از تغییرات هیئت خرید کتاب تا پاسخ به انتقادها

به گزارش اردکان خبر، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد تغییرات در هیئت خرید کتاب و ساز و کار آن گفت. همچنین به انتقادهایی درباره نمایشگاه مجازی کتاب پاسخ داد.

از تغییرات هیئت خرید کتاب تا پاسخ به انتقادها

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران درباره تغییر ساز و کار هیئت خرید کتاب که مدتی است جلساتش برگزار نمی شود، گفت: در گذشته شیوه خرید کتاب این گونه بود که در چهار گروه، کتاب ها بررسی و برای خرید معرفی می شدند. این کار باید تخصصی تر انجام شود، نمی شود تعداد زیادی کتاب را صرفا در چهار گروه و در یک جلسه بررسی و انتخاب کرد و برای خرید به ارشاد داد. ما گروه ها را به 11 یا 12 افزایش دادیم و اعضای گروه ها دارند انتخاب می شوند و به زودی اعلام خواهد شد که ناشران کتاب های خود را برای خرید به وزارت ارشاد تحویل ندهند زیرا از کتاب هایی که اعلام وصول می شوند، انتخاب ها صورت می گیرد. با این کار می خواهیم هزینه اضافه ای بر دوش ناشران تحمیل نکنیم تا برای یک نسخه کار اضافه ای انجام دهند.

او همچنین درباره انتقادهایی که درباره ضربه زدن نمایشگاه مجازی کتاب به کتاب فروشی های مستقل وجود دارد و این که بهتر نبود از فرصت نمایشگاهی این رویداد بیشتر استفاده می شد تا تکیه بر اعداد و رقم های فروش کتاب، اظهار کرد: نکته درستی است، ما باید همه چرخه های نشر را دخالت بدهیم اما در فرایندهای حمایتی هنوز سامانه ای که همه چرخه های در آن ورود داشته باشند و قابل شناسایی و حمایت باشند نداریم؛ یعنی هم پدیدآورندگان و هم ناشران و کتابفروشان و موزعان و خریداران کتاب. بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم. نباید حمایت یک بخش به بخش دیگری ضربه بزند.

احمدوند سپس خاطرنشان کرد: اما واقعیت های دیگری هم در جامعه وجود دارد یکی این که تعداد کتاب فروشی های مان و ویترینی که داریم پاسخ گوی تعداد عناوین منتشرشده در سال نیست. حتی اگر بخواهیم از کتابفروشان هم حمایت کنیم، آن ها نمی توانند همه تولیدات را عرضه کنند؛ بسیاری از این تولیدات کتاب پرفروش نیستند و در طی سال مراجعه و مشتری زیادی ندارند و کتابفروشان هم ترجیح می دهند کتاب های پرفروش را بیاورند. بنابراین این کتاب ها از چرخه عرضه و فروش کنار می مانند، برخی از ناشران هم در حوزه کتابفروشی و توزیع حرفه ای نیستند و کتاب های شان فرصت رسیدن به کتابفروشی را پیدا نمی کند. در واقع این طور نیست که اگر ما از کتابفروشی ها حمایت کنیم حتما از همه جریان نشر حمایت کرده ایم زیرا خیلی از کتاب ها وارد این چرخه نمی شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: با توجه به این که تعداد کتاب هایی که وارد چرخه توزیع نمی شود، قابل توجه است باید در طول سال فرصتی برقرار کنیم تا کتاب های ناشران و نویسندگان دیده شود که این موضوع حداقل حمایت از این بخش است. تصورم این است که بیش از 40درصد تولیدات کشور وارد کتافروشی ها نمی شود که عدد قابل توجهی است و بنابر این باید به این ها فرصت داده شود.

احمدوند درباره این که در نمایشگاه مجازی کتاب عکس جلد کتاب و مشخصات ظاهری آن به نمایش گذاشته شده و درباره کتاب اطلاعاتی ارائه نشده است و به نظر می رسد این موضوع وجه نمایشگاهی بودن را کمرنگ می کند، گفت: این درست است اما در همه امکان های مجازی برای فروش کتاب این طور نیست که شما بتوانید کامل کتاب را بشناسید، طبیعتا شناساندن کتاب و ترویج کتاب کار دیگری است و در نمایشگاه اتفاق نمی افتد. این اتفاق باید در بیرون از نمایشگاه بیفتد و ناشران با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و کتاب های خود را معرفی کنند. البته در نمایشگاه هم بهتر است امکان هایی برای این کار فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1097

به "از تغییرات هیئت خرید کتاب تا پاسخ به انتقادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تغییرات هیئت خرید کتاب تا پاسخ به انتقادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید