نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی

به گزارش اردکان خبر، تهران (پانا) - در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، موضوع آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی برای اجرا ابلاغ شد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی

به استناد مصوبه جلسه 986 شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 6/11/99 موضوع واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون مشخص شورای عالی آموزش و پرورش آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی(مصوب جلسه 143 تاریخ 12/9/76 کمیسیون مشخص شورای عالی و اصلاحات مصوب جلسات644 تاریخ 16/10/78 و 829 تاریخ 18/8/89 شورای عالی آموزش و پرروش)، بازنگری و به شرح زیر تصویب شد.

در اجرای مفاد بند10 از ماده 6 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی تا انتها دوره دوم متوسطه و تشخیص و تطبیق آن با مقررات آموزشی ایران، برابر مفاد زیر خواهد بود.

ماده1- مدارک تحصیلی دانش آموزانی ارزشیابی می شود که در مدارس خارجی (داخل یا خارج از کشور) تحصیل کرده باشند و جهت مشخص ارزش مدارک تحصیلی یا ادامه تحصیل در مدارس ایرانی، متقاضی ارزشیابی از مدارک تحصیلی خود باشند.

تبصره- مدارک تحصیلی صادره از مدارس بین المللی جمهوری اسلامی ایران و مدارس اتباع خارجی (داخل کشور) نیز مشمول ماده فوق است.

ماده 2- مدارک تحصیلی خارجی به شرطی ارزشیابی می شود که اعتبار و صحت صدور و تعلق آن ها به فرد متقاضی به تأیید کنندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا وزارت امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.

تبصره- ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزانی که مدارک تحصیلی خارجی آنان برای ارزشیابی ناقص(فاقد تأییدیه، عدم اتمام پایه تحصیلی و...) می باشد، با نظر کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی یا اداره کل آموزش و پرورش استان(حسب مورد) به صورت مشروط در پایه استحقاقی، بلامانع است. این قبیل دانش آموزان مجاز خواهند بود در ارزشیابی خرداد و شهریور ماه شرکت کنند. قبولی آنان در نوبت های مذکور به عنوان امتحان مشخص پایه محسوب می شود. در صورت عدم کسب شرایط قبولی تا انتها شهریور ماه، ادامه تحصیل دانش آموزان مذکور در سال تحصیلی بعد، به صورت تکرار پایه مجاز است.

ماده 3- در ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی، تطبیق مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی و سن متعارف برای ثبت نام و ادامه تحصیل در هر یک از پایه های تحصیلی ایرانی، مطابق با قوانین و مقررات حاکم بر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

تبصره1- حداقل سن متقاضی برای ورود به پایه اول ابتدایی 6 سال تمام می باشد. مبنای محاسبه سن و سنوات تحصیلی، اول مهرماه هر سال خواهد بود.

تبصره2-مشخص پایه و نحوه ادامه تحصیل دانش آموزانی که کمتر از یک سال کامل(به طور مستمر) تحصیل کرده باشند، به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی/ اداره کل آموزش وپرورش استان(حسب مورد) خواهد بود.

تبصره 3-چنانچه دانش آموز در نظام آموزشی تحصیل کرده باشد که سن شروع تحصیل رسمی در آن نظام، از 5/5 سالگی مجاز بوده، شرط حداقل سن برای ارزشیابی مدرک تحصیلی و ثبت نام در مدرسه ایرانی، همان 5/5 سال خواهد بود.

ماده 4- ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموز در پایه تحصیلی پایین تر از پایه استحقاقی خود با تقاضای کتبی ولی یا سرپرست قانونی وی با رعایت حداقل سن متعارف، بلامانع است. ارتقاء دانش آموز به پایه بالاتر از شرایط استحقاقی، مجاز نخواهد بود.

ماده 5- ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی تا انتها دوره اول متوسطه برابر شیوه نامه مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها واگذار می شود.

ماده 6-ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی در دوره دوم متوسطه به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک خارجی می باشد. کمیسیون می تواند برخی از وظایف خود را به واحد کارشناسی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور واگذار کند.

ماده7- کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی با ترکیب اعضا به شرح زیر در مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تشکیل می شود.

ترکیب اعضا:

1- رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور یا معاون مربوط (رئیس کمیسیون)

2و 3- دو نفر صاحب نظر و آشنا به نظام های آموزشی کشورهای خارجی به انتخاب رئیس مرکز

4- کننده تام الاختیار دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

5- رئیس اداره ارزشیابی مدارک تحصیلی کشورهای خارجی(دبیر کمیسیون)

6- کننده معاون آموزش متوسطه

تبصره 1- جلسات کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی با حضور 4 نفر از اعضا رسمیت می یابد. برگ رأی کمیسیون باید به امضای حداقل 3 نفر از اعضای کمیسیون (رئیس کمیسیون و حداقل 2 نفر از اعضای دیگر) برسد، در غیر این صورت فاقد اعتبار و غیر قابل اجراست. مصوبات کمیسیون توسط رئیس مرکز یا معاون وی ابلاغ می شود.

تبصره 2- حکم اعضای کمیسیون توسط رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور برای مدت دو سال صادر می شود. تمدید عضویت آنان بلامانع است.

تبصره 3- اعضای کمیسیون با رعایت قوانین و مقررات به ازای ساعت حضور در جلسات، حق الزحمه دریافت خواهند کرد.

ماده 8- مشخص شاخه/ رشته دانش آموز در دوره دوم متوسطه با توجه به دروس گذرانده شده و درخواست متقاضی، حسب مورد به عهده واحد کارشناسی/ کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی خواهد بود.

تبصره- در مشخص و انتخاب شاخه و رشته دانش آموز، توجه به شرایط ورود به هر یک از رشته های تحصیلی، برنامه و مواد درسی آن رشته، الزامی است.

ماده 9- در صورتی که متقاضی به تشخیص کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، شرایط لازم برای اخذ گواهی نامه انتها تحصیلات دوره دوم متوسطه را داشته باشد، گواهی نامه انتها تحصیلات مطابق نمونه مصوب، برای وی صادر می شود.

ماده10- آراء کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی/ واحد کارشناسی(در صورت تفویض کمیسیون) و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها (تا انتها دوره اول متوسطه) از حیث ثبت نام و ادامه تحصیل و ارزشیابی های داخلی در هر موقع از سال تحصیلی قابل اجراست و محدودیت زمانی آیین نامه های جاری، مانع اجرای آن نمی شود.

ماده 11- مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور موظف است گزارش اجرای این آیین نامه را حسب درخواست دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، ارائه کند.

ماده12- شیوه نامه اجرایی این آیین نامه، از سوی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تهیه و پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش، ابلاغ می شود.

ماده13- با ابلاغ این آیین نامه، مصوبات مغایر قبلی لغو می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 713

به "نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید