برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو با چالشهایی روبرو هستیم

به گزارش اردکان خبر، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو با چالشهایی روبرو هستیم.

برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو با چالشهایی روبرو هستیم

علیرضا امری کاظمی، ارزیاب بین المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک های یونسکو در مراسم افتتاح چهل و یکمین گردهمایی ملی علوم زمین با بیان اینکه ایران به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی دارای پتانسیل های ژئوتوریسم است، اضافه کرد: ایران با دارا بودن 6 هزار کیلومتر خط ساحلی، بالاترین خط ارتفاع از دریا به طول 6 کیلومتری، 2 هکتار جنگل و 12 میلیون هکتار جنگل بلوط، اختلاف دمای 60 درجه سانتیگراد و 4 فصل بودن دارای مزایایی برای ایجاد ژئوپارک است.

وی وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری، وجود کوچکترین حشره خوار به وزن 2 گرم و بزرگترین پستاندار (وال) به وزن 30 تن را از دیگر مزایای اقلیمی ایران نام برد و اظهار داشت: بعلاوه سریع ترین جانور به نام یوزپلنگ آسیایی و قدیمی ترین جنگل ها به نام هیرکانی از دیگر پتانسیل های کشور است.

کاظمی با اشاره به مزیت های زمین ساختاری کشور اظهار داشت: تا به امروز اطلس ژئوپارک ایران منتشر شده، ضمن آنکه ژئوپارک قشم ثبت جهانی شده و ژئوپارکهای طبس و ارس در مسیر تایید یونسکو قرار دارند.

ارزیاب بین المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک های یونسکو از ایجاد ژئوپارک در شیراز، یزد و مراغه اطلاع داد و یادآور شد: برای ثبت ژئوپارک ها با چالش هایی چون عدم درک و شناخت محلی از اصول تشکیل ژئوپارک ها، نبود قوانین رسمی و قابل استناد، مسائل تداخل و تعارض در مدیریت عرصه ها، توجه و تمرکز بر جاذبه های زمین شناختی و عدم توجه به گونه های دیگر میراث فرهنگی روبرو هستیم.

کاظمی ایجاد همگرایی میان نهادهای مرتبط با ژئوپارک ها، لیست برداری از جاذبه های لرزه زمین شناختی و انجام فعالیت های ترویجی را از جمله راهکارها برای برون رفت از چالش ثبت ژئوپارک ها ذکر کرد.

وی با تاکید بر اینکه ژئوپارک ها پارک بشمار نمی روند، گفت: ژئوپارک ها منطقه ها یکپارچه دارای چشم اندازهای باارزش زمین شناسی هستند که با هدف افزایش درک و آگاهی در زمینه استفاده پایدار از منابع زمین، توسعه زمین گردشگری و کاهش اثرات مخاطرات طبیعی راه اندازی می شوند.

به گفته وی، حفظ میراث زمین شناختی، ایجاد درآمدزایی و اشتغال و ایجاد توسعه پایدار از دستاوردهای این منطقه ها محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1266

به "برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو با چالشهایی روبرو هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو با چالشهایی روبرو هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید