تور فرانسه ارزان: نقد و آنالیز سیتروئن دی اس؛ دلبر پاریسی!

به گزارش اردکان خبر، پس از هجده سال تحقیق و توسعه مخفیانه و سری، سیتروئن دی اس 19 که جایگزین مدل آوانت بود، پنجم اکتبر 1955 در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد. در پانزده دقیقه اول این رونمایی 743 سفارش برای خریدن این ماشین ثبت شد. در سرانجام روز نخست، بیش از دوازده هزار سفارش و در سرانجام دهمین روز نمایشگاه بیش از هشتاد هزار سفارش و پیش پرداخت برای این ماشین دریافت شد. پس از گذشت شصت سال این رکورد هنوز شکسته نشده است. همین آمار کافی بود که ما امروز به سراغ آنالیز سیتروئن دی اس این دلبر پاریسی برویم.

تور فرانسه ارزان: نقد و آنالیز سیتروئن دی اس؛ دلبر پاریسی!

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

سیتروئن دی اس در نمایشگاه سال 1955

در آن موقع فرانسه که به شدت درگیر بازسازی خرابی های جنگ دنیای دوم بود، با جدیت شکل دادن به هویت ملی فرانسه در دنیا بعد از دوره استعمار را دنبال می کرد. این ماشین در فضای آن موقع به سمبل نبوغ و مهندسی فرانسه تبدیل شد. در ضمن به خوبی نشان داد که ملت فرانسه نه تنها هراسی از دسترسی به فناوری ندارد، بلکه کاملا آماده است تا توانایی های مهندسی و فنی خود را در ارتباط نزدیک با این رشد سریع دنیای حفظ کند.

فلامینو برتونی - طراح سیتروئن دی اس

سیتروئن دی اس اتومبیلی چهار در با موتوری 4 سیلندر و محور محرک در جلو از سال 1955 تا 1975 در شکل های سواری چهار در، واگن، وانت و کروکی فراوری شد. فلامینیو برتونی مجسمه ساز ایتالیایی که دستی هم در طراحی صنعتی داشت، به همراه آندره له فور فرانسوی که مهندس هوا-دریا بود، طراحی و مهندسی سیتروئن دی اس را بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید: آنالیز فولکس بیتل؛ قورباغهٔ آدولف هیتلر

یکی از جالب ترین مشخصه های این ماشین سیستم فنر تمام اتوماتیک آن بود که به صورت اتوماتیک ماشین را همواره با سطح جاده بالانس نگه می داشت. سیستم بادی و هیدرولیکی به کار رفته در این خودرو تا امروز هم در بسیاری از اتومبیل های مدرن استفاده می گردد. این سیستم حرکت نرم و سریع ماشین را روی جاده های خراب آن موقع فرانسه امکان پذیر می کرد.

سیتروئن دی اس علاوه بر آن که فرمان هیدرولیک داشت، جعبه دنده نیمه اتوماتیک آن هم به محبوبیتش اضافه می کرد. جعبه دنده نیمه اتوماتیک به کلاچ احتیاج ندارد، اما باید دنده ها را دستی عوض کرد.

سیتروئن برنامه مفصلی برای ادامه فراوری این ماشین داشت؛ از جمله تغییر موتور آن به یک موتور قدرتمند شش سیلندر. این تغییر موتور با وضع قوانین مالیاتی تازه در فرانسه که بر اساس قدرت اسب ماشین بود، باعث افزایش مالیات آن می شد. به همین دلیل، این برنامه به بایگانی سپرده شد. البته شکل آیرودینامیک و فضایی موتور، آن هم در آن موقع، در موفقیت این ماشین بی تاثیر نبود، اما مدل دی اس استانداردهای تازهی هم برای راحتی سواری، سیستم ترمز و حتی قدرت مانور در صنعت اتومبیل سازی تعریف کرد.

سیتروئن دی اس از نمای روبر

سیتروئن دی اس از نمای کنار

سیتروئن دی اس از نمای پشت

نمای داخل سیتروئن دی اس

سیتروئن DS

قبلی 1 از 5 بعدی

با این که کمپانی آستین به درستی مدعی است که اولین سیستم ترمز دیسکی را روی مدل آستین هیلی نصب نموده، اما بیشتر کارشناسان معتقدند سیتروئن دی اس اولین اتومبیل با فراوری انبوه است که ترمز دیسکی روی آن نصب شده است. سیتروئن در طول مدت فراوری این ماشین 1,455,746 دستگاه از این ماشین ساخت که 1,330,755 دستگاه آن در محل کارخانه آن در پاریس فراوری شد.

در سال 1999، سیتروئن دی اس مقام سوم برترین اتومبیل قرن را در دسته تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ در نظرخواهی های عمومی از آن خود کرد. در همان سال، مجله اتومبیل اسپرت و کلاسیک از این اتومبیل به عنوان زیباترین اتومبیل تاریخ نام برد.

بیشتر بخوانید: آنالیز مرسدس بنز 300 اس ال گالوینگ؛ به زیبایی مرغ دریایی

شرکت سیتروئن اولین شرکت اتومبیل سازی دنیا است که خارج از ایالات متحده امریکا به فراوری انبوه اتومبیل پرداخت. این شرکت با ایجاد شبکه بزرگ و مدرنی در فروش و خدمات پس از فروش در مدت هشت سال پس از تاسیس، بزرگ ترین خودروساز اروپا و چهارمین در دنیا شد. در سال 1974، شرکت پژو 38.2 درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در 1976 با یاری و حمایت دولت فرانسه تشکیل شد.

شرکت سایپا در سال 1344 با مشارکت شرکت فرانسوی سیتروئن، تحت نام شرکت سهامی فراوری اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال 1353 خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاپ در مدل های معمولی و دولوکس نیز فراوری شدند. در سال 1354، نام شرکت به نام کنونی سایپا تغییر پیدا کرد که مختصر شده شرکت سهامی ایرانی فراوری اتومبیل بود. اطلاعات بیشتر درباره فعالیت سیتروئن را می توانید در مطلب داستان برند شرکت سایپا بخوانید.

شرکت سیتروئن در سال 2009 به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس خود از خودروی تازهی به نام سیتروئن دی اس 3 رونمایی کرد که آغازگر سری لوکسی از خودروها با مدل دی اس بود.

  • آگهی های خرید و فروش خودروی سیتروئن
  • آگهی های خرید و فروش خودروی دی اس

***

شما می توانید در خبرنگاران نگاهی به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1158

به "تور فرانسه ارزان: نقد و آنالیز سیتروئن دی اس؛ دلبر پاریسی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: نقد و آنالیز سیتروئن دی اس؛ دلبر پاریسی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید