کتاب فرش و فرش بافی در ایران منتشر شد

به گزارش اردکان خبر، به گزارش خبرنگاران، کمتر مردمی در دنیا، جلوه های گوناگون فرهنگ و هنر خویش را در قرون و اعصار متمادی، از سپیده دم تاریخ تا روزگار ما، چنین زیبا و فریبا در گره های به هم پیوسته و رنگین تار و پود در برابر چشم مردم صاحب نظر قرار داده اند: فرش ایرانی تابلویی از شکوه چشم نواز و روح پرور باغ ها و بوستان هایی است که از گذشته های دور به نام کشور ما شناخته می شده و نشانه هایی از دیگر هنرهای ایران، چون نگارگری و صورتگری و حتی خوشنویسی، با ظرافتی شگفت انگیز در آن به جلوه گری درآمده است، چندان که در شرق و غرب عالَم، دست بافت های هنرمندان ایرانی، زینت بخش موزه ها و خانه های هنردوستان گیتی است.

کتاب فرش و فرش بافی در ایران منتشر شد

کتاب فرش و فرش بافی در ایران در شش فصل تنظیم و تدوین شده است. فصل اول با نام انواع فرش دست بافت شامل واژه قالی، ساختار و اسلوب گره بافی و گلیم زیلو است. فصل دوم با نام مقدمه تاریخی، و فرش بافی ایران پیش از اسلام به قدمت قالی بافی، فرشپاره های پیش از هخامنشیان، قالی پازیریک، قالی ساسانی، مدارک و نمونه های غیر منسوج، مدارک مکتوب، فرش بهارستان، گلیم بافی و زیلوبافی می پردازد.

فصل سوم با عنوان فرش بافی پس از اسلام تا انتها سده 9 ق به سده های نخستین اسلامی، سده های میانه اسلامی، فرش در مینیاتور و مدارک مکتوب فرش بافی در سده های نخستین و میانه اشاره می نماید. فصل چهارم نیز با نام عصر زرین فرش بافی به قالی های اردبیل، قالی های گروه سالتینگ، سرآغاز و مراکز شکوفایی، مجموعه 13 پارچه مقبره شاه عباس دوم، ارتقای صندلی جهانی قالی ایران و زیلوبافی می پردازد.

فصل پنجم با نام از دوره افشاریان تا عصر حاضر به عصر قاجار، نمایشگاه های بین المللی، شرکت های چند ملیتی، رنگ های جوهری، دوره پهلوی، دوران جمهوری اسلامی و فصل ششم با عنوان فرش و دیگر دست بافت های عشایر به ویژگی های فرش بافی عشایری، اقسام دست بافت های عشایری، جوال، خرجین، خرجینه، خرجینک، گبه و جاجیم می پردازد. در پیوست نیز فرشپاره های ساسانی موزه ملی کویت آمده است.

چاپ نخست کتاب فرش و فرش بافی در ایران در قطع وزیری و 216 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 135 هزار تومان، از سوی انتشارات مرکز دائره المعارف عظیم اسلامی(مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 152

به "کتاب فرش و فرش بافی در ایران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فرش و فرش بافی در ایران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید