خبرنگاران فرزندان مهاجران مسلمان کاشف واکسن کرونا

به گزارش اردکان خبر، تهران - خبرنگاران - صاحبان اصلی شرکت داروسازی بیون تک؛ شریک آلمانی شرکت فایزر آمریکا را دو آلمانی ترک تبار تشکیل می دهند که در ساخت نخستین واکسن مؤثر مقابله با ویروس کرونا مشارکت داشته اند.

خبرنگاران فرزندان مهاجران مسلمان کاشف واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران از روسیا الیوم، مالک شرکت بیون تک را اوگور شاهین و اوزلام توریجی زن و شوهر 55 و 53 ساله تشکیل می دهند که اصالت آنان ترکیه ای است.

شاهین و اوزلام شرکت بیون تک را در سال 2008 با حمایت اقتصادی مؤسسه بیل گیتس و به ارزش 55 میلیون دلار تأسیس کردند.

این دومین تجربه پیروز دو زوج آلمانی ترک تبار است، آنها در سال 2001 نیز شرکت دارویی را تأسیس کردند که خاتمه در سال 2016 به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار به یک شرکت ژاپنی فروخته شد.

درحالی که این زوج سال ها درحال تحقیق چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن دربرابر سرطان بودند، ویروس کرونا در انتها سال 2019 شیوع پیدا کرد و این دو پزشک تصمیم گرفتند از ژانویه 2020 توجه خود را در شرکت جدیدشان؛ بیون تک؛ روی داروی ضد کووید-19 متمرکز نمایند.

پس از ماه ها کار سخت و طاقت فرسا، این دو پزشک آلمانی ترک تبار پیروز شدند که به توسعه این واکسن برسند، دستآوردی که شرکت آمریکایی فایزر روز دوشنبه آن را بیان کرد و در انتظار دریافت مجوز فراوری و فروش آن است.

شاهین چهار ساله بود که با پدرش که در کارخانه فراوری خودرو کار می کرد، به آلمان آمد و در آنجا عظیم شد، درس خواند و با اوزلام توریجی در دانشگاه آشنا شد و با او ازدواج کرد.

اوزلام نیز دختر یک پزشک ترکیه ای است که به آلمان آمد و زندگی خود را وقف کار در آزمایشگاه [پزشکی] کرد.

این زوج سال هاست که در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و دانشگاه های آلمانی اشتغال داشته اند و اینک پس از آن که ارزش اقتصادی شرکت تحت مالکیت شاهین که همسر آن؛ اوزلام نیز به عنوان پزشک ارشد در آن فعالیت دارد، به 21 میلیارد دلار رسیده است، در فهرست 100 ثروتمند نخست آلمان قرار گرفتند.

شرکت داروسازی فایزر آمریکا در جدیدترین گزارش خود روز دوشنبه با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی از دستیابی به واکسن کرونا اطلاع داد و بیان کرد این واکسن می تواند تا 90 درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا مفید باشد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا به 15 میلیون و 239 هزار و 330 نفر رسیده که در این میان یک میلیون و 269 هزار و 120 نفر جان باختند و حدود 36 میلیون نیز بهبود یافته اند و شرایط جسمانی بیش از 93 هزار نفر از مبتلایان نیز وخیم گزارش شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 370

به "خبرنگاران فرزندان مهاجران مسلمان کاشف واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرزندان مهاجران مسلمان کاشف واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید