2 مهارت اصلی که به فراگیری مهارت های مفید دیگر سرعت می بخشند

به گزارش اردکان خبر، روزی چند دقیقه گشت زدن در فضای مجازی برای روبرو شدن با سیلی از توصیه های رنگارنگ برای بهبود کیفیت زندگی کافی است! امروزه وبسایت ها و کتاب های بسیاری در راستای آموزش بهتر زندگی کردن و فراگیری مهارت های مفید موجود هستند که گاهی فقط به سردرگمی بیشتر مخاطبانشان دامن می زنند. اما واقعیت چیست؟ آیا کتاب، دفترچه راهنما، وبسایت یا شیوه ای خاص برای آموزش مهارت های سودمند برای داشتن زندگی بهتر وجود دارد یا اینکه ادعاهای موجود در این خصوص بی اساس و واهی هستند؟

2 مهارت اصلی که به فراگیری مهارت های مفید دیگر سرعت می بخشند

یافته های علمی نشان داده اند که مهارت های مفید برای داشتن زندگی بهتر از شخصی به شخص دیگر متفاوت هستند و نمی توان نسخه ای کلی در این باره ارائه کرد که برای همه کارساز واقع شود. برای مثال، جامعه مهارت هایی همچون دور زدن قوانین، دروغ گفتن برای خلاص شدن از شرایط نامناسب و تمارض کردن را به شدت نکوهش می کند، اما حتی این مهارت های ناپسند هم گاهی مفید واقع می شوند!

در این مقاله از خبرنگاران مگ، قصد داریم 2 مهارت بسیار مهم، که از جهات مختلف مادر سایر مهارت های مفید محسوب می شوند، را معرفی کنیم. درست است که نمی توان در رابطه با فراگیری انواع مهارت های مفید کلی گویی کرد، اما تقویت قدرت فکر برای فراگیری مهارت هایی از همه نوع بسیار بدیهی است. این 2 مهارت قوای فکر را افزایش می دهند و فراگیری مهارت های مختلف را تسهیل می کنند. در ادامه، با ما همراه باشید.

فراگیری مهارت های مفید به چه عواملی بستگی دارد؟

رفتارشناسان معتقدند که فراگیری مهارت های مفید تا حد زیادی به منعطف بودن فکر برای پذیرش و پردازش تغییرات بستگی دارد. بر این اساس، افرادی که مسئله ای با خارج شدن از فضای امن خود ندارند، شانس بیشتری برای فراگیری مهارت های مفید و به دست آوردن فرصت های مناسب برای درخشش خواهند داشت. متخصصان باور دارند که ایجاد تغییرات رفتاری پایا در گذر زمان در صورتی ممکن است که شخص برای حضور در شرایط تازه انگیزه داشته باشد، به منابع کافی برای پیدا کردن راستا مناسب دسترسی پیدا کند و این دو مهارت بسیار ارزشمند را فراگیرد: افزایش حساسیت خلاقانه نسبت به محیط و افزایش قدرت حفظ آموخته ها. در ادامه، این دو مهارت به طور کامل شرح داده شده اند.

1. افزایش حساسیت خلاقانه نسبت به محیط

فراگیری رفتارهای متفاوت و مهارت های مفید در محیط های ایزوله و جداافتاده ممکن نیست. هر انسان در طول زندگی خود در محیط های اجتماعی و فردی مختلفی قرار می گیرد که دست به دست هم می دهند تا شخصیت کلی او را شکل دهند. این محیط ها معمولا وابسته به تاریخچه زندگی شخصی، دایره دوستان و آشنایان نزدیک، مهارت های رفتاری و روان شناسی و کیفیت محیط فیزیکی زندگی هستند و نقش بسیار پررنگی را در شکل گیری رفتارهای شخص در شرایط مختلف ایفا می کنند. بنابراین، هر شخص به نحوی منحصربه فرد است و یک نسخه کلی برای همه کاربرد ندارد.

منظور از افزایش حساسیت خلاقانه نسبت به محیط، کسب آگاهی کافی راجع به احساسات، نیازها و فعالیت هایی همچون تعلق داشتن، درک کردن، معناسازی، رقابت، رسیدگی به شرایط سلامتی است. این آگاهی باید به حدی باشد که شما را در بروز دادن واکنش های مناسب در موقعیت های مختلف کمک کند، به گونه ای که بهترین نتایج را کسب کنید و وابسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، به موفقیت نسبی دست یابید. بدیهی است که احساسات و واکنش ها از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت هستند و فراگیری مهارت های مفید در گروی تقویت مهارت اصلی افزایش حساسیت خلاقانه است.

شاید با خود بیندیشید که نیازی به فراگیری مهارت های مفید دیگری ندارید و مهارت هایی که بر آن ها تسلط دارید برای داشتن یک زندگی باکیفیت کافی هستند. در این خصوص، ضروری است بدانید که زندگی انسان وابسته به فراگیری مهارت های تازه است، چراکه زندگی سرشار از موقعیت های پیش بینی نشده و گه گاه ناگوار است که واکنش های هوشمندانه ای می طلبند. گاهی آنقدر در روزمرگی ها غرق می شویم که به کل فراموش می کنیم که اگر کوچک ترین تغییری در روتین روزانه مان رخ دهد، قادر به مدیریت کردن عواقبش نیستیم. اینجا است که مهارت افزایش حساسیت خلاقانه نسبت به محیط به کارمان می آید و ما را در فراگیری مهارت های مفید و به جا کمک می کند.

همیشه باید به خاطر داشت که دیر یا زود، محیط پیرامون تغییر می کند و احساس نیاز به مهارت های مفید تازه سربرمی آورد. به همین دلیل، ضروری است که اندازه حساسیت خود را نسبت به محیط اطراف افزایش دهیم و توجه بیشتری به اتفاقاتی که روزانه اطرافمان رخ می دهند داشته باشیم. افزایش حساسیت نسبت به محیط با افزایش انعطاف پذیری فکر برای پذیرش تغییر و خو گرفتن با شرایط تازه رابطه مستقیم دارد و باید با تمرین مستمر بهبود یابد.

2. افزایش قدرت حفظ آموخته ها

همانطور که قبلا گفتیم، محیط پیرامون یک شخص در طول زندگی دستخوش تغییرات بسکمک می شود. برخی از این تغییرات مثبت و در راستای پیشرفت و بالندگی هستند و برخی دیگر احساساتی همچون سرافکندگی و افسوس را به شخص القا می کنند. در هر صورت، برای وفق دادن خود به شرایط تازه، فراگیری مهارت های مفید تازه و به کارگیری دانش کسب شده از تجربه های مشابه در گذشته ضروری هستند. طی فرایند فراگیری مهارت های مفید، سعی کنید اهمیت آن ها را در دراز مدت در نظر بگیرید و مهارت هایی را برگزینید که باعث بروز تغییرات پایا در رفتارهایتان می شوند.

بهترین راه برای یافتن سودمندترین مهارت ها، اتکا به آموخته های پیشین است. حتما زیاد از دیگران شنیده اید که باید قدر نتایج حاصل از تجربه های دیگران را دانست و دیگر آن ها را تکرار نکرد. این توصیه به خودی خود بسیار عاقلانه و به جا است، البته زمانی که با یادآوری مداوم همراه باشد. اینجا است که اهمیت افزایش قدرت حفظ آموخته ها آشکار می شود. نکته قابل توجه در رابطه با حفظ آموخته ها، بهبود توانایی تشخیص آموخته های سودمند از آموخته های مخرب است. مسلما وقت و انرژی گذاشتن برای حفظ آموخته هایی که ریشه در تعصب های نابه جا، تفکرات نخ نما و ارزش های نادرست دارند، کمکی به فراگیری مهارت های مفید نمی کند!

معمولا حفظ آموخته ها با تکرار مداوم ممکن می شود، اما تکرار کردن وقتی که عاری از هر گونه خلاقیت باشد خسته کننده است و کمک چندانی نمی کند. بنابراین، بهترین شیوه برای تسلط یافتن بر این مهارت، قرار گرفتن در شرایط مختلف و تمرین کردن جهت یادآوری آموخته ها است. استفاده مؤثر از آموخته ها در راستای فراگیری مهارت های تازه زمانی ممکن می شود که شخص خود را در شرایط مختلف قرار دهد و به مرور زمان، مجاب به استفاده از آموخته هایش شود.

برای مثال، اگر در ابراز احساسات مشکل دارید و قصد دارید مهارت های برقراری ارتباط خود را تقویت کنید، بهترین شیوه حضور در اجتماع و فراگیری مهارت های مفید از طریق مشاهده دیگران است. با مشاهده رفتارهای دیگران حین ابراز احساسات مختلف، به تدریج می آموزید که ابراز معقولانه احساسات ترس ندارد و توجه خاصی را به شما جلب نمی کند. به خاطر داشته باشید که فرایند حفظ و استفاده از آموخته ها پایانی ندارد و همیشه مهارت های مفید دیگری هم هستند که فراگیری آن ها می تواند برایتان بسیار سودمند واقع شود.

مرور کلی

در جهانی امروز، همه سعی دارند با فراگیری مهارت های مفید ردپایی از خود به جای بگذارند و در خاطر دیگران ماندگار شوند. از آن جایی که معیار خاص و جهان شمولی برای تشخیص دادن مهارت های مفید از مهارت های عادی وجود ندارد، بهترین کار تقویت مهارت های مادر است که توانایی پذیرش تفاوت ها و فراگیری مهارت هایی از همه نوع را در وجود ما ایجاد می کنند. 2 مورد از مهم ترین این مهارت ها، افزایش حساسیت خلاقانه نسبت به محیط و افزایش قدرت حفظ آموخته ها هستند که با حضور در محیط های اجتماعی تقویت می شوند.

منبع: Psychologytoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1166

به "2 مهارت اصلی که به فراگیری مهارت های مفید دیگر سرعت می بخشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 مهارت اصلی که به فراگیری مهارت های مفید دیگر سرعت می بخشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید