چرا قسمت پایانی فرندز سنت 10 ساله این سریال را شکست؟

به گزارش اردکان خبر، سریال فرندز یا همان دوستان سنت ها و قراردادهای بسیاری داشت. پس از 10 سال و در قسمت آخر سریال، شاهد شکسته شدن یکی از این سنت ها بودیم. سنتی که در تک تک قسمت های قبلی رعایت شده بود. اما این تصمیم سازندگان به کنارزدن رسمشان، باعث شد که قسمت پایانی سریال تبدیل به یک شاهکار گردد. دهه 90 میلادی عصر ظهور بسیاری از سیت کام های مهم تاریخ نمایش های تلویزیونی ست. سیت کام های خوش اقبال در این دوره با استقبال مخاطبان روبرو و برای چند فصل پیاپی تمدید می شدند. فرندز هم یکی از این آثار بود. این سریال که فصل اولش سال 1994 منتشر شد، با چنان استقبالی روبرو شد که 10 فصل پیاپی ادامه پیدا کرد. طی این 10 فصل، تکیه کلام های شخصیت های سریال وارد فرهنگ عامه شد و بعضی از مردم حتی طرز پوشش خود را هم با الهام از شخصیت های سریال انتخاب کردند. برای مثال، مدل موی ریچلی یک مدل محبوب شد.

چرا قسمت پایانی فرندز سنت 10 ساله این سریال را شکست؟

مونیکا، چندلر، جویی، فیبی، راس و ریچل، هرکدام امضای خودشان را داشتند؛ آن ها تکیه کلام و رفتارهای منحصربه فردی داشتند که لحظاتی به یادماندنی خلق کرد. اما فرندز سنت های دیگری هم داشت. یکی از مهم ترین و معروف ترین آن ها این بود که عنوان هر قسمت از سریال، با دو واژه یک سان آغاز می شد و این دو واژه در عنوان هر قسمت تکرار می شدند. اما این سنت در قسمت انتهای سریال شکسته شد. با وجود این سنت شکنی، عنوان قسمت انتهای هم مانند قسمت های دیگر، درخشان بود.

چرا قسمت انتهای سریال فرندز قانون نام گذاری را زیرپا گذاشت؟

فرندز الگوی عجیبی را برای انتخاب عناوین قسمت هایش در نظر گرفت. هر قسمت با عبارت انگلیسی The One… آغاز می گردد که به فارسی می توان آن را اون قسمتی که… ترجمه کرد. سازندگان سریال پس از این که متوجه شدند عنوان هر قسمت قرار نیست روی تیتراژ نشان داده گردد، تصمیم گرفتند این طوری قسمت ها را نام گذاری نمایند. چرا که فکر می کردند قرار نیست کسی از آن ها باخبر گردد. از طرف دیگر، وقتی که کسی می خواست راجع به قسمت خاصی از سریال حرف بزند و به آن اشاره کند، احتمالاً با اون قسمتی که… معرفی می کرد. قسمت آزمایشی سریال در ابتدا آزمایشی نام داشت. اما بعدتر نامش به اون قسمتی که مونیکا هم اتاقی پیدا می کنه و اون قسمتی که همه چیز آغاز شد تغییر کرد تا تنها قسمتی که از این قانون تبعیت نمی نماید، همان قسمت انتهای باشد.

قسمت انتهای فرندز با عنوان آخرین قسمت به دو بخش تقسیم شده بود؛ انگار که به مثابه یک رویداد باشد. چرا که واقعاً هم همینطور بود. آخرین قسمت داستان همه شخصیت های اصلی را صورت بندی کرد و انتها داد (گرچه داستان جویی در اسپین آف ناموفق جویی ادامه یافت). از همین رو این قسمت پر از رویداد بود. علت اصلی شکسته شدن سنت نام گذاری در این قسمت هرگز از طرف تیم فراوری نماینده معین نشد. اما می توان حدس زد که یکی از علل اصلی آن این است که قسمت انتهای روی رویداد واحدی متمرکز نبود. البته که بیرون زدن ریچل از هواپیما، نقطه اوج این قسمت است و بیشتر از بقیه بخش ها مورد بحث قرار می گیرد، اما گذاشتن این بخش در عنوان باعث می شد داستان بقیه شخصیت ها به حاشیه برود.

عنوان قسمت انتهای فرندز هوشمندانه بود (با وجود سنت شکنی اش)

سازندگان فرندز می توانستند عنوانی متناسب با سنت پیشینشان برای قسمت انتهای انتخاب نمایند. اما حقیقت این است که انتخاب درست را کردند و این سنت را برای قسمت انتهای نادیده گرفتند. این که آن ها عنوان این قسمت را آخرین قسمت گذاشتند، به نوعی هنوز هم در راستای همان سنت است. چرا که باز هم اگر کسی بخواهد به آن قسمت ارجاع دهد، با گفتن آخرین قسمت به آن اشاره می نماید. در طرف دیگر، این عنوان باعث می گردد داستان یکی از شخصیت ها به دیگری ارجح نگردد و همه شخصیت ها از نظر اهمیت در یک سطح بمانند. آخرین قسمت تنها درباره به هم برگشتن ریچل و راس نیست. این قسمت بعلاوه به فرزنددارشدن مونیکا و چندلر می پردازد و انتها خوشی برای فیبی همراه با همسرش مایک رقم می زند. آخرین قسمت همچنان به عنوان یکی از برترین قسمت های انتهای در تاریخ نمایش های تلویزیونی به جای مانده و عنوانش هم یک عنوان شاهکار است؛ با وجود اینکه یک سنت 10 ساله را شکسته.

منبع: Screen Rant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1327

به "چرا قسمت پایانی فرندز سنت 10 ساله این سریال را شکست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قسمت پایانی فرندز سنت 10 ساله این سریال را شکست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید