کشف گنجینه 900 کیلویی در زیر آشپزخانه!

به گزارش اردکان خبر، بازسازی یک خانۀ روستایی در دانمارک، منجر به کشف یک کتیبۀ سنگی 900 کیلویی شد که مقامات دانمارکی آن را یک گنجینه اعلام نموده اند.

کشف گنجینه 900 کیلویی در زیر آشپزخانه!

به گزارش فرادید، یک زوج دانمارکی در هنگام بازسازی خانه شان در روستای ماسکر در نزدیکی شهر راندرز، یک قطعه سنگ بزرگ 900 کیلویی را پیدا کردند که نوشته هایی با خط رونی بر روی آن حکاکی شده بود؛ این احتمالا یکی از قدیمی ترین کتیبه های رونی باشد که تا کنون در دانمارک کشف شده است.

این قطعه سنگ با طول 2 متر و عرض 80 سانتیمتر، از زیر آشپزخانۀ منزل لین برانت و همسرش آندرس نیلسن بیرون کشیده شد. با توجه به ارزش فوق العادۀ این کتیبه، موزۀ ملی دانمارک آن را رسما به عنوان گنجینه طبقه بندی و شناسایی نموده است. کارشناسان در حال حاضر با کوشش پیگیر در حال آنالیز قدمت این اثر کم نظیر هستند.

معین قدمت این اثر در کشف معنا و منظور خطوط نگاشته شده بر روی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. 5 حرف با خط باستانی رونی بر روی این کتیبه حک شده که عبارتند از aft bi.

سنگ های رونی در دوران باستان در شمال اروپا معمولا به عنوان یادبودی برای افراد مهم نصب می شدند و از روی حروفی که بر روی سنگ به جای مانده می توان حدس زد که عبارت اصلی معنایی شبیه به این داشته است: به یاد فلانی (کسی که اول اسمش با حرف بی شروع می شده).

اگر معلوم گردد که این عبارت مربوط به اول جمله بوده، این به معنای قدمت بسیار زیاد این کتیبه خواهد بود؛ زیرا در دوره های قدیمی تر این عبارت را در شروع جمله می نوشته اند.

منطقه ها اطراف شهر راندرز محلی ویژه برای علاقمندان به کتیبه های رونی است، زیرا تا کنون 44 کتیبه از این نوع در این محل کشف شده است. تا امروز در سراسر دانمارک حدود 200 سنگ رونی از دورۀ وایکینگ ها کشف شده که قدیمی ترین آن ها به قرن هشتم میلادی و جدیدترین آن ها به قرن دهم میلادی مربوط است.

این احتمال وجود دارد که کتیبۀ کشف شده در راندرز قدیمی تر از کتیبه های کشف شده باشد، هرچند که ناقص بودن متن روی آن، تشخیص قدمتش را با دشواری رو به رو می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1311

به "کشف گنجینه 900 کیلویی در زیر آشپزخانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گنجینه 900 کیلویی در زیر آشپزخانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید