تغییر الگوی کاری دانشمندان پس از بردن جایزه نوبل

به گزارش اردکان خبر، یافته های این پژوهش نشان می دهند که برندگان نوبل، کار های موثرتری نسبت به همکاران خود انجام می دهند، اما خط مشی آن ها پیش از دریافت جایزه، شبیه به خط مشی دانشمندان عادی به نظر می رسد.

تغییر الگوی کاری دانشمندان پس از بردن جایزه نوبل

پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جامعی نشان دادند که برندگان جایزه نوبل، الگوی کاری متفاوتی نسبت به همکاران خود دارند. آیا دانشمندان برنده جایزه نوبل، الگو های کاری متفاوتی را نسبت به پژوهشگران همکار خود در پیش می گیرند؟ پس از بردن جایزه نوبل، چه اتفاقی در کیفیت کار یک دانشمند رخ می دهد؟

پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن (NU) آمریکا در آنالیز جدیدی کوشش نموده اند تا به این سوالات و سوالات مشابهی در خصوص نخبه های علمی که در حوزه پژوهشی خود اعتباری کسب می نمایند، پاسخ دهند.

آن ها پایگاه بی سابقه ای از داده ها را فراهم کردند تا کار های تقریبا همه برندگان جایزه نوبل را در حوزه های فیزیک، شیمی و فیزیولوژی/پزشکی را طی 100 سال گذشته مورد آنالیز قرار دهند و آن ها را با کار های همکاران این افراد مقایسه نمایند.

یافته های این پژوهش نشان می دهند که برندگان نوبل، کار های موثرتری نسبت به همکاران خود انجام می دهند، اما خط مشی آن ها پیش از دریافت جایزه، شبیه به خط مشی دانشمندان عادی به نظر می رسد. همچنین برندگان نوبل پس از دریافت جایزه، کاهشی موقتی را در کار خود دارند که با سرعت به حالت عادی بازمی گردد.

جیچاو لی (Jichao Li)، نویسنده ارشد این پروژه گفت: ما از یک سو دریافتیم که برندگان نوبل و دانشمندان معمولی، الگو های کاری مشابهی دارند، اما این پژوهش، تغییرات قابل توجهی را نیز نشان داد که پیشتر در کار افراد برنده جایزخ نوبل مشاهده نشده بود.

این پژوهش، یکی از معدود کوشش های تجربی برای تجزیه و تحلیل مشاغل پژوهشی است که در چنین سطح جامعی انجام می گردد.

روش شناسی و نتایج

دلیل تمرکز پژوهشگران بر جایزه نوبل این بود که نوبل، معتبرترین جایزه علمی است. از آنجا که پژوهش های دیگر، کار برندگان نوبل را به تنهایی مورد آنالیز قرار داده اند، پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن تصمیم گرفتند تا همه همکاران برندگان نوبل را نیز ارزیابی نمایند تا الگو های بزرگتری را ارائه دهند.

آن ها در این پژوهش، از اطلاعات وب سایت های رسمی جایزه نوبل، ویکی پدیا، انتشارات ارائه شده توسط مایکروسافت و منابع دیگری استفاده کردند تا پایگاه داده ای شامل سوابق کاری همه برندگان نوبل فیزیک، شیمی و فیزیولوژی/پزشکی از سال 1900 تا 2016 فراهم نمایند. آن ها برای مقایسه، پایگاه داده ای از اطلاعات مربوط به کار های پژوهشی معمولی ایجاد کردند که مبتنی بر Google Scholar و منابع دیگر بود.

نخستین سوالی که پژوهشگران مورد آنالیز قرار دادند، در خصوص عملکرد اولیه بود. سوال این است که آیا نشانه اولیه ای وجود دارد که برندگان نهایی جایزه نوبل را از همکاران آن ها متمایز کند. یافته های این پژوهش نشان می دهند که مقالات اولیه برندگان نوبل نسبت به همکاران خود، دو برابر بیشتر است و همچنین شش برابر بیش از دیگران، مقالات پیروز دارند.

کار های مهم برندگان نوبل در حوزه زمان بندی، از الگوی قانون تأثیر تصادفی و پیروزیت پیروی می نمایند که پژوهش های پیشین آن ها را ایجاد نموده اند. این الگو ها می توانند در هر زمانی در کار دانشمند رخ دهند، اما به گرد آمدن در کنار یکدیگر تمایل دارند.

الگوی زمان بندی در کار برندگان نوبل، شبیه به آن چیزی است که در کار های دانشمندان معمولی مشاهده می گردد، اما برندگان نوبل نسبت به همکاران معمولی خود، بیش از یک کار داغ و قابل توجه دارند که ماندگاری آن ها نیز بیش از کار های دانشمندان معمولی است. برای نمونه، ماندگاری کار برندگان نوبل، 5.2 سال و کار دانشمندان عادی، 3.7 سال است.

ییان یین (Yian Yin)، از نویسندگان این پژوهش گفت: نتایج این آنالیز، این اطمینان را به ما می دهد که بگوییم دانشمندان نخبه با ارائه کار به موقع و موثر، خود را از دیگران متمایز می نمایند و احتمالا با انجام دادن مجموعه ای از کار های تاثیرگذار در عمر خود، به پیروزیت بزرگتری می رسند.

پس از دریافت جایزه نوبل چه اتفاقی می افتد؟

برخلاف تصور گسترده مبنی بر این که برنده شدن، برنده شدن را به دنبال دارد، این پژوهش نشان می دهد که تاثیر مقالات برندگان نوبل تا دو سال پس از دریافت جایزه، کمتر از دوره پیش از برنده شدن آن ها است.

نتایج پژوهش حاکی از این هستند که تاثیر مقالات برندگان نوبل در سال پس از برنده شدن، به طور میانگین تا 11 درصد نسبت به سال پیش افت می نماید، اما این تاثیر در سال چهارم به سطح مشابه سال برنده شدن می رسد. این شیب نوبل، خود را بیشتر در میان برندگان نوبل فیزیک و با کاهش 18.1 درصدی تاثیر نشان می دهد. پس از دریافت جایزه نوبل، هیچ تغییری در بهره وری رخ نمی دهد.

آنچه شاید بتواند این شیب را شرح دهد، یافته هایی است که نشان می دهند دانشمندان پس از برنده شدن نوبل، بیش از آنچه انتظار می رود به تغییر موضوع روی می آورند و به سوی حوزه هایی حرکت می نمایند که محبوبیت کمتری دارند.

این پژوهش منحصر به فرد نشان می دهد که اگرچه به نظر می رسد برندگان نوبل و همکاران آن ها از الگو های تاثیر تصادفی و پیروزیت پیروی می نمایند، اما برندگان نوبل، مقالات بیشتر و تاثیرگذارتری نسبت به همکاران خود دارند و شاید چندین پیروزیت داشته باشند. اگرچه برندگان، شیب نوبل و کاهش تاثیر را نیز تجربه می نمایند، اما مدت آن بسیار کوتاه است.

داشون وانگ (Dashun Wang)، از نویسندگان این پژوهش گفت: نتایج این پژوهش، مبنای تجربی جدیدی را برای درک بهتر ویژگی های شاخص مشاغل استثنایی در حوزه علم ارائه می دهد و شاید بتواند الهام بخش پژوهش های آینده در این حوزه مهم باشد.

این پژوهش، در Journal of the Royal Society Interface به چاپ رسید.

منبع: فرادید
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 108

به "تغییر الگوی کاری دانشمندان پس از بردن جایزه نوبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر الگوی کاری دانشمندان پس از بردن جایزه نوبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید