خبرنگاران آماده باش خراسان رضوی برای کاهش سوانح رانندگی ایام نوروز

به گزارش اردکان خبر، مشهد- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به آمادگی کامل دستگاه های اجرایی خدمات رسان و امدادرسان استان برای استقبال از مسافران نوروزی گفت: با اینکه در شرایط شیوع کرونا هستیم به سبب ماهیت زائرپذیری استان، پذیرای مسافران از نقاط مختلف خواهیم بود.

خبرنگاران آماده باش خراسان رضوی برای کاهش سوانح رانندگی ایام نوروز

سید کمال الدین میرجعفریان چهارشنبه شب در نشست مشترک کمیسیون ایمنی و شورای ترافیک استان اضافه نمود: با توجه به پیش بینی های انجام شده باید تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن سوانح رانندگی در جاده های درون شهری و برون شهری و ارایه خدمات مطلوب توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راه و راهنمایی و رانندگی اندیشیده و نسبت به ترمیم سطح جاده ها، تکمیل علایم ایمنی، ترمیم خط کشیهای عابر پیاده و خطوط بین و اطراف جاده و لکه گیری هر چه سریعتر اقدام گردد.

وی ادامه داد: شهرداران باید موضوع آشکارسازی بویژه در محلهای پرتردد و عبور عرضی جاده ها را در دستور کار قرار دهند تا در معابر درون شهری شاهد حوادث مربوط به برخورد عابر با خودرو نباشیم، همچنین باید نسبت به رفع گودالهای احتمالی در سطح معابر شهری به منظور جلوگیری از انحراف خودروها اهتمام ورزند.

معاون استاندار خراسان رضوی در نظر دریافت شرایط جوی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور رفع لغزندگی و یخ زدگی جاده ها در قبل و بعد از بارش باران و برف را از سوی دستگاه های اجرایی متولی ضروری دانست و گفت: نمک پاشی سطوح جاده می تواند از بروز سوانح رانندگی جلوگیری کند و باید با استفاده از اطلاع رسانی های مختلف همواره حفظ سرعت مجاز و فاصله مطمئنه را به رانندگان گوشزد کرد.

وی اضافه نمود: لازم است صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی به موقع نسبت به اعلام اطلاعیه ها و آگاه کردن مردم از شرایط جوی در جاده ها طی ایام نوروز اقدام کند تا رانندگان قبل از شروع به سفر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

میرجعفریان ادامه داد: از دستگاه های خدمات رسان و امدادی، عوامل راهنمایی و رانندگی و پلیس راه انتظار می رود با سعه صدر، قوانین و مقررات را برای رانندگان تبیین کنند و از انجام رفتارهای خشونت آمیز با آنان خودداری کنند، همچنین کمین کردن پلیس برای کنترل تخلفات در جاده ها جایز نیست.

وی گفت: بهتر است ماموران پلیس آشکارا نسبت به کنترل رفت و آمد خودروها اقدام کنند و از دادن فرصت تخلف به رانندگان پرهیز نموده و به نحوی رفتار کنند که رانندگان ناگزیر به رعایت قوانین و مقررات باشند.

معاون استاندار خراسان رضوی حمایت دستگاه قضایی را از اقدام به موقع و با اقتدار دستگاه های اجرایی و دادن هشدار به متخلفان موثر دانست و اضافه نمود: لازم است در ایام نوروز کشیک های قضایی پایش های میدانی لازم را انجام دهند و در زمان مناسب برخورد قانونی لازم را داشته باشند تا عوامل انتظامی بتوانند با رانندگان خاطی مواجهه درستی داشته باشند.

وی کنترل و رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی در بخش حمل و نقل درون و برون شهری و برخورد بدون اغماض با کسانی را که این پروتکلها را رعایت نمی کنند مورد تاکید قرار داد و گفت: تذکرات باید به صورت مکتوب به شرکتهای حمل و نقل داده گردد و رعایت فاصله اجتماعی به این شرکتها گوشزد گردد، شیوه نامه عمل به پروتکلهای بهداشتی نیز باید در محل شرکتها و حمل و نقل مسافر نصب گردد.

میرجعفریان وجود مجتمع های رفاهی و استراحتگاه های بین راهی را در جاده های کویری ضروری دانست و اضافه نمود: بیش از 88 درصد سوانح رانندگی در مناطق خشک و کویری بر اثر واژگونی خودرو در نتیجه خستگی و خواب آلودگی راننده است لذا هر چه مجتمع ها و استراحتگاه های بین راهی بیشتری ساخته گردد، میزان سوانح کمتر می گردد.

وی تهیه نقشه نواری برای ایجاد مجتمع های بین راهی مناسب در جاده ها، پوشش تلفنی کامل جاده ها، پرداختن به آموزش در حوزه راهنمایی و رانندگی به منظور جلوگیری از رفتارهای پرخطر در رانندگی و آگاهی رانندگان نسبت به داشتن سرعت مجاز و رعایت فاصله مطمئنه را در کاهش بروز سوانح رانندگی موثر دانست.

در این نشست برنامه جامع عملیاتی کاهش تصادفات جاده ای خراسان رضوی و بهسازی جاده 3.7 کیلومتری روستای دهرود تا ابتدای بلوار شهید کشمیری به تصویب رسید.

برنامه جامع عملیاتی کاهش تصادفات جاده ای خراسان رضوی با هدف ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات با محورهای اعمال قانون، آموزش و فرهنگ سازی، راه و محیط اطراف، سیستم مدیریت ایمنی، فوریتهای پزشکی و وسیله نقلیه ایمن تر تهیه شده است تا به کاهش سالانه 10 درصد تلفات جاده ای ناشی از سوانح در استان برسد.

همچنین در این نشست مقرر شد برای بهسازی جاده روستایی دهرود تا ابتدای بلوار شهید کشمیری در مشهد، کمیته ای متشکل از راهداری، شهرداری و دفتر فنی استانداری خراسان رضوی تشکیل گردد تا شیوه نامه پایش، اجرا و نگهداری تنظیم و پس از تایید اجرا گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 593

به "خبرنگاران آماده باش خراسان رضوی برای کاهش سوانح رانندگی ایام نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آماده باش خراسان رضوی برای کاهش سوانح رانندگی ایام نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید