توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ایرانی بهتر است یا چینی؟

به گزارش اردکان خبر، توری مرغی شاید برای کسانی که آشنایی چندانی با آن نداشته باشند مقداری گمراه کننده باشد. توری های مرغی در واقع نوعی از توری های مفتولی موجود در بازار هستند. توری های مرغی در صنعت ساختمان با توجه به ویژگی هایشان کاربرد زیادی دارند. توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد از جمله پرسش هایی هستند که در این مقاله از خبرنگاران به آن ها پرداخته می گردد.

توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ایرانی بهتر است یا چینی؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

توری چیست؟

قبل از اینکه به توری مرغی بپردازیم، بد نیست تعریف مختصری از توری داشته باشیم. توری ها در واقع شبکه ای فلزی بافته شده از سیم های مفتول یا برش و کشش ورق های فلزی و فولادی هستند. ضخامت توری های فلزی مختلف است و همین موضوع مبنای تقسیم بندی آن ها است. خاصیت اصلی توری امکان بهره گیری از خصوصیات سیم مفتول یا ورق فلز است.

انواع توری فلزی

همان طور که در بالا نیز عنوان شد، توری های فلزی را یا از مفتول یا از ورق های فلزی و فولادی تهیه می نمایند. از این رو توری ها را می توان در دو دسته زیر قرار داد.

  • توری مفتولی (Metal chain link netting)
  • توری ورقه ای (Metal expanded lath)

با توجه به موضوع بحث یعنی توری مرغی چیست در این مقاله بیشتر توری مفتولی مورد بحث قرار می گیرد.

توری مفتولی

مفتول های سخت و محکم به دو صورت ساده و آجدار فراوری می شوند که برای اتصال از جوش دادن یا بافتن آن ها به هم استفاده می نمایند و به شکل ورق های رولی عرضه می شوند. ضخامت مفتول ها و اندازه چشمه ها (شبکه های توری) با توجه به نوع کاربری متفاوت است.

از ویژگی های مهم توری مفتولی می توان به مقاومت خوب در برابر سایش اشاره نمود. این امر بستگی به کم کربن و پرکربن بودن توری مورد نظر دارد.

انواع توری مفتولی

توری هایی که با استفاده از سیم مفتولی فراوری می شوند بر اساس قطر سیم مفتول، نوع بافته شدن رشته ها در یکدیگر، اندازه چشمه و شکل چشمه دسته بندی شده اند. در ادامه به انواع توری های مفتولی پرداخته شده است.

  • توری مرغی
  • توری حصاری
  • توری گابیون
  • توری پرسی
  • توری جوشی
توری مرغیسبک ترین نوع توری موجود در بازار است. در دو نوع گالوانیزه سرد و گرم فراوری می شود. نوع گرم بیشتر در ایران فراوری می شود و نسبت به نوع سرد که عمدتاً وارداتی و ساخت چین است از کیفیت و استحکام بیشتری برخوردار است. این نوع توری، از مفتول گالوانیزه با ضخامت 20 تا 25 میکرون است که توسط دستگاه های صنعتی و با چشمه های 1 و 3/4 اینچ بافته می شود.
توری حصاریدارای شبکه هایی با شکل لوزی بوده و سیم مفتول ها به صورت قلاب در هم بافته شده اند. کاربرد اصلی آن در فنس و حصارکشی می باشد. مفتول مورد استفاده در این توری ها قطری در دامنه 2 تا 3 میلی متر دارند. ابعاد چشمه ها از 5 تا 8 سانتی متر متغیر است.
توری گابیونتوری گابیون از نظر ساختار و شکل شبیه به توری مرغی است با این تفاوت که در توری گابیون چشمه ها با سه دور تابیده شدن مفتول به دور یکدیگر فراوری می شود. همچنین ضخامت سیم مفتول در توری گابیون به مراتب بیشتر از ضخامت سیم مفتول در توری مرغی است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله گابیون چیست و چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی و خارجی دارد؟ مراجعه کنید.
توری پرسیتوری پرسی هم نوعی سیم مفتولی است که از چشمه های مربعی و مستطیلی شکل بهره می برد. این توری از جوش دادن و پرس کردن سیم ها ساخته می شود. برای فراوری توری فولادی پرسی می توان از موج دادن سیم های فلزی استفاده کرد. از نظر وزنی این توری ها سنگین هستند به همین دلیل از دوام بالایی نیز برخوردار هستند. این نوع توری ها در سایزهای 2 تا 6 میلی متر فراوری می شوند و معمولاً در ابعاد 2 در 1 به شکل تار و پود بافته می شوند.
توری جوشیتوری های جوشی در بازار اغلب تحت عنوان مش شناخته می شوند. این توری ها از جوش دادن یک سری مفتول های فولادی در کنار هم فراوری می شوند که قطر متفاوتی دارند و همین مسئله باعث افزایش استحکام می شود. استحکام زیاد این نوع مش باعث شده تا انعطاف پذیری زیادی نداشته باشند.

توری مرغی چیست؟

بعد از پرداختن به توری و انواع آن به موضوع اصلی یعنی همان پرسش توری مرغی چیست که در ابتدای مقاله مطرح شد، خواهیم پرداخت.

در پاسخ به پرسش توری مرغی چیست باید گفت که توری مرغی در واقع سبک ترین نوع شبکه های توری ساخته شده از مفتول های فولادی هستند که به دلیل کاربرد گسترده ای که در ساخت لانه حیوانات به ویژه طیور داشته است، در حال حاضر در بازار تحت این عنوان خوانده می شوند.

کاربرد گسترده این توری ها در لانه سازی برای حیوانات به قیمت پایین آن ها بر می شود. این هزینه پایین موجب شده است که از توری های مرغی در صنعت ساختمان نیز استفاده های زیادی بنمایند. استفاده از توری در ایزوگام و یا دور ستون ها از مهم ترین کاربردهای توری های مرغی است که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

مشخصات توری مرغی

بعد از پرداختن به اینکه توری مرغی چیست در جدول زیر مهم ترین مشخصات و ویژگی های این نوع از توری های مفتولی فولادی آورده شده است.

مشخصهمشخصات
نوع مفتولمفتول گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم
اندازه مفتولاز 0/4 تا 0/7 میلی متر
ابعاد چشمه1، 1/2 و 3/4 اینچ
طول طاقه20 و 45 میلی متر
عرض90، 120 و 150 سانتی متر
میزان پوشش طاقه40/5 متر برای طاقه ایرانی 90 سانتی متری با طول 45 متر
وزنچینی 5 تا 5/5 و ایرانی 7 تا 8 کیلو در توری با عرض 90 سانتی متر

توری مرغی چگونه ساخته می شود؟

بعد از پاسخ به پرسش توری مرغی چیست بد نیست مروری بر فرآیند ساخت توری های مرغی نیز داشته باشیم. توری های مرغی به دو صورت اتوماتیک و دستی ساخته می شوند.

روش اتوماتیک

در روش فراوری اتوماتیک ساخت توری مرغی، اول از همه مفتول در دستگاه قرار می گیرد و روکش دهی می شود. در مرحله بعد مفتول روکش دار وارد بخش حصاربافی می شود. بعد از آن مفتول ها به یکدیگر پیچ می خورند و قالب لوزی شکلی که به آن چشمه گفته می شود، شکل می گیرد. در آخر کار هم ابتدا و انتهای توری توسط سیم پیچ اتوماتیک، محکم می شوند.

بیشتر بخوانید: میلگرد حرارتی چیست و چگونه اجرا می شود؟

روش دستی

در روش فراوری توری مرغی به روش دستی همه مراحل بالا به جای دستگاه توسط یک یا دو نفر اجرا می شود. در فرآیند دستی ساخت توری مرغی، سیم مفتول گالوانیزه به دور قالب می پیچد تا فرم بگیرد. پس از اینکه مفتول ها به هم بافته شدند، دوسر حصار توسط فرد با پیچ گوشتی بافته می شوند. در نهایت توری آماده شده به صورت رول درآورده می شود.

کاربردهای توری مرغی در ساختمان سازی چیست؟

توری های مرغی کاربردهای گسترده ای دارند اما در این نوشتار صرفاً به کاربردهای متنوع آن در مراحل مختلف ساختمان سازی پرداخته شده است.

کاربرد توری مرغی در ستون ها

از توری های مرغی به دلیل ارزان و نازک بودن به عنوان یک ابزار نگهدارنده، افزایش مقاومت و استحکام ستون و ساده سازی پرداختن به ستون استفاده می شود.

کاربرد توری مرغی در ایزوگام

استفاده دیگر توری مرغی در اجرای ایزوگام است. در کاشی و سرامیک کاری سرویس های بهداشتی یا هر فضایی که با استفاده از ایزوگام عایق بندی شده است، ابتدا باید یک لایه سیمان روی ایزوگام به کار گرفته شود. به منظور اطمینان از چسبندگی مناسب میان ایزوگام و لایه سیمان از توری های مرغی استفاده می شود.

کاربرد توری مرغی در گچ کاری

توری های مرغی به دلیل نازک و سبک وزن بودن و صد البته قیمتی پایین تری که نسبت به سایر انواع توری دارند، به عنوان ابزار تسهیل نماینده انواع گچ کاری ها روی ستون ها، دیوار و سقف استفاده می شوند. توری مرغی باعث بالا بردن مقاومت گچ شده و از ترک خوردن آن جلوگیری می نماید.

کاربرد توری مرغی در سقف

توری مرغی در ساخت و عایق کاری سقف ها نیز کاربردهای زیادی دارد. در سقف های شیروانی یا سوله ها برای ایجاد عایق های صوتی و حرارتی و برودتی از پشم شیشه همراه با یک لایه توری استفاده می شود.

برای اتصال و محکم کردن پشم شیشه به سقف باید از وسیله ای استفاده کنیم که هم دوام و مقاومت بالایی داشته باشد و هم به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدن نشود. بهترین گزینه برای این کار توری مرغی گالوانیزه می باشد که مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی دارد.

مزایای توری مرغی نسبت به سایر انواع توری چیست؟

توری های مرغی به توجه به ویژگی ها و ساختاری که دارند، یک سری مزایای قابل توجه نسبت به سایر انواع توری های فلزی دارند که مهم ترین آن ها در زیر خلاصه شده است.

  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • ایجاد تهویه مناسب
  • وزن سبک و قابلیت حمل آسان
  • سرعت و سادگی در اجرا
  • قیمت مناسب
  • مناسب برای غذا دادن به حیوانات

تفاوت توری مرغی ایرانی با توری مرغی چینی

همان طور که در بالا نیز عنوان شد، توری های مرغی در دو نوع ایرانی و چینی در بازار موجود هستند. این دو نوع توری مرغی تفاوت هایی از نظر مشخصات ساختاری با یکدیگر دارند که اهم آن ها در جدول زیر خلاصه وار آورده شده است.

مشخصهتوری مرغی ایرانیتوری مرغی چینی
جنسگالوانیزه سرد و گرمگالوانیزه سرد
طول رول45 مترطول45 مترطول
عرض90 سانتی متر و 120 سانتی متر90 سانتی متر و 120 سانتی متر
وزن هر رولرول 90 سانتی متری برابر با 6 تا 9 کیلوگرم و رول 120 سانتی متری برابر با 6/5 تا 14 کیلوگرمرول 90 سانتی متری برابر با 5 تا 6 کیلوگرم و رول 120 سانتی متری برابر با 6 تا 8 کیلوگرم
ابعاد چشمه2 و 2/5 سانتی متر2 و 1/7 سانتی متر
ضخامت سیم24، 22، 25 تا 42 میلی متر22 و 24 میلی متر
عرض توری90، 100، 120، 150 و 180 سانتی متر90، 100، 120، 150 و 180 سانتی متر

به طور کلی مهم ترین تفاوت های میان توری های مرغی چینی و ایرانی را می تواند در چند مورد زیر اعلام کرد.

  • اول از همه اینکه توری های مرغی ایرانی در دو نوع گالوانیزه گرم و سرد فراوری می شوند اما نوع چینی فقط به صورت سرد در کشور موجود است.
  • توری های گالوانیزه گرم که فقط نوع ایرانی آن در کشور موجود است، نسبت به نوع سرد (ایرانی و چینی) کیفیت و استحکام بیشتری دارند.
  • وزن توری مرغی ایرانی نسبت به توری مرغی چینی بیشتر بوده و این به دلیل ضخامت بیشتر مفتول های توری مرغی ایرانی است.
  • قیمت توری مرغی ایرانی نسبت به قیمت توری مرغی چینی بیشتر بوده و برای کارهای بلند مدت بسیار به صرفه تر است.

توری مرغی پلاستیکی چیست؟

در پاسخ به پرسش توری مرغی پلاستیکی چیست باید گفت که با توجه به کاربردهای گسترده ای که توری های مرغی دارند، نوع پلاستیکی این نوع از توری ها نیز در بازار موجود شده است. توری پلاستیکی در طیف گسترده ای از دهانه ها (اندازه سوراخ)، وزن و ضخامت های مختلف فراوری می شود.

در ساخت توری های مرغی پلاستیکی از فرآیندهای اکستروژن، گسترش و یا بافندگی استفاده می شود. مشخصات اصلی توری های مرغی پلاستیکی در جدول زیر خلاصه شده است.

مشخصهمشخصات
وزن650 گرم به ازای هر مترمربع
عرض1، 1/2، 1/5، 2 و 2/5 متر
طولبه طول 30 متر
رنگ بندیدر رنگ های قرمز، سفد، آبی و سبز
ابعاد چشمه10 در 10، 15 در 15، 20 در 20 و 25 در 25 میلی متر

توری مرغی را از کجا بخریم؟

روش های زیادی برای خرید توری های مرغی وجود دارد. می توانید به مرکز فروش توری در شهر خود مراجعه کنید و خرید خود را به صورت حضوری انجام دهید.

خرید انواع توری های مرغی فولادی یا پلاستیکی به طریق اینترنتی و از فروشگاه های آنلاین نیز مزایای زیادی دارد. اول از همه می توانید از مشاوره کارشناسان این فروشگاه ها بهره ببرید. در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد و از طرفی هم بسیاری از فروشگاه های آنلاین خرید شما را به صورت رایگان ارسال خواهند کرد.

سخن آخر

در این مقاله به پرسش توری مرغی چیست و چه کاربردهایی در ساختمان سازی دارد پرداخته شد. توری مرغی در انواع مختلف فولادی (فلزی) و پلاستیکی در بازار موجود است. نوع فولادی آن کاربردهای بیشتری در عملیات های مختلف ساختمان سازی مانند ستون، گچ کاری، ایزوگام و سقف دارند که در بالا به آن ها پرداخته شد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 474

به "توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ایرانی بهتر است یا چینی؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ایرانی بهتر است یا چینی؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ایرانی بهتر است یا چینی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید