کشف عروسک 3 هزار ساله فرعون مشهور مصری!

به گزارش اردکان خبر، عروسک 3 هزار ساله مصری

این که عروسکی در کشور مصر و از مقبره فراعنه مصری کشف شود که بیش از 3 هزار سال از عمر آن گذشته باشد و متعلق به یک فرعون مصری باشد؛ چندین نکته مهم را به ما نشان می دهد که یکی از آن ها این است که فرعون ها هم در پشت اعمال سنگدلانه خود یک کودک درون زنده و شاید بازیگوش داشته اند! از بخش شوخی در این قسمت که بگذریم، به بخش عروسک 3 هزار ساله مصری می رسیم که برخلاف سن و سالش، عروسکی باستانی است که در کمال تعجب کاملا سالم و درست به جای مانده است. در ادامه پیشنهاد می کنیم که با ما در خبرنگاران همراه باشید زیرا می خواهیم به صورت کامل داستان کشف عروسک 3 هزار ساله مصری را مورد بررسی و نقد قرار دهیم.

کشف عروسک 3 هزار ساله فرعون مشهور مصری!

چندی نیست که از خبر کشف عروسک 3 هزار ساله مصری گذشته است. به هر حال با این که این خبر شاید در میان اخبار های بی انتها از اکتشافات اهرام مصری گم شده باشد اما، نباید اهمیت این کشف را در سراسر جهان نادیده گرفت. در طی اکتشافی که به تازگی از برخی از اهرام و مقبره های مصری به دست آمده است، از گنجینه ای 3 هزار ساله رونمایی کردند و این در حالی بود که یکی از مواردی که در طی این اکتشاف به دست آمده است که، عروسکی 3 هزار ساله در این میان کشف شد و در تحقیقات مشخص شد که این عروسک متعلق به فرعون مصر بوده است!

در واقع بگذارید این خبر را اینگونه برای شما بیان کنیم که؛ محققین از گنجینه ای 3 هزار ساله رونمایی کردند که بسیار سالم مانده و منجر به این کشف شده است. تنها مزیت کشف این عروسک نه تنها محققان را به این نتیجه رساند که مصریان در زمان باستان عروسک های خود را در آغوش می کشیدند و برای این کار فارق از مسئله سن و سال بوده اند بلکه، این عروسک های کوچک و خزدار را در جایگاهی مخصوص قرار می داده و به شیوه ای که برای آن ها بسیار حائز اهمیت بوده است، یا با خود به همراه می برده اند و یا آن ها را در جایگاهی مخصوص قرار می داده اند.

مصر باستان

قبل از این که ادامه خبر کشف عروسک 3 هزار ساله مصری که متعلق به فرعون مصری را بررسی نماییم، بیایید تا کمی درباره مصر باستان و شرایط فرهتگی و اجتماعی آن زمان صحبت نماییم. واژه مصر یعنی شهر و اجتماع؛ یعنی آبادی و آبادانی. در رابطه با نام مصر محققان تاریخی می گویند که نام مصر از ریشه واژه ای سامی به وجود آمده است و با نام های دیگر زبان های سامی مثل زبان عبری هم ریشه است.

تاریخ نویسان تاریخ سرزمین مصر می گویند نام مصربه معنی دو تنگه است که به فاصله بین دو دودمان از دودمان های این سرزمین که در بخش های شمالی و جنوبی مصر مستقر بودند اشاره می کند. همچنین آنان می گویند نام مصر در حقیقت به معنی تمدن کلان شهر و زمین و مرز است.

در واقع آن چه به تاریخ سرزمین مصر باستان و این سرزمین مربوط می شود، اولین بار در اخبار دوره یکی از پادشاه هخامنشی یعنی پادشاهی داریوش و در سنگ نبشته بیستون واژه مودرایا که کلمه ای پارسی و شکل دیگری از واژه میترا است وجود دارد و این میترا که ایزد آفتاب است با سرزمین مصر و آفتاب سوزنده بیابان بزرگ آفریقا تناسب دارد.

در تاریخ سرزمین مصر باستان آمده تمدنی در قسمت شمال شرقی آفریقا در مجاورت درهٔ رود نیل است که از نظر زمانی به دوره ای میان 3000 سال قبل از میلاد تا زمان تصرف مصر به وسیله اسکندر مقدونی گفته می شود. این تمدن بزرگ و باشکوه باستانی نمونه ای از یک تمدن و امپراتوری که بر پایه آبیاری بنا شده است و در حقیقت هدیه رود نیل است.

شاهنشاهی بزرگی که در این قلمرو شکل گرفت در دوره باستان فرمانروایانی داشته است که به آن ها فرعون می گفتند. تاریخ سرزمین مصر باستان و این تمدن باشکوه از سه هزار سال قبل از میلاد که به یگانگی و وحدت سیاسی دست یافت و این تمدن رسما شکل گرفت حوادث زیادی را از آن زمان تا به حال به خود دیده است.

این یگانگی و اتحاد سیاسی با یکی شدن دو قلمروی مصر سفلی و مصر علیا با هم بود با این وحدت سیاسی تاریخ مصر وارد مرحله ای شد که یک سلسله پادشاهی های و امپراتوری های بزرگ و یک قلمرو وسیع را در تاریخش ثبت نماید.

هر چند تاریخ مصر دوره باستان و در طول دوره بلند تمدنی اش بارها تسخیر و تصرف و تسلط را به وسیله فرمانروایان بیگانه تجربه کرده که یکی از آنان همزمان با تاریخ ایران در دوره هخامنشی است و به وسیله کمبوجیه صورت گرفت. هر آن چیزی که باعث به وجود آمدن تغییرات زیاد در تاریخ سرزمین مصر شد، همانا کشاورزی بود.

بیشتر مصری ها به علت موقعیت جغرافیایی این سرزمین و وجود رود نیل در کشتزارها به کار کشاورزی مشغول بودند. سفالگری هم از دیگر پیشه های مردم این سرزمین باستانی بود. بافت الیاف کتانی و تولید پارچه های کتانی یکی دیگر از فنونی بوده است که در این دوره در این سرزمین رواج داشته است.

زندگی به سبک قبیله ای در مصر پایه روابط کنونی بوده است و به همین علت، هر دهکده ای به صورت مستقل در یک منطقه قرار داشته است. به این صورت قبایل قوی تر و قدرتمند تر منطقه ها ضعیف تر را یا با زور و جنگ و درگیری و یا گاهی با سیاست ازدواج به چنگ می آوردند. به همین علت شرایط کلی تاریخ سرزمین مصر در این دوران به این گونه بود و تا زمانی که دوره پادشاهای به وجود بیاید نیز بر همین منوال ماند.

البته توجه داشته باشید که به وجود آمدن حکومت های مقتدر در تاریخ سرزمین مصر به شکل یک باره و یکپارچه نبود. پادشاهان قدیم مصر که نامشان فرعون بود، 26 سلسله را ایجاد کردند و در مجموع تاریخ حضورشان در سرزمین مصر حدودا 3 هزار سال طول کشید. مرکز مصر در این دوره زمانی تِب و گاهی منفیس بود. عظمت و اقتدار و آبادانی مصر در این دوره در زمان پادشاهی توتمس سوم و رامسس دوم بود که این دو فراعنه تِب بودند و در دوره آنان مصر به عظمت و بزرگی بسیاری رسید. تاریخ دوران فرمانروایی فراعنه مصر بر 4 دوره پایدار است: دولت قدیم منفیس در این سرزمین، اهرام، دولت وسطی مصر، دولت تازه تاسیس تِب.

عروسک 3 هزار ساله فرعون مصری

همانطور که کمی در ابتدای این متن توضیح دادیم، محققین چندی است که از گنجینه ای به قدمت 3 هزار سال که به تازگی کشف شده است، رونمایی کرده اند که در کمال تعجب بسیار سالم مانده است. این کشف نه تنها از لحاظ مطالعات باستان شناسی و مصرشناسی بسیار ارزشمند است بلکه منجر به این کشف شده است که مصریان باستان نه تنها عروسک های خود را در آغوش می کشیدند، بلکه این وسایل کوچک و خزدار را بسیار محترم و عزیز نیز می شمرده اند. باستان شناسان توانسته اند تا این اسباب بازی تاریخی و عروسک 3 هزار ساله مصری را در شهر الاقصر مصر و در داخل مقبره تاریخی توتنخامون که در نزدیکی رود نیل قرار گرفته است و به عنوان هجدهمین فرعون مصر شناخته می شود، کشف کنند. یکی از اتفاقات جالبی که در طی این کشف افتاده است این است که؛ باستان شناسان و تیم تحقیقاتی که این عروسک را کشف کرده بودند در طی یک اتفاق نادر و عجیب، همراه این عروسک 3 هزار ساله مصری یک تکه پایپروس باستانی پیدا کردند که بر روی آن نیز با الفبای خط هیروگلیف نوشته هایی به چشم می خورد!

محققان در ادامه با بررسی نوشته های بر روی پاپیروس متوجه شدند که مصریان این عروسک 3 هزار ساله را بسیار مورد احترام قرار می داده اند. این عروسک با ارزش 3 هزار ساله دارای نامی است که در نوشته باستانی همراهش نیز نوشته شده بود. نام عروسک 3 هزار ساله مصری دیجد آی بار (Djed-i-bar) می باشد.

یکی از نکات جالبی که در هنگام کشف این عروسک 3 هزار ساله بسیار جلب توجه کرد این بود که این عروسک نیز خود در درون تابوت کوچکی قرار گرفته بود. کارشناسان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که پس از مرگ فرعون توتنخامون، اطرافیان او عروسک فرعون را نیز مومیایی کردند و درون تابوت کوچکش همراه وی به خاک سپرده اند.

یکی دیگر از نکات جالبی که درباره این عروسک وجود دارد این است که نحوه قرار گیری این عروسک در درون تابوت توتنخامون به گونه ای بوده است که درست در راستای صورت فلکی دب اکبر یا خرس بزرگ قرار گرفته بوده است. عروسک 3 هزار ساله مصری پس از تحقیقات فراوان در مجموعه فرعون توتنخامون در دورچستر نگهداری می شود و در معرض دید عموم مردم نیز قرار گرفته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1054

به "کشف عروسک 3 هزار ساله فرعون مشهور مصری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف عروسک 3 هزار ساله فرعون مشهور مصری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید