خبرنگاران طرح های حوزه آب و برق فارس که با دستور رییس جمهوری افتتاح می شوند

به گزارش اردکان خبر، شیراز-خبرنگاران-همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، در قالب پویش الف - ب - ایران بهره برداری از پنج طرح تامین و انتقال برق و توسعه آب و فاضلاب، روز سه شنبه (یازدهم بهمن ماه 99) به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری و با حضور معاون وزیر نیرو در استان فارس شروع می گردد.

خبرنگاران طرح های حوزه آب و برق فارس که با دستور رییس جمهوری افتتاح می شوند

به گزارش خبرنگاران این طرح ها شامل، نیروگاه خورشیدی و شبکه فیبرنوری، سد تنظیمی ملاصدرا، سد تنگ خمار، تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید صدرا شیراز و تصفیه خانه آب شهرستان فسا و تاسیسات وابسته است.

مجموع اعتبارات این طرح ها به همراه طرح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان در استان اردبیل که با حضور از راه دور رییس جمهوری افتتاح می گردد، سه هزار و 974 میلیارد ریال اعلام شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس، دوشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: فردا (سه شنبه) به مناسبت دهه پر فروغ فجر انقلاب اسلامی، 2 طرح نیروگاه خورشیدی در شهرستان داراب و سروستان و طرح نصب و راه اندازی کمربند فیبرنوری بین پست ها و ایستگاه های فوق توزیع برق در استان فارس با سرمایه گذاری این شرکت، با حضور معاون وزیر نیرو، استاندار فارس و جمعی از مسوولان استانی به بهره برداری می رسد.

غلامرضا نصیری افزود: شرکت برق منطقه ای استان فارس از جمله معدود شرکت هایی است که اجرای طرح کمربند فیبرنوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس را به صورت یک طرح مستقل اجرا می نماید، که با توجه به گستردگی شبکه و طول آن می طلبد این طرح به صورت تخصصی اجرا گردد.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای استان فارس نیز با بیان اینکه اجرای طرح تکمیل کمربند فیبرنوری بین پست ها و ایستگاه های فوق توزیع برق در این استان، یک کار ماندگار و اساسی برای تثبیت و پایداری تامین و انتقال برق است، گفت: برای احداث طرح های تکمیل کمربند فیبرنوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس در سال 99 اعتبار مناسبی اختصاص یافته و این اعتبارات در سال های آینده نیز پیش بینی خواهد شد تا با اجرای کمربند فیبر نوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در فارس، نیازهای اصلی این طرح تامین گردد.

مجید عزیزیان افزود: ما از حمایت های مدیر عامل شرکت و مسوولان استانی در اجرای این طرح برخوردار هستیم و امید است با تداوم این فرایند، شاهد ثبت یک شاخص قابل توجه در ایجاد کمربند فیبرنوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس باشیم.

مجری طرح کمربند فیبرنوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس نیز با بیان مشخصات فنی این طرح بیان داشت: این استان دارای چهار کمربند عظیم فیبرنوری است، فازهای یک و 2 این کمربند به گونه ای طراحی شده است که ارتباطات سریع بین ایستگاه ها را برقرار کند.

علیرضا سوخک افزود: هم اینک فازهای بعدی هم در حال طراحی است و مابقی ایستگاه ها را در کلان شهر شیراز و سایر شهرستان ها پوشش می دهد تا درصد رویت پذیری شبکه های تامین و انتقال برق افزایش یابد.

مجری طرح کمربند فیبرنوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس ادامه داد: این درصد اکنون بالای 99 درصد است و با اجرای فازهای بعدی، درصد رویت پذیری و قابلیت اطمینان پذیری به صد در صد نزدیک می گردد.

وی افزود: همچنین این شبکه از جوانب مختلف تغذیه می گردد و به صورت کمربند، ایستگاه های شیراز و سایر شهرها را پوشش می دهد و اگر ارتباط بین ایستگاه ها در این طرح به علت حوادث و یا هر اتفاق دیگری از یک سمت قطع گردد، طرح به گونه ای طراحی شده که ایستگاه ها و پست های برق بتوانند رویت پذیری داشته باشند و ارتباط آن برای دیسپاچینگ و سایر واحدهای مدیریت شبکه قابل دسترسی باشد.

سوخک، با بیان اینکه افزایش ایمنی از جمله اهداف اجرای طرح کمربند فیبرنوری بین ایستگاه ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس است، افزود: با تکمیل این طرح، واحدهای دیسپاچینگ، حفاظت و کنترل و همچنین همه واحدهای مدیریت تامین و انتقال برق می توانند به پایش مستمر شبکه بپردازند، این کار به صورت متمرکز انجام می گردد و هر گونه اختلال و اشکال در شبکه می تواند از راه دور پایش گردد

همچنین همزمان با این برنامه با حضور معاون وزیر نیرو و مسوولان استانی ، 2 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت های یک و شش دهم مگاوات در مناطق سروستان و لایزنگان داراب به بهره برداری می رسد.

بر اساس اعلام شرکت برق منطقه ای استان فارس ، مبلغ هزینه شده برای نیروگاه لایزنگان داراب که با مشارکت ساتبا احداث شده، 48 میلیارد ریال است و این طرح نقش بسزایی در تامین برق مطمئن و پایدار برای این منطقه خواهد داشت.

همچنین نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی شهرک صنعتی سروستان با 65 میلیارد ریال سرمایه گذاری با مشارکت بانک ملی و شرکت کهن سبز پاسارگاد روز سه شنبه (یازدهم بهمن ماه 99) به بهره برداری می رسد.

طرح های توسعه آب و خاک اهداف طرح

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس نیز با اشاره به افتتاح طرح های توسعه آب و خاک این شرکت با حضور از راه دور رییس جمهوری و معاون وزیر نیرو در قالب پویش الف - ب- ایران بیان داشت: سه طرح انتقال آب با اعتبار چهار هزار و 240 میلیارد ریال به مناسبت شروع چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این استان به بهره برداری می رسد.

حمیدرضا دهقانی، در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: سال جاری پس از افتتاح فاز نخست پروژه مهم خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز، پروژه های دیگری از جمله این سه پروژه با همت مهندسان و کارشناسان این مرز و بوم در دستور کار نهاده شد که فردا (سه شنبه) به وسیله ویدیو کنفرانس و با دستور ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.

وی اعلام کرد: این سه پروژه مهم شامل، سد تاخیری- تغذیه ای تنگ خمار در فسا، طرح آبرسانی به شهرستان فسا از سد رودبال و بند تنظیمی سربست و تاسیسات وابسته در منطقه کامفیروز مرودشت است.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس در خصوص سد تاخیری- تغذیه ای تنگ خمار فسا گفت: هدف از ساخت این سد که در 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر فسا احداث شده، کنترل سیلاب و تخلیه تدریجی مسیل به پایین دست و ایجاد شرایط لازم برای نفوذ آب به درون آبخوان است.

دهقانی ادامه داد: با کنترل سیلاب های مخرب علاوه بر کاهش اثرات نامطلوب و زیان های وارده به اراضی و روستاهای پایین دست، با تزریق و تغذیه آب به آبخوان شیبکوه، این سد همچنین باعث افزایش سطح آب زیرزمینی، تامین آب کشاورزی و افزایش رضایت مندی اهالی منطقه محل احداث سدخواهد شد و حدود 250 خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم از مزایای آن بهره مند می شوند.

به گفته وی، این سدخاکی با هسته رسی با حجم مفید 3/2 میلیون متر مکعب است، طول تاج سد 170 متر، عرض آن 6 متر، ارتفاع سد 12متر است، همچنین این سد دارای سریز بتنی غوطه ای با روکش بتن مسلح به طول 103 متر از نوع اوجی دریچه دار ، دارای 11 دریچه و ظرفیت آن 776 مترمکعب آب بر ثانیه است و برای ساخت آن 280 میلیارد ریال هزینه شده است.

سد تاخیری، تغذیه ای تنگ خمار در فاصله حدود 15 کیلومتری شهرستان فسا در تنگه ای موسوم به تنگ خمار ساخته شده است که در جناح راست آن تنگه کوه لتی و در جناح چپ کوه نقاره خانه واقع شده است.

وی، همچنین در باره پروژه انتقال آب از سد رودبال به شهرستان فسا اعلام کرد: این شهرستان بر اثر خشکسالی های اخیر، شدیدا دچار افت سطح آب زیر زمینی شده و منابع تامین آب شرب این مناطق با مسائل زیادی روبرو شده است. با اجرای این طرح شهرهای ایج، ششده، فسا و روستاهای مسیراز مزایای آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

دهقانی افزود: این طرح شامل 20 کیلومتر خط لوله از تصفیه خانه در شهر ایج تا سه راه جلیان، ایستگاه پمپاژ، یک مخزن تعادلی و یک مخزن در محل تصفیه خانه و تصفیه خانه آب است که برای اجرای این طرح تا به امروز سه هزار و 50 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی، در خصوص پروژه سد تنظیمی سربست و تاسیسات منطقه کامفیروز مرودشت نیز گفت: این سد سربست و تاسیسات آن در 130 کیلومتری شمال غربی شیراز در دشت کامفیروز، حد فاصل سدهای ملاصدرا و درودزن و در نزدیکی روستای سربست نهاده شده است.

این مقام مسوول، به بعضی از مزایای بهره برداری از این سد اشاره و اعلام کرد:، تنظیم و توزیع سالانه 92 میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده از نیروگاه سد ملاصد برای بهبود چهار هزار و 400 هکتار اراضی کشاورزی دشت کامفیروز با جمعیت بیش از 40 هزار نفر، جلوگیری از تخریب مداوم آبگیرهای سنتی کانال های آبیاری در اثر جریان سیلاب گونه خروجی از نیروگاه، بهره برداری مالی از ظرفیت کامل سد و نیروگاه ملاصدرا که با فراوری برق پیک موجب افزایش درآمد سالیانه خواهد شد و همچنین توسعه گردشگری در مجاورت آزاد راه شیراز- اصفهان، از جمله این مزایاست.

دهقانی ادامه داد: برای ساخت این سد نیز 910 میلیارد ریال صرف شده است.

بهره برداری از تصفیه خانه شرق شهر صدرا شیراز

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز در خصوص تصفیه خانه فاضلاب شرق شهر صدرا شیراز که در دهمین روز از دهه فجر 99 در قالب طرح پویش الف - ب- ایران به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری و معاون وزیر نیرو اافتتاح خواهد شد، گفت: عملیات اجرایی این طرح در دی ماه سال 95 شروع شد و به دلیل تحریم، ها برای خرید بعضی از تجهیزات وارداتی، وقفه کوتاهی در ساخت و تکمیل این پروژه ایجاد شد.

بهمن بهروزی افزود: برای این تصفیه خانه، ظرفیت 13 هزار متر مکعب تصفیه بهداشتی فاضلاب در شبانه روز پیش بینی شده است.

او اعلام کرد: به طور کلی طرح فاضلاب شهر صدرا برای 523 هزار نفر جمعیت پیش بینی شده و این تصفیه خانه معادل 78 هزار نفر را در این شهر زیر پوشش خدمات خود قرار می دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: همچنین حدود 600 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در صدرا پیش بینی شده که 250 کیلومتر آن اجرا شده و مابقی در دست انجام است.

وی ادامه داد: مطالعات ساخت تصفیه خانه غرب شهر صدرا شیراز نیز صورت گرفته و در حال پیگیری برای برگزاری مناقصه آن هستیم.

شهر جدید صدرا که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 546

به "خبرنگاران طرح های حوزه آب و برق فارس که با دستور رییس جمهوری افتتاح می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح های حوزه آب و برق فارس که با دستور رییس جمهوری افتتاح می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید