خبرنگاران انجام پژوهش های تقاضامحور، رمز موفقیت دانشگاه ها

به گزارش اردکان خبر، تهران- خبرنگاران- رییس دانشگاه علم و صنعت، رمز اصلی موفقیت دانشگاه ها و استحکام بخشی هرچه بیشتر ارتباط دانشگاه و بخش صنعت را تقاضامحور شدن پژوهش های دانشگاهی مطرح کرد.

خبرنگاران انجام پژوهش های تقاضامحور، رمز موفقیت دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، یکی از مسائل اساسی در حوزه اقتصادی، نبود ارتباط صحیح بین بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات با بخش های علمی و دانشگاهی کشور است.

در طول دهه های گذشته ساختار آموزشی دانشگاه ها بیشتر بر پایه مباحث تئوریک بوده و تربیت فارغ التحصیلان در رشته های مختلف نیز بر همین اصل راسخ است. به طوری که عدم توجه به مهارت های حل مسائل بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات به صورت عملی را می توان از جمله نقاط ضعف نظام آموزشی عالی کشور دانست.

هرچند در سال های اخیر به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی با توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری توسعه شرکت های دانش بنیان و همچنین استارتاپ ها تا حدودی فاصله بخش های علمی و دانشگاهی با بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی کاهش یافته است اما به طور حتم تا رسیدن به نقطه مطلوب کماکان فاصله زیادی وجود دارد.

به هرحال بسیاری از کارشناسان امر معتقدند باید فرهنگ کارآفرینی بر فضای دانشگاهی حاکم گردد و در صورتی که دانشگاه ها در امور پژوهشی تقاضا محوری را در اولویت کاری خود قرار دهند، تعامل بسیار مناسبی بین صنعت و دانشگاه ها پدیدار خواهد شد.

در این گزارش شرایط دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی از دانشگاه های سطح یک کشور در حرکت به سمت پژوهش های تقاضامحور مورد آنالیز و واکاوری نهاده شده است.

پژوهش های دولتی از خروجی مناسبی برخوردار نیست

رییس دانشگاه علم و صنعت معتقد است پژوهش های دولتی در مقایسه با سایر بخش ها از خروجی مناسبی برخوردار نیست، نکته ای اساسی که سورنا ستاریمعاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز همیشه بر آن تاکید دارد.

دکتر جبارعلی ذاکری در گفت و گو با خبرنگاران، در پاسخ به اینکه دانشگاه ها در زمینه ریل گذاری صحیح امور پژوهشی چه نقشی می توانند داشته باشند، تاکید نمود: حرکت امور پژوهشی از عرضه محوری به تقاضامحوری یکی از اقداماتی است که دانشگاه های کشور در حال نهادینه کردن آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه، نباید فعالیت و پژوهش های دانشگاهی را پژوهش های دولتی محسوب کرد، اضافه کرد: بخشی از اینها از سوی شرکت های بخش خصوصی تقاضا می گردد و ما نام این نوع کارهای تحقیقاتی را پروژه های تقاضامحور می گذاریم.

ذاکری معتقد است: هر پروژه تحقیقاتی که تقاضامحور باشد، پیروز خواهد بود و هر پروژه ای که عرضه محور باشد و ایده پرداز یا پژوهشگر تنها بخواهد توانمندی و سلیقه خود را به سایر بخش ها منتقل کند، ممکن است باب میل جامعه هدف نباشد و پروژه به شکست بیانجامد.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: بر همین اساس در سال گذشته دانشگاه های سطح یک و دانشگاه های برتر کشور به سمت انجام پروژه های تحقیقاتی تقاضامحور حرکت نموده اند و این نوع عملکرد رمز پیروزیت آنها بوده است.

معاونت علمی و ترغیب دانشگاه ها برای انجام پژوهش های تقاضامحور

یکی از اقدامات بسیار موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با هدف ایجاد ارتباط هرچه بیشتر بخش های دانشگاهی با بخش های مختلف اقتصادی مورد توجه نهاده شده است، ایجاد مراکز نوآوری و خلاقیت در دانشگاه های کشور است.

چراکه تجربه کشورهای صنعتی و پیشرفته بیانگر آن است که دانشگاه ها و مراکز علمی از ظرفیت بالایی برای برطرف مسائل جامعه برخوردارند و تقویت و توسعه هرچه بیشتر مراکز نوآوری و خلاقیت، فضا را برای ارتباط بیشتر نخبگان تحصیلنموده با بخش های مختلف جامعه و در ادامه برطرف مسائل اقتصادی فراهم خواهد نمود.

یکی از مراکز نوآوری و خلاقیت در دانشگاه ها که فعالیت های نسبتا مناسبی در عملیاتی کردن ایده های نخبگان داشته، مربوط به دانشگاه علم و صنعت است.

دانشگاهی که تیم رباتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی برق آن در بهمن ماه امسال در سومین دوره مسابقات کشوری بنیاد ملی نخبگان (ره نشان) در رقابت با 12 تیم از دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان، صنعتی تبریز، بوعلی سینای همدان، پیروز به کسب رتبه نخست در زمینه خودروی خودران شد.

مجموعه ای که به گفته رییس دانشگاه علم و صنعت، شکل گیری و بسترسازی آن در دانشگاه از جمله تهیه احتیاجمندی های اولیه و همچنین معرفی شتاب دهنده ها به عنوان سرمایه گذاران حامی طرح های فناورانه، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می گردد.

ذاکری در این خصوص نیز با اشاره به اینکه در همه دانشگاه های کشور مراکز نوآوری و خلاقیت شکل گرفته اند، گفت: همه این مراکز از حمایت های اقتصادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره مند هستند.

وی شرح داد: در واقع دانشگاه ها فضای مورد احتیاج فعالیت های نوآورانه را با حمایت اقتصادی معاونت علمی و فناوری در اختیار نخبگان و شتاب دهنده ها و شرکت های فعال دانش بنیان و استارتاپ ها قرار می دهند.

ذاکری در مورد نحوه حمایت اقتصادی معاونت علمی از دانشگاه ها برای ایجاد مراکز نوآوری و خلاقیت اظهار کرد: فضایی که دانشگاه ها در اختیار معاونت قرار می دهند، در واقع بستر آماده ای برای استقرار تیم های فناور نیست، لذا سوله ها و بخشی از کارگاه ها و ساختمان های بلااستفاده دانشگاه ها با یاری اقتصادی معاونت علمی برای فعالیت دانشجویان نخبه در محلی تحت عنوان مرکز نوآوری و خلاقیت آماده سازی می گردد.

وی ادامه داد: البته این مراکز تحت مدیریت دانشگاه ها و زیر نظر حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ها فعالیت می نمایند.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: مراکز نوآوری و خلاقیت در دانشگاه ها در حال حاضر تخصصی شده اند و ایده پردازان برای عملیاتی کردن ایده ها و طرح های فناورانه خود در گروه های مختلف بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دسته بندی شده اند.

وی در مورد چگونگی معرفی نخبگان دانشگاهی به مراکز نوآوری و خلاقیت نیز اعلام کرد: نخبگان فعال در این مراکز از دانش آموختگان دانشگاهی و دارای ایده های ناب در حوزه های تخصصی هستند.

ذاکری اضافه کرد: با دریافت تست و تشکیل هسته فناوری و قرار دریافت در کنار شتاب دهنده ها و طی کردن دوره آموزشی و مذاکره با شتاب دهنده ها، طرح های قابل قبول و کاربردی نخبگان برای حمایت و عملیاتی شدن به بخش های مختلف اقتصادی معرفی می گردد.

رشد 25 درصدی قراردادهای تحقیقاتی تقاضامحور در علم و صنعت

رییس دانشگاه علم و صنعت همچنین با اشاره به شرایط دانشگاه علم وصنعت در بخش پژوهش گفت: در طول هفت سال گذشته هر سال حدود 20 تا 25 درصد افزایش تقاضا برای انجام پژوهش ها را داشته ایم.

ذاکری اضافه کرد: با وجود انواع و اقسام مسائل از جمله تحریم ها و مسائل اقتصادی بخصوص امسال که مشکل کرونا هم به آن اضافه شده است، دانشگاه علم و صنعت در امسال همچنان 25 درصد افزایش انجام قراردادهای تحقیقاتی را شاهد بوده است.

وی در مورد طرح هایی که از سوی دانشگاه علم و صنعت به نتیجه رسیده است نیز توضیح داد: مثال شاخص این طرح ها، ایده پردازی و ساخت محصولی به طور کامل های تک سرنگ اینفلیتور به عنوان یکی از تجهیزات یک بار مصرف حوزه قلب و عروق است که برای درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی کاربرد دارد.

رییس دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: نمونه داخلی این محصول که تحت اختیار چند شرکت خاص خارجی بود، به همت جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علم و صنعت ایران در قالب یک شرکت دانش بنیان نمونه سازی و برای تست و تایید در اختیار وزارت بهداشت نهاده شد.

وی گفت: در واقع این سرنگ که در عمل آنژیوپلاستی مورد استفاده قرار می گیرد، با هدف خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور در حوزه واردات تجهیزات پزشکی فراوری شده و پس از اینکه ثابت شد که می تواند احتیاج بخش سلامت را تامین کند، ضمن دریافت پروانه ساخت از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت وارد فاز فراوری انبوه شده است و وزارت صمت خوشبختانه جلوی واردات خارجی این محصول را گرفت.

ذاکری با تاکید بر اینکه، بخشی از محصولات فناورانه دانشگاه علم و صنعت در مراکز نوآوری و خلاقیت محصولات هوشمندی است که برای کنترل از راه دور استفاده می گردد، اضافه کرد: به عنوان مثال بعضی تجهزات هوشمند را پشت کلیدها و پریزها نصب می نمایند و به وسیله یک سامانه مرکزی می توان از راه دور بسیاری از تجهیزات الکترونیک را کنترل کرد.

خلق 50 محصول فناورانه در دانشگاه علم و صنعت

رییس دانشگاه علم و صنعت در ادامه با بیان اینکه، در حال حاضر بالغ بر حداقل50 محصول فناورانه از سوی تیم های فناور مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است، گفت: البته بعضی تیم های فناور پس از اینکه رشد پیدا می نمایند از مجموعه دانشگاه جدا و مستقل می شوند.

ذاکری ادامه داد: اگر آنها بخواهند در دانشگاه بمانند، با واگذاری هفت درصد سهام خود به دانشگاه می توانند مانند شرکت های دانش بنیان دانشگاه به کار خود ادامه دهند.

وی در مورد اینکه در حال حاضر چند گروه فناوری در مرکز نوآوری خلاقیت دانشگاه علم و صنعت فعالیت می نماید، توضیح داد: به طور متوسط نزدیک به 10 تا 15 گروه در واحدهای مختلف این مرکز مشغول به فعالیت هستند که البته به دلیل اینکه هدف دانشگاه تربیت افراد نخبه و کارآفرین است، این گروه ها هرسال ممکن است به لحاط نیروی انسانی با ورود افراد جدیدتر به روز رسانی شوند.

ذاکری همچنین در پاسخ به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در دانشگاه علم و صنعت چه تعداد است نیز توضیح داد: حدود 50 شرکت مرکز رشد و 20 شرکت دانش بنیان در مرکز رشد این دانشگاه که در خارج از مجموعه دانشگاهی قرار گرفته است، در حال فعالیت هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 621

به "خبرنگاران انجام پژوهش های تقاضامحور، رمز موفقیت دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انجام پژوهش های تقاضامحور، رمز موفقیت دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید