دانشجویان چگونه می توانند در نوبت دوم کنکور 1402 شرکت نمایند؟ ، آنها باید انصراف بدهند؟

به گزارش اردکان خبر، مهلت ثبت نام داوطلبان در نوبت دوم کنکور سراسری سال 1402 از 15 فروردین شروع شده است و دانشجویان فعلی که در کنکور 1401 پذیرفته شده اند هم می توانند برای شرکت در آن ثبت نام نمایند.

دانشجویان چگونه می توانند در نوبت دوم کنکور 1402 شرکت نمایند؟ ، آنها باید انصراف بدهند؟

به گزارش خبرنگاران، نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 برای پذیرش در رشته های با آزمون در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیغام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و بعلاوه رشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در تیرماه 1402 برگزار می گردد. این نوبت در روزهای چهارشنبه 14 تیر و پنجشنبه 15 تیر 1402 برگزار می گردد.

متقاضیان ثبت نام و شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 می توانند از در روزهای 15 تا 21 فروردین ماه 1402 با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت در آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام نمایند.

  • چند نکته مهم درباره سوابق تحصیلی در کنکور 1402 | ملاک عمل سابقه تحصیلی | نحوه دریافت کد
  • آغاز ثبت نام نوبت دوم کنکور از فردا | جزئیات ثبت نام را اینجا بخوانید

نحوه شرکت دانشجویان در آزمون سراسری نیز اعلام شده است. دانشجویان فعلی می توانند بدون انصراف، در کنکور ثبت نام نمایند. پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال 1401 می توانند در آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام و شرکت نمایند.

در ضمن داوطلبان مذکور و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه و غیرروزانه (نوبت دوم شبانه، پیغام نور، مجازی، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و شهریه پرداز) همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی، برای شرکت در آزمون سراسری سال 1402 به شرط نداشتن منع نظام وظیفه، می توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل برای شرکت در آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام نمایند و در صورت قبولی، باید از رشته قبلی خود انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه تازه محل تحصیل خود ارائه دهند.

بعلاوه در شرایط اختصاصی ثبت نام داوطلبان در کنکور سراسری سال 1402 موضوع شرکت دانش آموختگان و فارغ التحصیلان تعیین شده است.

الف) داشتن یا دریافت گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی) و یا دیپلم نظام آموزشی تازه (6-3-3 اعم از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و یا کاردانش) حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 و یا دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسطه و یا داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم).

تبصره 3 - فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مورد احتیاج وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کاردانی که باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 و یا 30 بهمن 1402 (در صورت قبولی در رشته هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم تحصیلی 1403-1402 آغاز می گردد) خدمات خود را آغاز ننموده باشند، چنانچه در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع تازه به انجام برسانند.

در صورت انجام قسمتی از خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، موظف به انجام مابقی خدمات پس از فراغت از تحصیل در مقطع تازه هستند.

تبصره 5- فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی بهداشت دهان، تکنسین سلامت دهان، پرستاری، دندانپزشکی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان نیستند.

ب) پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال 1401 و دانشجویان در حال تحصیل در دوره های روزانه و غیر روزانه (نوبت دوم شبانه، پیغام نور، مجازی، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و شهریه پرداز) همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی برای شرکت در آزمون سراسری سال 1402 به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه می توانند هم زمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل برای شرکت در آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام نمایند.

این افراد در صورت قبولی، باید از رشته قبلی خود انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه تازه محل تحصیل خود ارائه دهند. لازم به شرح است که این دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند.

دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع کاردانی (فوق دیپلم) که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل می شوند، برای ثبت نام و شرکت در این آزمون احتیاج به انصراف ندارند.

تبصره 1- دانشجویان دوره های فوق که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایند، به منظور ثبت نام و شرکت مجدد در آزمون سراسری ضروری است به ضوابط مربوط به مقررات وظیفه عمومی توجه و بر اساس آن ضوابط اقدام نمایند.

تبصره 2- دانشجویان اخراجی آموزشی موضوع موارد مرتبط آیین نامه آموزشی و بعلاوه دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی (اعم از کاردانی عمومی و یا کاردانی) را دریافت نموده اند نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه ذیربط و بعلاوه اداره کل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان وزارت ذیربط و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (برای برادران) حق ثبت نام داشته و محدودیتی در انتخاب رشته ندارند.

این دسته از داوطلبان می توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات خود به صورت یکجا به انجام برسانند.

ج) دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت شرکت مجدد در آزمون سراسری و قبولی با رعایت شرایط ذیل این بند می توانند ادامه تحصیل دهند:

1. فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مورد احتیاج وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کارشناسی که باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 و یا 30 بهمن 1402 (رشته هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم تحصیلی 1403-1402 آغاز می گردد) خدمات خود را آغاز ننموده باشند، چنانچه در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش شوند، می توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع تازه به انجام برسانند.

بدیهی است در صورت انجام قسمتی از خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، موظف به انجام مابقی خدمات پس از فراغت از تحصیل در مقطع تازه هستند.

2. دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاههای اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه منطقه ها محروم.

3. نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

د) دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و پیوسته تمامی رشته های تحصیلی و دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دکتری حرفه ای دامپزشکی متقاضی تحصیل مجدد، می توانند با رعایت شرایط زیر به وسیله قبولی در آزمون سراسری در مقطع دکتری عمومی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل نمایند و محدودیتی در انتخاب دوره های مختلف (روزانه و شهریه پرداز) ندارند.

1. انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برای مشمولین این قانون الزامی است.

2. دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاههای اجرایی و عدم دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه منطقه ها محروم.

3. نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

هـ) انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برای فارغ التحصیلان رشته های مورد احتیاج وزارت بهداشت الزامی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1282

به "دانشجویان چگونه می توانند در نوبت دوم کنکور 1402 شرکت نمایند؟ ، آنها باید انصراف بدهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان چگونه می توانند در نوبت دوم کنکور 1402 شرکت نمایند؟ ، آنها باید انصراف بدهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید