خبرنگاران سینمای کودک نیازمند برخوردهای حرفه ای تر است
به گزارش اردکان خبر، تهران- خبرنگاران- بنیاد سینمایی فارابی پیرو انتشار نقطه نظرات مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان در قالب یک یادداشت با عنوان سینمای کودک، سینمای بی پناه از سوی پوران درخشنده، توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سیمرغ و پروانه ها به عنوان ایده ای فرهنگی و عدالت محور از سال 96 شروع و به مدت سه سال با همکاری مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان هم زمان با جشنواره فیلم فجر اجرا شد. در این برنامه، هر سال منتخبی از آثار جدید همان سال سینمای کودک و نوجوان (حدود 5 فیلم) که در جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان و جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته بودند، به مدت 5 روز در یک سانس صبح سینماهای نمایش دهنده آثار جشنواره فیلم فجر در تهران و همه استان ها به نمایش گذاشته می شد.
در این برنامه، هر روز یک فیلم در همه کشور به نمایش درمی آمد و این نمایش، برای مخاطب دانش آموز و به شکل رایگان انجام می شد. روش محاسبه حقوق مالی این رویداد هم به این صورت بود که بر اساس تعداد دانش آموزانی که فیلم ها را در مناطق مختلف می دیدند، حقوقی به صاحبان فیلم ها و سالن های سینما پرداخت می شد.
سال گذشته با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان سیل آمده بود، برگزار کنندگان این رویداد در کنار نمایش فیلم ها با همکاری تعدادی از سینماگران کودک و نوجوان به چابهار رفتند و هدایایی به بچه های سیل زده تقدیم شد که از منظر فرهنگی و اجتماعی اتفاقی جریان ساز بود.
بر این اساس، چندی پیش پوران درخشنده رییس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران در یادداشتی، گلایه هایی را درباره برپا نشدن برنامه سیمرغ و پروانه ها در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد که پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به مندرجات در نامه فوق به شرح زیر است:
1- هدف گذاری برنامه سیمرغ و پروانه ها، ایجاد سهم مناسب بچه ها و نوجوانان در جشنواره فیلم فجر و جشن های انقلاب بود که عملا امسال به دلیل شیوع کرونا، امکان برگزاری این برنامه در زمان برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر در سینماها به وجود نیامد، چرا که مدارس به صورت فیزیکی دایر نبودند و خانواده ها معمولا برای فرستادن فرزندان شان به سینما ریسک نمی کردند، پس اساسا این برنامه در سال 99 به شکل سه سال گذشته قابل انجام نبود.
2- در سال های پیش، فیلم های منتخب و جدید سیمرغ و پروانه ها در سالن های سینما و آن هم به صورت تک سانس نمایش داده می شد و نمایش فیلم در داخل سینما تحت کنترل دقیق بود؛ فیلم ها از خطر سرقت حفظ می شد و برای اکران بعدی فیلم ها مسئله ای پیش نمی آمد. ولی چنانچه نمایش مجازی فیلم ها در پلتفرم ها به شکل پیشنهادی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران اتفاق می افتاد، یقینا حقوقی که صاحبان هر کدام از فیلم ها مطالبه می کرد، به تنهایی بیشتر از همه بودجه ای بود که سازمان سینمایی برای طرح سیمرغ و پروانه ها در نظر می گرفت... به همین دلیل امکان این کار برای بنیاد فارابی مقدور نبود.
3- خانم پوران درخشنده به عنوان رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران 7 بهمن 99 به علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان پیشنهاد داد که امسال برنامه سیمرغ و پروانه ها در روزهای برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از طریق پلتفرم ها انجام شود و طی نامه ای بیش از 48 فیلم قدیمی سینمای کودک را برای نمایش مجازی در پلتفرم ها پیشنهاد داد.
4- پیشنهاد مرکز توسعه، زمانی مطرح شد که فاصله خیلی کمی تا شروع جشنواره سی و نهم باقی مانده بود و هماهنگی با پلتفرم ها و اجرای برنامه کار آسانی نبود ضمن آن که زمان کافی برای ارائه پاسخ و برنامه از سوی دیگر پلتفرم ها (منهای دو پلتفرم که به آنها اشاره شد) وجود نداشت.
5- پیشنهاد سرکار خانم درخشنده این بود که بودجه سیمرغ و پروانه ها به واسطه کمک سازمان سینمایی، در اختیار تهیه کنندگان فیلم هایی قرار گیرد که در پلتفرم ها قرار است به نمایش درآید. نکته این است که آن بودجه برای نمایش فیلم های جدید برای دانش آموزان در سالن های سینما پیش بینی می شد و نه آثاری که در پلتفرم ها موجود است و در اختیار مخاطب کودک و نوجوان واقع شده است. چنانچه در دوره اخیر جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان هم فیلم های جدید غیرسینمایی با پرداخت حق نمایش از سوی جشنواره یک نوبت در پلتفرم ها برای مخاطبان به نمایش درمی آمد، چرا که دیدن فیلم جدید برای آن مخاطب جذاب بود...
6- با این اوصاف بنیاد سینمایی فارابی حتی به این سمت رفت که نمایش فیلم های قدیمی سینمای کودک و نوجوان را با وجود این که با ماهیت سیمرغ و پروانه ها (نمایش فیلم های جدید برای مخاطبان سراسر کشور) مغایرت داشت، در برنامه خود قرار دهد.
7- در راستای این پیشنهاد، کننده و مدیر بازاریابی بنیاد سینمایی فارابی، ابتدا با پلتفرم ها وارد مذاکره شد و از بین سامانه های برخط فیلیمو و نماوا، سامانه نماوا این طرح را به شرط واگذاری حق نمایش انحصاری پذیرفت.
8- بنیاد سینمایی فارابی از میان فیلم های پیشنهاد شده مرکز، فقط اجازه تصمیم گیری راجع به تعدادی از فیلم ها را داشت و صاحبان تعداد دیگری از فیلم ها، تهیه کنندگان دیگری بودند که طبیعتاً حق نمایش و استفاده از حقوق آن فیلم ها خارج از اختیار بنیاد بود.
9- با این وجود بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده بود که آماده است آن تعداد فیلمی را که متعلق به این بنیاد است، در اختیار نماوا قرار دهد تا در ذیل برنامه سیمرغ و پروانه ها به نمایش درآید؛ ولی پلتفرم مورد بحث، به دلیل عدم تنوع کافی محتوا و همچنین ضیق وقت به منظور تبلیغات و ارائه متفاوت این برنامه و جذب مخاطب کودک و نوجوان، به طور رسمی عدم تمایل خود را بیان نمود.
10- تاکید می شود: بودجه برپایی برنامه سیمرغ و پروانه ها که در سه دوره گذشته این برنامه از سوی بنیاد در اختیار مرکز توسعه قرار می گرفت، با توجه به لغو برگزاری آن در سال 99، از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی اختصاص پیدا نکرد اما اگر هم این برنامه به شکل نمایش مجازی فیلم های قدیمی اجرا می شد، بخشی از بودجه ای که به این کار اختصاص می یافت باید به عنوان سهم پلتفرم نمایش دهنده پرداخت می شد.
11- همچنین در واکنش به موضع اخیر رییس مرکز توسعه سینمای کودک درباره برگزاری نشست های تخصصی سینمای بچه ها و نوجوانان باید این نکته را بیان نمود که درخواست برپایی نشست های تخصصی، از سوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران نبوده و چنین برنامه ای، ایده و مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است. در واقع بنیاد سینمایی فارابی این چشم انداز را مدنظر داشت که برای به روز شدن دست اندرکاران سینمای کودک، آشنایی با تحولات و شیوه های جدید سینمای کودک و نوجوان، جلوه های بصری و فانتزی در سینمای کودک و بسکمک از موضوعاتی که می تواند برای سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند جالب باشد، سلسله نشست هایی را با مشارکت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان برگزار کند.
در پی این طرح برپایی این برنامه، دوستان مرکز برنامه ای را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادند و برای برگزاری این نشست ها برآورد هزینه بالایی پیش بینی کرده بودند که تخصیص چنین بودجه ای قابل انجام نبود و توجیه نداشت، ضمن آن که یکی دو برنامه ای که بنیاد سینمایی فارابی در سال های 97 و 98 برای نمایش فیلم های جدید جشنواره کودک برگزار کرد، متاسفانه با کم ترین استقبال و مشارکت از سوی اعضای محترم مرکز توسعه روبرو شده بود... اما در نهایت، برآورد هزینه بالای مرکز، دلیل مخالفت بنیاد سینمایی فارابی با اجرای نشست هایی بود که خود به مرکز پیشنهاد داده بود.
12- امیدواریم که از این پس شاهد برخوردهای حرفه ای تری از سوی سینماگران باتجربه، دغدغه مند و جریان ساز سینمای کودک و نوجوان با موضوعات مرتبط باشیم.
منبع: ایرنا