انتخاب های بد غذایی عامل اغلب موارد دیابت نوع 2 در سراسر دنیا هستند ، کربوهیدرات های بی کیفیت مهمترین عامل هستند

به گزارش اردکان خبر، یک آنالیز نو نشان می دهد که اغلب موارد دیابت نوع 2 در کشورهای گوناگون دنیا را می توان به انتخاب های بد غذایی نسبت داد.

انتخاب های بد غذایی عامل اغلب موارد دیابت نوع 2 در سراسر دنیا هستند ، کربوهیدرات های بی کیفیت مهمترین عامل هستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی نیوز پژوهشگران از دانشگاه تافتس در بوستون آمریکا عادات بد رژیم غذایی را به 14 میلیون مورد دیابت نوع 2 نسبت دادند- یعنی حدود 70 درصد از موارد تازه تشخیص داده شده این بیماری در سطح دنیا در سال 2018.

بیشترین تاثیر رژیم غذایی بر دیابت ناشی از مصرف ناکافی غلات کامل یا سبوس دار، مصرف بیش از حد برنج یا گندم بیش از حد تصفیه شده، و مصرف بیش از حد گوشت تولید شده.

دکتر داریوش مظفریان، استاد تغذیه و معاون آموزشی دانشکده علوم و سیاست تغذیه دانشکده تافتس و سرپرست این آنالیز می گوید: آنالیز ما نشان می دهد که کیفیت پایین کربوهیدرات ها دلیل اصلی موارد دیابت نوع 2 قابل انتساب به رژیم غذایی در سطح دنیا است.

به گفته دکتر مظفریان این یافته های تازه نشان می دهد که حوزه هایی کلیدی وجود دارند که با تمرکز بر آنها می توان شرایط تغذیه را بهبود بخشید و بار مخرب بیماری دیابت را کاهش داد.

بدن بیماران دچار دیابت نوع 2 نسبت به انسولین، هورمون ضروری برای تبدیل غذایی که می خورید به سوخت برای سلول های بدن، مقاوم است.

این دانشمندان با استفاده از یک مدل پژوهشی درباره ٰرژیم غذایی مصرفی در 184 کشور که در دانشکده تافتس ایجاد شده بود، داده های مربوط به سال های 1990 تا 2018 را آنالیز کردند.

همه کشورهای مورد آنالیز در این بازه زمانی دستخوش افزایش موارد دیابت نوع 2 شده بودند.

یافته ها بعلاوه نشان داد که رژیم غذایی عامل روندی شده است که در آن نسبت بزرگتری از موارد بروز دیابت نوع 2 در مردان نسبت به زنان، در جوان ترها نسبت به سالمندترها و در محیط های شهری نسبت به محیط های روستایی رخ می دهند.

عوامل دیگر مربوط به رژیم غذایی مانند نوشیدن بیش از حد آب میوه های شیرین شده و نخوردن مقدار کافی از سبزی های غیر نشاسته ای، مغزها و تخمه های خوراکی اثر کمتری بر ایجاد موارد تازه بیماری داشتند.

این پژوهشگران دریافتند که بیشترین شمار موارد دیابت نوع 2 مرتبط با رژیم غذایی در آسیای مرکزی و در اروپای مرکزی و شرقی به خصوص در لهستان و روسیه بروز می نمایند که رژیم غذایی شان حاوی مقدار بالایی گوشت قرمز و گوشت تولید شده و سیب زمینی است.

آنها بعلاوه شمار بالایی از موارد دیابت مرتبط با رژیم غذایی را در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب به خصوص در کلمبیا و مکزیک یافتند. موارد دیابت در این منطقه ها به مصرف بالای نوشیدنی های شیرین و گوشت تولید شده و نیز مصرف کم غلات کامل مربوط می گردد.

رژیم غذایی اثر کمتری بر دیابت نوع 2 در آسیای جنوبی و آفریقای زیرصحرا داشت. اما پژوهشگران بیشترین افزایش در موارد دیابت را در فاصله سال های 1990 تا 2018 در آفریقای زیرصحرا یافتند.

هند، نیجریه و اتیوپی کمترین موارد دیابت نوع 2 مربوط به غذا خوردن ناسالم را در میان 20 کشور با بیشترین جمعیت مورد آنالیز داشتند.

این پژوهشگران می گویند دیابت نوع 2 که بدون کنترل رها شده است و پبش بینی می گردد مقدار بروز موارد آن افزایش یابد، تاثیر آن بر جمعیت، سلامت، بهره وری مالی، ظرفیت نظام مراقبت بهداشتی ادامه یابد و باعث نابرابری های بهداشتی در سراسر دنیا گردد.

یافته های این آنالیز در 17 آوریل به صورت آنلاین در ژورنال Nature Medicine منتشر شد است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1287

به "انتخاب های بد غذایی عامل اغلب موارد دیابت نوع 2 در سراسر دنیا هستند ، کربوهیدرات های بی کیفیت مهمترین عامل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب های بد غذایی عامل اغلب موارد دیابت نوع 2 در سراسر دنیا هستند ، کربوهیدرات های بی کیفیت مهمترین عامل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید