5 محصول گوگل که محکوم به شکست شدند

به گزارش اردکان خبر، تصور اینکه شرکت بزرگی مانند گوگل تجارب شکست زیادی را از سر گذرانده باشد، کمی سخت به نظر می رسد، اما سایه شکست بر سر این استارتاپ بزرگ نیز سنگینی می کند و گوگل هم، مانند هر کسب و کاری، در فرایند ارتقای محصولات و خدمات خود، طعم شکست را تجربه کرده است. در اینجا می خواهیم 5 محصول نوآورانه استارتاپ گوگل را معرفی کنیم که نتوانستند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند و از راهی که برای توسعه خود طراحی کرده بودند، به کنار رفتند. قطعا تجربه شکست استارتاپ بزرگ و شاخصی مانند گوگل می تواند درس های ارزشمندی برای سایر کسب و کارهای نوین داشته باشد.

5 محصول گوگل که محکوم به شکست شدند

ویدئو پلیر در مقابل یوتیوب دوام نیاورد

هنگامی که برنامه گوگل ویدئو در اواخر ژانویه سال 2005 راه اندازی شد، هیچ کس انتظار شکست آن را نداشت، حتی برخی معتقدند که اگر این برنامه را ناکام بدانیم، ناعادلانه باشد؛ اما به هرحال این برنامه شکست خورد. چه اتفاقی افتاد؟ کمپانی گوگل 22 ماه بعد از راه اندازی ویدئو پلیر گوگل، یوتیوب را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد و به عقیده بسکمک از افراد، همین اکتساب، منجر به شکست گوگل ویدئو شد.

اگرچه ارزش یوتیوب رشد زیادی کرد و به مبلغی بالغ بر 45.7 میلیارد دلار رسید، اما برنامه ویدئو پلیر گوگل نتوانست در مقابل رقیب جدید خود دوام بیاورد، چراکه هر ویدئویی که مخاطبان در گوگل ویدئو جستجو کنند، در یوتیوب وجود دارد و بنابراین وجود برنامه مذکور محلی از اعراب نداشت. با توجه به ارزشی که یوتیوب برای کمپانی گوگل فراهم کرد، برکناری ویدئو پلیر گوگل، لزوما یک شکست تلقی نمی شود، اما به هرحال این محصول 10 ماه بعد از اکتساب یوتیوب توسط گوگل، رسما شکست خورد و دامنه فعالیت آن قطع شد.

آنچه استارتاپ ها از شکست ویدئوپلیر گوگل می آموزند

محصولی مانند گوگل ویدئو، مفهوم بدی نداشت. کاربران می توانستند فیلم های مورد نظر خود را از گوگل دانلود کرده و در تمام صفحه آن را مشاهده کنند؛ اما نکته مهمی که وجود دارد، این بود که با وجود محصول شناخته شده ای مانند یوتیوب، به یک پخش کننده ویدئوی دیگر نیازی نبود و این همان اشتباهی بود که کمپانی گوگل مرتکب شد و به فاصله 2سال نیز آن را منحل کرد. بر همین اساس، استارتاپ ها نیز در فرایند توسعه محصولات و خدمات خود باید به سایر محصولات و خدمات موجود در بازار توجه کنند و ببینند آیا با وجود رقبای دیگر، نیازی به توسعه یک محصول جدید خواهد بود یا خیر؛ چراکه در غیر این صورت، ارائه یک محصول تکراری در نهایت محکوم به شکست خواهد شد.

گوگل Buzz هیچ مزیت رقابتی نداشت

برنامه گوگل Buzz اساسا کلونی گوگل در توییتر بود، اما فرایند شکل گیری تا شکست این محصول نیز 22 ماه طول کشید. گوگل Buzz که نهایتا در جی میل ادغام شد، برای کاربران امکان ارسال عکس ها، لینک ها، ویدئوها و به روز رسانی استاتوس را فراهم می کرد. بر این اساس، محصول مذکور نیز در نوع خود قابل توجه بود، اما مانند نمونه قبل، همتایان دیگری نیز داشت و به همین دلیل نیز نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. به طور کلی، گوگل، در ارائه محصولاتی که برای اولین بار به بازار عرضه نمی شوند، توفیق چندانی ندارد و گوگل Buzz نیز یکی دیگر از این محصولات بود.

از شکست این محصول چه می آموزیم؟

نکته ای که وجود دارد، این است که Buzz نتوانست هیچ پیشرفت اساسی را در توییتر ایجاد کند. رابط این محصول شلوغ تر بود و از همه مهم تر اینکه محدودیت شخصی نداشت و از همان ابتدا نگرانی های زیادی را در رابطه با حفظ حریم شخصی ایجاد کرد. به همین دلیل نیز مردم هیچ دلیلی برای انتقال از توییتر به Buzz نداشتند و به طور کلی این محصول مزیت قابل توجهی نسبت به توییتر نداشت. در ادامه ادغام آن در جی میل نیز راه به جایی نبرد و همان نگرانی حفظ حریم خصوصی درباره آن وجود داشت. در واقع آن چیزی که باعث شد گوگل این محصول را منحل کند، نداشتن مزیت رقابتی بود. استارتاپ ها از شکست محصولی مانند Buzz درس مهمی می گیرند مبنی بر اینکه در صورت وارد شدن به یک بازار رقابتی، باید حتما یک مزیت رقابتی داشته باشند تا نظر کاربران را به سوی خود جلب کنند؛ چراکه کاربران در صورت مزایای یک محصول جدید به سمت آن خواهند رفت و در غیر این صورت، همان محصولات و خدمات قبل را ترجیح خواهند داد.

گوگل Answers و رقبای رایگان آنها

محصول دیگری که در فرایند رشد کمپانی گوگل ظاهر شد، Google Answers بود. این محصول نیز یک فرایند کاربردی را در زمینه جستجو برای کاربران فراهم می کرد، به این صورت که کاربران برای یافتن پاسخ سؤالات خود، وجهی را به پژوهشگر پرداخت می کردند در نهایت نیز وجه مربوط به پژوهشگر پرداخت شده و مقداری از آن نیز برای گوگل کسر می شد. رویکرد فوق نیز به رغم مفید بودن، نتوانست راه به جایی ببرد، زیرا کاربران پاسخ سؤالات خود را در یاهو یا انجمن های گفت وگو می یافتند، ضمن اینکه با اضافه شدن وب گاه پرسش و پاسخ Quora نیز امکان رایگان دیگری برای کاربران فراهم شد. به این ترتیب مردم پاسخ سؤالات خود را در یاهو، Quora و یا از طریق گفت وگو با دوستان خود در فیس بوک، پیدا می کردند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه جستجو نبود. محصول Answers گوگل نیز با وجود رقبایی که فرایند جستجوی کاربران را به رایگان تسهیل می کردند، پس از 4 سال و 8 ماه متوقف شد.

استارتاپ ها چه درسی از فرایند شکست گوگل Answers می گیرند؟

مهم ترین دلیلی که می توان برای شکست این محصول ارائه کرد، بازار رایگان آن بوده است. به این معنا که سایر موتورهای جستجو و وب سایت های پرسش و پاسخ، به سؤالات کاربران به طور رایگان پاسخ می دادند و در این میان، اقدام گوگل مبنی بر پولی کردن پاسخ ها، چندان عاقلانه نبود. استارتاپ ها نیز در فرایند توسعه محصولات و خدمات خود باید به این نکته توجه کنند که اگر محصولی به صورت رایگان در بازار آنها وجود دارد، به سمت آن نفرایند. اگر هم مایل باشند که چنین محصولی را ارائه کنند، باید شاخص های افزودنی قابل توجهی در آن ایجاد کنند تا کاربران مایل به پرداخت هزینه، به منظور برخورداری از آن ویژگی ها، باشند.

نوت بوک گوگل محبوبیت عمومی نداشت

هنگامی که گوگل دفترچه یادداشت خود را به بازار عرضه کرد، کاربران زیادی هیجان زده شدند؛ کاربرانی که از نوت بوک های قدیمی مایکروسافت و یاهو چندان راضی نبودند و با آمدن نوت بوک گوگل، منتظر یک انقلاب قابل توجه در این زمینه بودند. اما این دفترچه یادداشت نتوانست نظر کاربران را به سوی خود جلب کند، طراحی آن ناامیدکننده و استفاده از آن نیز سخت بود. در حالی که کاربران منتظر محصولی بودند که فرایند یادداشت برداری و تنظیم برنامه های آنها را تسهیل کرده و ویژگی های منحصربه فردی داشته باشد. به هرحال کسب محبوبیت عمومی در بین کاربران مهم ترین نکته ای بود که نوت بوک گوگل بعد از 5سال و 4 ماه فعالیت، به آن دست نیافت و انتها به Google Docs تغییر مکان داد؛ برنامه ای که این محبوبیت را در بین کاربران به دست آورد.

درسی که از شکست نوت بوک گوگل می آموزیم

برای اینکه رویکرد ناموفق این محصول را بهتر متوجه شویم، باید از یک محصول مشابه نام ببریم: Evernote؛ محصولی که به رغم شکست نوت بوک گوگل، موفقیت زیادی به دست آورد. مهم ترین دلیلی که برای رشد آن ذکر می شود، پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف مانند دراپ باکس است. به طوری که کاربران می توانند تقریبا از هر دستگاهی به یادداشت های خود دسترسی داشته باشند. همچنین رابط Evernote بسیار کاربرپسند بوده و امکان ضبط صدا را نیز فراهم می کند.

با ظهور گوشی های هوشمند و تبلت ها، کاربران از طریق دستگاه های متفاوتی به فضای دیجیتال وارد می شوند و بر این اساس، دفترچه یادداشتی مهم است که بتواند نیاز همه آنها را پوشش دهد. نوت بوک گوگل، در صورتی که شما با یک رایانه شخصی از آن استفاده می کردید، بسیار عالی و کاربردی بود، اما با وفور دستگاه های هوشمند، این محصول نتوانست همه آنها را پوشش دهد و همین نکته نیز منجر به شکست آن شد. استارتاپ ها نیز در فرایند تولید محصولات و خدمات خود باید به عمومیت آنها نیز توجه داشته باشند؛ یعنی محصولی را ارائه دهند که کاربرپسند بوده و نسبت به پیشرفت روزافزون فناوری جهان، چه در حوزه سخت افزار مانند تلفن های هوشمند و چه در حوزه نرم افزار مانند سیستم عامل های مختلف، انعطاف داشته باشد تا در نهایت بتواند در کنار کاربران خود باقی بماند.

مفهوم دفترچه یادداشت به این معناست که به کاربران در زندگی روزانه شان کمک کند، در حالی که نوت بوک گوگل محدودیت های زیادی داشت و نمی توانست فرایند روزانه یادداشت های کاربران را پوشش دهد.

گوگل Wave یک MVP نبود

شاید توضیح این محصول کمی سخت به نظر برسد. خود کمپانی گوگل، Wave را یک فرایند زنده معرفی کرد؛ یک فضای مشترک در وب که مردم می توانستند با استفاده از متن، عکس، فیلم و… با یکدیگر بحث و همکاری داشته باشند. همچنین یکی از توسعه دهندگان این محصول نیز گفته بود که این محصول چیزی شبیه ایمیل است، اگر امروز اختراع شده بود.

به هرحال محصول مذکور ایده آل های زیادی را برای صاحبان خود به وجود آورده بود و گوگل نیز امید زیادی به آن داشت، اما در نهایت بعد از 15 ماه فعالیت به ورطه خاموشی کشیده شد.

مشکل Wave چه بود؟

این محصول با ویژگی های زیادی همراه بود که گوگل فرض می کرد افراد به آنها نیاز دارند، به همین منظور نیز Wave یک برنامه پیچیده بود که برای درک عملکرد آن باید روی وقت کاربران سرمایه گذاری می شد. به بیان دیگر، این محصول در قالب یک MVP یا محصول کمینه ارائه نشد و پاشنه آشیل آن نیز همان بود. این درحالی است که هر استارتاپی باید در فرایند توسعه محصولات خود، با گام های کوچک شروع به کار کند و محصول مورد نظر خود را در قالب یک MVP ارائه دهد. بر این اساس، Wave محکوم به شکست شد، زیرا به جای اینکه در قالب یک محصول کمینه وارد شود و به مرور، فرایند توسعه ای خود را طی کند، در قالب یک محصول فنی گسترده ظاهر شد، اما در ادامه نتوانست رویکرد مورد نظر خود را ادامه دهد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 58

به "5 محصول گوگل که محکوم به شکست شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 محصول گوگل که محکوم به شکست شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید