روزشمار: 12 اردیبهشت؛ روز جهانی خنده

به گزارش اردکان خبر، اولین یکشنبه ماه می روز جهانی خنده نام دارد. هرسال در این روز مردم با خنده و شادی راهی خیابان ها می شوند تا این روز را جشن بگیرند.

روزشمار: 12 اردیبهشت؛ روز جهانی خنده

در سال 1998 هندی ها تصمیم گرفتند زنجیره خنده راه بیندازند و جشن خنده را در بمبئی برگزار کنند. این مراسم اولین بار از طریق دکتر مادان کاتاریا بنیان گذار حرکت یوگای خنده ایجاد شد تا به قول خودش عاطفه ای مثبت را برای تغییر خویشتن افراد و تغییر دنیا به شیوه ای صلح آمیز و مثبت به جریان درآورد.

مادان کاتاریا یک پزشک هندی است که سال ها قبل، وقتی در حال تهیه مقاله ای درباره تأثیرات خنده درمانی بود، تصمیم گرفت یک مرکز عمومی برای خنده راه اندازی کند. او صبح همان روز ایده اش را در پارک عملی کرد و به کسانی که در حال ورزش بودند، گفت هم زمان باهم آغاز به خندیدن کنند . پیشنهادی که خیلی ها آن را شوخی تلقی کردند اما وقتی پنج نفر از مردم با دکتر کاتاریا آغاز به خندیدن کردند، کم کم اولین باشگاه خنده تشکیل شد. این ایده آن قدر با استقبال روبرو شد که حالا بیشتر از 6000 باشگاه خنده در دنیا وجود دارد که شعار همه آن ها برادری و دوستی از راه خنده است. این باشگاه ها در 10 سال گذشته در بیشتر شهرهای بزرگ ایران نیز شعبه دارند .

ازآنجاکه خندیدن هم از قانون مسری بودن تبعیت می کند، خنده یک شخص دیگران را نیز به خنده می اندازد. به همین دلیل هم بود که شهرداری تهران در دو سه سال گذشته، این باشگاه ها را رواج داده و برنامه خنده درمانی جمعی را در فرهنگسراهایی مثل بانو، ملل و سرو برگزار کرده است. یوگای خنده ای که در این باشگاه ها آموزش داده می شود، نوع بومی شده این فن هاست که با حذف بعضی حرکات و تغییر بعضی دیگر، به یک سبک ایرانی تبدیل شده است .

روز دنیای خنده که از 14 سال قبل وارد تقویم دنیای شده است، حداقل سالی یک بار اخم و اندوه را در تمام دنیا ممنوع می کند !

در روز خنده، اعضای باشگاه های خنده دنیا همراه با دوستان و خانواده هایشان، کارناوال هایی را تشکیل می دهند که در خیابان ها حرکت کرده و با شعارنوشته هایی، روز خنده را به اطلاع دیگران می رسانند .

آن ها در میدان یا پارک اصلی شهر توقف می کنند، 10 دقیقه بدون وقفه می خندند و به رهگذران چند فن از یوگای خنده را آموزش می دهند .

در همین روز:

1. زلزله شدید در کیفان و شیروان و شهر کهنه قوچان (1308 شمسی)

2. مذاکرات اقتصادی ایران و فرانسه با شرکت وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و ژان پیر فورگارد وزیر برنامه ریزی فرانسه در تهران آغاز شد. (1356 شمسی)

3. موافقت نامه توسعه همکاری های اقتصادی ایران و هند از طریق نخست وزیران دو کشور در تهران امضا و مبادله شد. (1353 شمسی)

4. مورس نخستین تلگراف را مخابره کرد. (1844 میلادی)

5. دانشگاه هوارد Howard که با هزینه دولت آمریکا در شهر واشنگتن برای سیاه پوستان ساخته شده بود آغاز به کارکرد. (1867 میلادی)

6. کشورهای قبرس، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لاتویا، لیتوانی، مالت، لهستان، اسلواکی و اسلوونی وارد اتحادیه اروپا شدند و به همین مناسبت جشنی در کاخ ریاست جمهوری ایرلند در دوبلین برگزار کردند. (2004 میلادی)

7. روز ملی جزایر مارشال

8. روز دنیای کارگر

منبع: کجارو
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 989

به "روزشمار: 12 اردیبهشت؛ روز جهانی خنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 12 اردیبهشت؛ روز جهانی خنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید