جدال لفظی ترکیه و یونان بر سر مسجد ایاصوفیه

به گزارش اردکان خبر، به نقل از رویترز، مقامات آنکارا و آتن امروز پس از آنکه روز گذشته رجب طیب اردوغان در مکان باستانی ایاصوفیه استانبول پس از هشتاد و شش سال نماز آدینه اقامه کرد، دچار جدال لفظی شدید شدند.

جدال لفظی ترکیه و یونان بر سر مسجد ایاصوفیه

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

انتقاد یونان از این اقدام ترکیه بر روابط پرتنش دو کشور دامن زده است. روز آدینه پس از اقامه نماز در این مسجد زنگ کلیسا ها در سراسر یونان به نشانه عزاداری به صدا درآمد.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای که در این خصوص امروز منتشر ساخت، گفت: یونان بار دیگر دشمنی خود را نسبت به اسلام و ترکیه به بهانه واکنش به بازگشایی مسجد ایاصوفیه برای برگزاری نماز نشان داد. در ادامه این بیانیه آمده است: این وزارتخانه اظهارات خصمانه دولت یونان و نمایندگان مجلس آن را برای تحریک مردم به منظور آتش زدن پرچم ترکیه در شهر تسالونیکی یونان به شدت محکوم می نماید. در ادامه آمده است ایا صوفیه یک مسجد است که طبق درخواست مردم ترکیه برای برپایی نماز بازگشایی شده است و این مسجد نیز مانند تمامی دارایی های فرهنگی ترکیه به این کشور تعلق دارد.

وزارت امور خارجه یونان نیز در پاسخ به این بیانیه دست به انتشار بیانیه دیگری زد و گفت جامعه بین المللی قرن 21 از دیدن تعصبات مذهبی و ملی گرایانه ترکیه امروز متعجب است.

روز گذشته نیز نخست وزیر یونان، ترکیه را مشکل ساز نامیده و اقدام اخیر آن را حمله به تمدن قرن بیست و یکم توصیف نموده بود.

یونان و ترکیه در خصوص طیف وسیعی از موضوعات از فضای هوایی تا مناطق دریایی و تفکیک قومی قبرس با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در هفته ها اخیر این دو کشور دوباره بر سر مشخص حدود مرزی در شرق مدیترانه و دستیابی به منابع طبیعی آن دچار تنش شده بودند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 89

به "جدال لفظی ترکیه و یونان بر سر مسجد ایاصوفیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال لفظی ترکیه و یونان بر سر مسجد ایاصوفیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید