المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد

به گزارش اردکان خبر، نمایشگاه های جامع جهانی، از نیمه قرن نوزدهم میلادی تاکنونف هر پنج سال برگزار شده اند. سال های 2010 و 2015 شهرهای شانگهای (چین) و میلان (ایتالیا) میزبان این رویداد مهم بین المللی بودند. از اکسپوهای جامع جهانی به عنوان المپیک فرهنگی اجتماعی یاد می گردد که کشورها، در فضایی رقابتی، گذشته، حال و آینده خود را به نمایش می گذارند. مهمترین دستاوردهای بشر در حدود 170 سال گذشته در اکسپوها به نمایش گذاشته شده اند و هر اکسپو میزبان میلیون ها بازدیدکننده است. برای نمونه، اکسپو شانگهای در طول 6ماه زمان برگزاری، میزبان بیش از 70 میلیون نفر و اکسپو میلان میزبان حدود 20 میلیون نفر بازدیدکننده بود.

المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد

برای اکسپو 2020 نیز امارات متحده عربی از چند سال پیش تر کوشش خود را شروع کرد و درنهایت هفت سال پیش پیروز شد که در انتخابات نهایی، در رقابت با کشورهایی چون برزیل، ترکیه و روسیه، میزبانی این دوره از نمایشگاه جامع دنیای را به دست آورد.

در اکسپوهای جامع دنیای معمولا بیش از 200 کشور حضور می یابند که علاوه بر گذشته خود، مهمترین دستاوردهایشان را برای حال و چشم انداز آینده به نمایش می گذارند. همچنین علاوه بر تاثیر قابل توجه بر صنعت گردشگری دنیا، معاهده های مالی و سیاسی بسیاری در جریان اکسپوهای دنیای منعقد می گردد و در هر دوره، مقامات ارشد و عالی رتبه بسیاری از کشورها در این رویداد تاثیرگذار بین المللی حضور می یابند.

میزبان اکسپوهای جامع دنیای باید شرایط حضور تمامی کشورهای داوطلب را فراهم سازد، از این رو معمولا در یک سایت چندصدهکتاری، چند میلیارد دلار سرمایه گذاری برای میزبانی شایسته صرف می گردد. کافی است بدانید که کشور چین هنگام برگزاری اکسپو 2010 شانگهای دو برابر المپیک 2008 پکن سرمایه گذاری کرد.

نمایی از طراحی سایت اکسپو دُبی

اما در حالی که اماراتی ها، خود را به عنوان نخستین میزبان خاورمیانه ای در تاریخ 170ساله، برای برگزاری اکسپو 2020 با تدارک زیاد آماده نموده بودند که طبق ادعایشان، عظیم ترین و پررونق ترین اکسپو تاریخ را برگزار نمایند، شرایط شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید19 یکی پس از دیگری، رویدادهای مهم دنیای همچون المپیک ورزشی، جشنواره های فیلم عظیم و لیگ های عظیم ورزشی را تعطیل کرد؛ تا سرنوشت اکسپو جامع دنیای هم در هاله ای از ابهام قرار گیرد. البته برخلاف رویه معمول که اکسپوهای جامع دنیای از 11 اردیبهشت (اول می) شروع می شوند و تا سرانجام هفته نخست آبان ماه (سرانجام اکتبر) ادامه می یابند، به دلیل گرمای طاقت فرسای تابستان در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، قرار بود این دوره از اکسپو از 27 مهرماه شروع گردد و تا 21 فروردین سال بعد ادامه یابد. با این اوصاف، درنهایت، مسؤولان اماراتی نظر نهاد بین المللی BIE را به عنوان متولی برگزاری اکسپوهای دنیای، مبنی بر تعویق یک ساله اکسپو 2020 اعلام کردند.

تا به امروز فقط جنگ دنیای توانسته بود برگزاری اکسپو دنیای را به تعویق بیاندازد. البته اکسپو تخصصی بین المللی بعدی که آن هم با فاصله پنج سال از یکدیگر و معمولا دو سال از اکسپو جامع دنیای (با حضور معمولا حدود 100 کشور در یک بازه سه ماهه) برگزار می گردد، برای دوره آینده در کشور آرژانتین، این بار با سه سال فاصله، برای سال 2023 در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد تحت تاثیر این تعویق قرار نگیرد.

مسؤولان اکسپو 2020 دُبی اعلام کردند، از آنجا که ما همچنان با یک شرایط دنیای روبه رو هستیم که هم سریع در حال حرکت است و هم غیرقابل پیش بینی، طی چند هفته گذشته، هم در مشورت به صورت داخلی و هم با ذی نفعان اصلی اکسپو، کوشش کردیم تا تأثیر مداوم COVID-19 را در برنامه ها و آمادگی های خود برای نمایشگاه 2020 دُبی آنالیز کنیم. ما در هدف جمعی مان برای ارایه یک نمایشگاه معتبر و اولویت های مشترک و قاطع هستیم. اما تعیین است که این زمان برای برگزاری نمایشگاه اکسپو مناسب نیست. بسیاری از کشورها تحت تأثیر بیماری کووید19 قرار گرفته اند و احتیاج به تعویق افتتاحیه نمایشگاه احساس می گردد؛ تا همگان بتوانند از این چالش عبور نمایند.

آن ها همچنین در حالی که عبارت در خانه بمان، ایمن بمان را در بخش هایی از سایت اکسپو 2020 دُبی قرار داده اند، افزودند: ما از توصیه 21 آوریل (یکم اردیبهشت) کمیته اجرایی Bureau International Expositions (BIE) برای حمایت از درخواست دولت امارات و تاخیر زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 برای یک سال، از 1 اکتبر 2021 تا 31 مارس 2022 (8 مهر 1400 خورشیدی تا 11 فروردین 1401) استقبال می کنیم.

البته از اتفاق های جالب در این باره این است که سایت سازمان BIE که مقر آن در پاریس قرار گرفته است، شهری که این روزها تحت تاثیر سیاست های قرنطینه، تقریبا به حالت تعطیل درآمده است، این روزها در رخدادی کم نظیر، از دسترس خارج شده است.

یک نوع اکسپو هم با عنوان اکسپو گل و گیاه (علاوه بر اکسپو معماری) زیر نظر این نهاد و با ترتیب زمانی نه چندان منظم برگزار می گردد که سال 2016 در آنتالیا (ترکیه)، 2019 در پکن (چین) برگزار گردید و سال 2021 در دوحه (قطر) و 2022 در آلمیره (هلند) قرار است برگزار گردد که شرایط آن ها هم عملا تحت تاثیر شرایط کرونایی که معلوم نیست کی سرانجام یابد و نیز با توجه به تاخیر اکسپو دُبی، با ابهام هایی همراه هستند. ژاپن هم در سال 2025 قرار است میزبان اکسپو جامع دنیای بعدی (در شهر اوزاکا) باشد.

در تاخیر یک ساله المپیک ورزشی 2020 توکیو اما اعلام انصراف بعضی از کشورهای مهم شرکت نماینده، موثر بود. اماراتی ها هم اعلام نموده اند که پس از رأی BIE آنها تا هشتم خردادماه، منتظر تصمیم نهایی کشورهای عضو هستند.

البته نهاد متولی اکسپو در ایران، کلا در این زمینه سیاست سکوت را در پیش گرفته است. نهاد متولی حضور ایران در اکسپوهای جامع دنیای و اکسپوهای تخصصی بین المللی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (وزارت بازرگانی پیشین) به واسطه شرکت سهامی نمایشگاه ها، با همکاری سایر وزارت خانه ها است. این وزارتخانه پس از چالش های درون سازمانی و بیرون سازمانی اتفاق افتاده در جریان اکسپو 2015 میلان که به افشاگری ها و پرسش گری هایی درباره هزینه نمودها و نحوه حضور منجر شد، کلا در جریان اکسپو تخصصی بین المللی 2017 آستانه (قزاقستان) و اکسپو جامع دنیای 2020 دُبی (امارات متحده عربی) سیاست سکوت تقریبا مطلق و حضور با کمترین (تقریبا نزدیک به صفر) اطلاع رسانی را مانند دوره های پیش تر در پیش گرفت؛ سیاست نادرست قدیمی که موجب شد تقریبا تا زمان اکسپو 2010 شانگهای (چین)، با وجود آن که ایران از اولین اکسپو (1851 لندن) در آن حضور بعضا ممتد و گاه متناوبی داشته است، این مقوله مهم، هزینه بر و منفعت ساز، در داخل کشور، با نوعی ناآگاهی تقریبا مطلق همراه باشد؛ سیاستی که در زمانی متهم بود که حیاط خلوت سازی را برای یک هزینه کرد بی سر و صدا و بی حساب و کتاب از ثروت ملی، پیگیری می نماید.

به هر حال، یک آنالیز ساده هم نشان می دهد که سیاست داخلی در زمینه حضور جمهوری اسلامی ایران، در اکسپو جامع دنیای دُبی، که حالا احتمالا در سال 2021 برگزار خواهد شد، طبق همان شیوه سکوت معنادار قدیمی پیش می رود.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 34

به "المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید