباید از بیمه کردن اراضی خود غفلت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 864

به "برترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "برترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید