دهمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه برگزار گردید

به گزارش اردکان خبر، ، در دهمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه در هفته پنجم کتاب نخل و نارنج نوشته وحید یامین پور مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

دهمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه برگزار گردید

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، روابط عمومی برنامه چراغ مطالعه، در دهمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه در هفته پنجم کتاب نخل و نارنج نوشته وحید یامین پور مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

نجفی، مجری چراغ مطالعه در ابتدای برنامه از یامین پور پرسید چرا برای نوشتن رمان نخل و نارنج زندگی شیخ مرتضی انصاری را انتخاب کردید؟

یامین پور پاسخ داد: وقتی درگیر خواندن زندگینامه این عالم شدم با یک هیجان درونی روبرو شدم و فکر کردم نمی توانم راجع به آن با دیگران حرف نزنم در واقع دچار یکجور شورو شعف شدم که دلم خواست آن را با دیگران هم در میان بگذارم.

سپس مجری از نویسنده رمان نخل و نارنج پرسید که چه کتابی می خواندید که اینچنین جذب شیخ مرتضی انصاری شدید؟

یامین پور گفت: افراد بسیار زیادی راجع به شیخ مرتضی انصاری حرف زدند و نوشتند و تقریبا کسی را از علما و فق ها نداریم که بعد از شیخ اعظم از شیخ مرتضی انصاری سخنی نگفته باشد. خیلی ها افتخارشان این است که شاگرد ایشان و بعضی دیگر افتخارشان این است که شاگرد شاگرد ایشان بودند؛ بنابراین در منابع متنوع همواره نقلی از شیخ مرتضی انصاری بوده است.

این مجری تلویزیونی شرح داد: به گمان من نخل ونارنج یک زندگینامه داستانی یا داستانی براساس زندگی یک شخصیت است. بخش جدی از کتابم تخیل است، ولی نه تخیل بی ارتباط. من سعی کردم به لحظه زندگی و موقعیت هایی که شیخ در آن نهاده شده نزدیک شوم. بزرگترین دغدغه و واهمه من این بود که پس از انتشار اثر متخصصان این حوزه به من بگویند که این بخش از تخیل تو، تخیل بی ارتباطی است. اتفاقا تعداد زیادی از شخصیت های علمی و تراز اول و فق ها این اثر را خواندند و بازخوردهایشان خیلی بهتر از پیش بینی من بود. خصوصا خانواده خود شیخ انصاری که درواقع نوادگان ایشان هستند و هم اکنون هم تولیت مدرسه ایشان را در مدرسه دزفول دارند. این ها از کار بسیار استقبال و از بنده تقدیر هم کردند. البته انتقادی به یک بخش از کتاب و سندی که از آن استفاده نموده بودم داشتند و گفتند آن بخش از زندگی که در کتاب آوردید مخدوش است منتها من آن بخش را از یک کتاب دیگری برداشته بودم و همین باعث شد که یک تبادل نظری علمی صورت بگیرد. بعد از یادداشت ها و بازخورد هایی که بسیاری از عالمان و فقیهان نسبت به انتشار کتاب داشتند من آرام گرفتم و به نوعی خیالم راحت شد.

یامین پور ادامه داد: مهمترین اثری که درباره شیخ مرتضی انصاری نوشته شده کتابی است با نام زندگی و شخصیت شیخ انصاری که یکی از نوادگان ایشان نوشتند الان هم مدفون در اهواز هستند. کتاب دیگری هم با عنوان تراز سیاست نوشته مرحوم ابوالحسنی است که اختصاصا راجع به شیخ انصاری نوشته شده است. بقیه کتاب ها در افواه و پراکنده است.

این استاد دانشگاه در مورد نقد هایی که به اثرش شده بیان نمود: جدی ترین نقدها، مربوط به منابعی بود که من از آن ها استفاده کردم. نقد های دیگر هم همان نقد های مرسوم به رمان بود مثلا اینکه دربعضی از بخش های کتاب از حالت داستان خارج و به گزارش نزدیک شده است.

نجفی در این بخش گفت: من هم این نقد را وارد می دانم و در بخش هایی از کتاب فقط یک گزارش صرف بدون کشمکش و نقطه عطف و این ها بود.

یامین پور گفت: البته بخشی از این کار عامدانه بوده است، چون من دوست نداشتم مخاطب با یک اثر ادبی و خیالی روبرو است دوست داشتم با یک سند و واقعه تاریخی روبرو باشد. یا مثلا بعضی می گفتند رمان یا داستان احتیاج به پانویس و پی نوشت ندارد درحالیکه من عمدا اینکار را کردم که اثرم مستند و واقعی گردد. در تمام این کتاب فقط یک شخصیت خیالی وجود دارد وبقیه شخصیت ها همگی واقعی هستند.

وی درباره تبادل نظری میان شیخ مرتضی انصاری با شیخ شوشتری که تبادل نظریی میان فقیه وعارف است شرح داد: یکی از جذابیت های نخل ونارنج همین تبادل نظرست و اصلا یکی از مواردی که مار جذب کرد تا رمانی درباره شیخ مرتضی انصاری بنویسم همین تبادل نظر بود.

یامین پور اضافه نمود: ما نمی توانیم درزندگی شخصیت های بزرگ، علما، فق ها و شهدا دست ببریم. با اینحال باز هم به بخش هایی از رمان من که درباره شیطنت های کودکی شیخ انصاری اشاره شده بود نقد شد که چرا این ها را آوردی در حالیکه من میخواستم بگویم بچه ای که در کودکی ش شیطنت می نماید، باهوش است و آینده درخشانی دارد. کوشش من این بود که نشان دهم این آدم از یک نقطه ای شروع نموده و هفت شهر عشق را گشته و آرام آرام به یک پختگی و بلوغ رسیده است.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) سپس به سختی های نوشتن این رمان اشاره نمود و گفت: یکی از سختی های نوشتن این رمان این بود که می دانستم که با شخصیتی طرف هستم که مدعی زیاد دارد و اگر قلم را کج بلغزانم، احتمالا آخرین کتابم خواهد بود. برای همین با واهمه و نگرانی کتاب را منتشر کردم، ولی بعد از انتشار کار برایم گوارا شد. طلبه های علوم دینی واکنش های بسیار مثبتی نسبت به این کتاب داشتند و من پیغام های مفصلی از طلبه های حوزه داشتم که برایم نوشته بودند ما تازه داریم می فهمیم کتاب رسائل و مکاسب می خوانیم ثمره چه زندگی است.

این مجری تلویزیونی افزود: بخشی از اینکه من توانستم دزفول را خوب توصیف کنم برای این است که بخشی از کودکی خود من در همین کوچه پس کوچه ها گذشت و جالب اینکه بسیاری از خوانندگان این کتاب پس از خواندن اثر علاقمند به تماشا دزفول می شوند. من تاوقتی دزفول بودم خانه شیخ را ندیده بودم، ولی بعد ازانتشار کتاب، خانواده ایشان من را به خانه مولد شیخ بردند و متاسفانه این خانه امروز به شکل یک خانه نیمه مخروبه است و من وقتی وارد خانه شدم گریه کردم، چون نمی توانستم حجم اتفاقات تاریخی این خانه را تحمل کنم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 915

به "دهمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید