تامین پلاکت آفرزیس مورد احتیاج بیماران خاص در همدان

به گزارش اردکان خبر، مسئول واحد جذب اداره کل انتقال خون استان همدان از تامین پلاکت آفرزیس مورد احتیاج بیماران خاص در این استان اطلاع داد.

تامین پلاکت آفرزیس مورد احتیاج بیماران خاص در همدان

به گزارش خبرنگار از ، فاطمه یادگاری، مسئول واحد جذب اداره کل انتقال خون استان همدان گفت: بخشی از مراجعان به مرکز انتقال خون در استان را اهدا کنندگان پلاکت آفرزیس تشکیل می دهند که به منظور تامین سریع احتیاج بیمار این نوع اهدا با شیوه جداسازی پلاکت از خون صورت می گیرد.

او اضافه نمود: در این شیوه به جای دریافت پلاکت از خون های اهدایی هشت تا فرد مختلف که اغلب مواقع هنگام استفاده به دلیل متفاوت بودن پلاکت ها با مشکل روبرو می شویم، از فرآورده پلاکت یک اهدا کننده استفاده می گردد.

مسئول واحد جذب اداره کل انتقال خون استان همدان ادامه داد: در این شیوه خون وارد دستگاه شده سپس دستگاه پلاکت فرزیس را براساس مقدار سلول و یا با استفاده از فیلتر های خاص، سلول های خونی از هم تفکیک می نماید و با برداشتن پلاکت خون، بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می گرداند.

یادگاری اسم کرد: برای دریافت پلاکت آفرزیس ابتدا باید درخواست از سوی پزشک و بیمارستان به مرکز انتقال خون ارائه گردد چرا که کیسه های آن بسیار گران قیمت و تاریخ انقضا پلاکت کم بوده بنابراین باید بعد از خونگیری بلافاصله به بیمارستان برای استفاده منتقل گردد.

او گفت: فرایند دریافت پلاکت آفرزیس حدود یک ساعت و نیم طول می کشد بنابراین در صورت دریافت درخواست احتیاج بیماری به پلاکت از بیمارستان، با اهدا کنندگان خون برای دریافت پلاکت صحبت شده یا افراد داوطلب که فهرست آن در مرکز انتقال خون موجود است فراخوان می شوند.

مسئول واحد جذب اداره کل انتقال خون استان همدان گفت: در صورت احتیاج فوری بیمار به پلاکت با گروه خونی معین و کمیاب، با خانواده بیمار برای اهدای پلاکت صحبت می گردد.

یادگاری بیان نمود: هر فرد در شرایط عادی می تواند سالانه 24 بار پلاکت اهدا کند هر چند پلاکت بعد از گذشت 48 ساعت از اهدا جایگزین شده و در شرایط اضطرار می توان از اهدا کننده بعد از گذشت 48 ساعت دوباره پلاکت گرفت.

او اسم کرد: تعطیلات نیمه خرداد سالجاری 44 واحد خونگیری و 6 واحد اهدای پلاکت آفرزیس صورت گرفت.

33 هزار و 408 همدانی سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا نسبت به اهدای خون اقدام کردند بعلاوه مقدار اهدای پلاکت آفرزیس در سال گذشته 662 واحد بوده است.

پلاکت آفرزیس مورد احتیاج بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، زنان پس از زایمان و بیماران با مسائل انعقادی است.

فرزیس به جداسازی اجزا خون در حال گردش گفته می گردد، این روش انواع گوناگونی دارد که یکی از آن ها پلاکت فرزیس است.

منبع: ایرنا

ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 832

به "تامین پلاکت آفرزیس مورد احتیاج بیماران خاص در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین پلاکت آفرزیس مورد احتیاج بیماران خاص در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید