ژئوپارک قشم، تنها پارک ثبت شده غرب آسیا در یونسکو

به گزارش اردکان خبر، رییس اداره علوم کمیسیون یونسکو ایران از ثبت 16 کرسی علمی از سوی ایران در یونسکو اطلاع داد و گفت: ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک منطقه غرب آسیا است که در این سازمان به ثبت رسیده است. دکتر سید علی چاوشیان امروز در پنل گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که در محل سازمان زمین شناسی برگزار گردید، گفت: کرسی های کشورها در یونسکو نشان دهنده فعالیت های کشورها در حوزه های مختلف علمی است و ایران در حال حاضر 16 کرسی علمی ثبت شده دارد.

ژئوپارک قشم، تنها پارک ثبت شده غرب آسیا در یونسکو

وی با اشاره به ایجاد 7 مرکز تحقیقات تحت پوشش یونسکو، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن تا سال 2019 ایران 22 میراث ثبت شده در یونسکو دارد.

چاوشیان افزود: ژئو پارک قشم تنها ژئو پارک منطقه غرب آسیا است که در یونسکو ثبت شده است.

ژئوپارک ها، محوطه هایی بوده که نشانگر تنوع بزرگ زیستی و زمین شناختی کره زمین هستند و ژئوپارک های جهانی یونسکو، مناطقی هستند که به وسیله برنامه های اجرا شده به وسیله جوامع محلی به منظور تقویت توسعه پایدار منطقه ای، تنوع زمین شناختی را ترویج می نمایند. بعلاوه ژئوپارک ها به ارتقای آگاهی از تغییر اقلیم و بلایای طبیعی و بعلاوه پایش این پدیده ها یاری نموده و بسیاری از آن ها امکان تدوین راهبردهای کاهش خطر بلایای طبیعی را برای جوامع محلی فراهم می نمایند.

جزیره قشم که به شکل دلفین در تنگه هرمز در سواحل جنوبی ایران واقع است، دارای تشکیلات زمین شناختی منحصر به فردی بوده که در اثر فرسایش ایجاد شده و مناطقی بسیار زیبا و دیدنی به شکل بیابان های سنگی ایجاد نموده است. به علت وجود منابع طبیعی فراوان در چشم اندازهای منحصربه فرد به ویژه ساختارهای زمین شناختی استثنایی است که ژئوپارک جهانی قشم در بخش غربی این جزیره واقع شده و موقعیت استراتژیک آن در خلیج فارس نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نماینده منطقه ای میان ژئوپارک های آسیای شرقی و اروپایی است.

مطرح شدن ژئوپارک قشم زمینه توسعه روزافزون گردشگری در سطح بین الملل و در پی آن توسعه مالی و اشتغال بخش بزرگی از بومیان جزیره در کنار مراقبت صحیح از میراث ماندگار فرهنگی بر اساس استانداردهای بین المللی یونسکو را فراهم می سازد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1242

به "ژئوپارک قشم، تنها پارک ثبت شده غرب آسیا در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژئوپارک قشم، تنها پارک ثبت شده غرب آسیا در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید