رابطه وحشتناک بین زوال عقل و آلودگی هوای ناشی از ترافیک

به گزارش اردکان خبر، آلودگی هوای ناشی از ترافیک می تواند احساس سلامتی شما را مانند برخورد با خودرو از بین ببرد و مشکلاتی مانند آسم، آلرژی و بیماری های تنفسی مانند برونشیت و کووید-19 را ایجاد نموده و شرایط تان را بدتر کند. اکنون نتیجه یک مقاله تازه نشان می دهد که میان آلودگی هوای ناشی از ترافیک و یک بیماری وحشتناک دیگر یعنی زوال عقل ارتباطی نزدیک وجود دارد.

رابطه وحشتناک بین زوال عقل و آلودگی هوای ناشی از ترافیک

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی بیست، نتیجه متا بررسیی که روز چهارشنبه در مجله عصب شناسی (Neurology) منتشر شد نشان داد افرادی که در منطقه های با اندازه آلودگی ناشی از ترافیک بالاتری زندگی می نمایند با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل روبرو هستند. در حالی که این پیوند به طور قطعی ثابت نمی کند که آلودگی ناشی از ترافیک باعث ایجاد این شرایط عصبی می گردد، نویسندگان مقاله منتشر شده حاصل از نتیجه مطالعه خاطر نشان ساختند که افراد باید قرار گرفتن در معرض هوای بد را کاهش دهند.

از آنجایی که گزارش سازمان بهداشت دنیای نشان داد که بیش از 90 درصد جمعیت دنیا در منطقه های زندگی می نمایند که سطح آلودگی هوا بالاتر از حد توصیه شده است، احسان ابوالحسنی عصب شناس دانشگاه مک گیل که در این مطالعه شرکت داشته می گوید نتایج این ارزیابی شواهد بیش تری را برای اجرای مقررات سخت گیرانه تر به منظور بهبود کیفیت هوا و تسریع گذار از سوخت های فسیلی به انرژی های پایدار ارائه می دهد.

نویسندگان این مقاله 17 مطالعه با بیش از 91 میلیون نفر فرد مورد بررسی قرار گرفته با سن بالای 40 سال را مورد ارزیابی قرار دادند. حدود 5.5 میلیون نفر از آنان به زوال عقل مبتلا شدند. پژوهشگران هنگام مقایسه اندازه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای افراد مبتلا به این بیماری و افراد غیر مبتلا به بیماری زوال عقل دریافتند افرادی که در منطقه های بدون آلودگی هوا یا با آلودگی هوای کم تر به سر می بردند کم تر مبتلا به زوال عقل شده بودند. علاوه بر این، نتایج بررسی نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل به ازای هر میکروگرم در هر متر مکعب ذرات ریز موجود در هوایی که افراد استنشاق می نمایند به اندازه 3 درصد افزایش می یابد.

در حالی که نتیجه این بررسی نگران نماینده است تنها نشان دهنده یک ارتباط بین آلودگی ناشی از ترافیک و زوال عقل است. این متا بررسی برای خطرات زوال عقل مانند سن، جنس، سیگار کشیدن و تحصیلات تنظیم شده است، اما این ارتباط می تواند به علت عوامل بیرونی دیگر مانند رژیم غذایی نیز باشد. در بررسی دیگری معین شد که نرخ ابتلا به زوال عقل ممکن است تا سال 2050 میلادی به اندازه سه برابر افزایش یابد.

با این وجود، مقاله تازه منتشر شده بر نکته ای تاکید دارد که ما برای چندین دهه از آن باخبر بودیم: آلودگی ناشی از ترافیک خودرو بد است و می تواند باعث ایجاد مسائل زیادی برای سلامتی گردد. ما یادگیری بیش تر در خصوص بسیاری از جنبه های این موضوع را شروع نموده ایم. برای این منظور نویسندگان مقاله تازه اشاره نموده اند که برای درک کامل ارتباط بین آلودگی ترافیک و زوال عقل به تجزیه و تحلیل بیشتری احتیاج است.

ابوالحسنی می گوید: امیدواریم این یافته ها افراد را توانمند سازند تا نقش فعالی در کاهش روبروه با آلودگی داشته باشند. با درک خطر زوال عقل به وسیله قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا افراد می توانند اقداماتی را برای کاهش روبروه خود با آلودگی هوا انجام دهند از جمله استفاده از انرژی پایدار، انتخاب منطقه های برای زندگی با آلودگی کم تر و حمایت از کاهش آلودگی ناشی از ترافیک در منطقه ها مسکونی.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آبان 1401 بروزرسانی: 6 آبان 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1212

به "رابطه وحشتناک بین زوال عقل و آلودگی هوای ناشی از ترافیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه وحشتناک بین زوال عقل و آلودگی هوای ناشی از ترافیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید