ریزش و رویش قصه امروز جامعه ماست
به گزارش اردکان خبر، به گزارش خبرنگاران ، مراسم رونمایی از کتاب پشت درهای بهشت، امروز 20 مهر با حضور رضا کاشانی اسدی، نویسنده این کتاب و رحیم مخدومی، نویسنده متعهد و برجسته آثار دفاع مقدس کشور در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار گردید.
رضا کاشانی اسدی، نویسنده کتاب پشت درهای بهشت، خواننده را به فضای غبارآلود شهر کوفه می برد، زمانی که ابتدا دعوت گسترده از امام حسین(ع) شد، اما به وقت فتنه رفتار دیگر داشتند. داستان این رمان درباره شخصی به نام موقع است که برای یاری امام حسین(ع) با قبیله و پدر خود به مقابله برمی خیزد. وی شاگرد ویژه حبیب بن مظاهر(ع) است.
نویسنده در این اثر، فضای خدعه و خفقان زمان شهادت امام حسین(ع) را تصویر و برخی از عبرت های ماجرای عاشورا را در قالب داستان بیان نموده است. او با استفاده از روایات تاریخی، ماجرای زندگی فردی را به تصویر کشیده که بخشی از زوایای پنهان آن برهه تاریخی را برای مخاطب روشن می نماید.
کاشانی اسدی با ذکر مقدمه ای در این نشست گفت: نهضت کربلا میزان و فرقان است، دعوتی برای احیای جامعه به سوی تعالی است. عاشورا عظیم تر از ظرف زمان است. روایتش روضه است. رسول اکرم(ص) فرمود: حسین، کشتی نجات است. در باغستان کربلا شهدا حق مطلب را ادا کردند، اگر در داستان نگاری کوتاهی شده، باید عذرخواهی کنیم، ضروری است که هنر و سینما به مدد آیند. امروز زینب(س) در انتقال پیغام عاشورا تنهاست.
وی اظهار کرد: در رمان پشت درهای بهشت، فقط در قالب فن از داستان نویسی بهره گرفتم و از نظر محتوا پیمانه پر بود. شاکله داستان، واقعیت محض است. سرگذشت نوجوانی وظیفه شناس را محور قرار داده که دست آموز حبیب بن مظاهر است. او رادمردی چون مؤمن آل فرعون است که در عین نوجوانی باهوش، راهبر و راهگشاست. امروز همه پشت درهای بهشتیم از این رو باید به هوش و به کوش باشیم.
کاشانی اسدی در رابطه با اسنادی که در تألیف این کتاب از آنها استفاده نموده، مطرح کرد: از گذشته های دور کارهای تحقیقاتی درباره عاشورا انجام داده ام، اما آنچه در جمع بندی اثر به من یاری کرد، اثر جواد محدثی درباره عاشورا بود که تمام شخصیت ها را یکجا جمع نموده و در تحقیقاتی که انجام می دادم به صحت موضوعات این کتاب بیشتر واقف می شدم. شخصیتی که در این کتاب به آن پرداخته شده در کتاب آقای محدثی به صورت مبسوط پرداخته شده و البته بنده به زحمات ایشان بسنده نکردم.
وی در پاسخ به این سؤال که این کتاب را باید تاریخی بدانیم یا عامیانه؟ گفت: عاشورا برای خواص و عوام درس آموز است. داستان پشت درهای بهشت کاملاً واقعی، منطقی و بیانگر واقعیت آن دوران است. برای طبقات عوام هم تربیت آموزی دارد و در این داستان اصرار داشتم که به این تربیت شوندگی تأکید کنم.
نویسنده کتاب پشت درهای بهشت درباره قرار دریافت ادبیات داستانی جنگ در این کتاب اظهار کرد: مشترکات جنگ ما با عاشورا زیاد است و موتور محرک جنگ ما عاشورا بود، در این کتاب فقط به حقیقت عاشورا پرداخته شده اما اگر رزمندگان کتاب را بخوانند، خاطرات دفاع مقدس برایشان زنده می گردد.
رحیم مخدومی، همدرباره رمان پشت درهای بهشت گفت: این رمان در زمره ادبیات داستان عاشورایی تعریف می گردد. اگرچه دفاع مقدس الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست، اما اخیراً به مناسبت هفته دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب اسلامی نکاتی مهمی درباره ادبیات دفاع مقدس مطرح کردند که یکی از موارد مهم این بود که ادبیات دفاع مقدس گونه ای مستقل و متفاوت از ادبیات حماسی، اجتماعی و ... است. گاهی برخی گونه های ادبیات زیرشاخه های بسیاری دارند و ابعاد آن به قدری گسترده است که در زیرشاخه نمی گنجد و گونه مستقلی محسوب می گردد.
وی اظهار کرد: در رابطه با ادبیات عاشورایی هم باید این گونه تعریف کنیم که این ادبیات مستقل است و زیرشاخه هایی در قالب های مختلف دارد. ما آثار زیادی را در این گونه ادبی می بینیم و پدیدآورنده های زیادی هستند و برخی تمام عمر خود را وقف این نموده اند که در این گونه قلم بزنند و آثار خوبی را پدید آورنده اند.
مخدومی اضافه نمود: کاری که آقای کاشانی خلق کردند کار جذابی است. یک نویسنده اولین اقدام که برای نگارش انجام می دهد، انتخاب سوژه است که اگر دقت لازم را نداشته باشد، حداقل 50 درصد توفیقات خود را از دست می دهد. کسانی که سطحی به عاشورا نگاه نمایند، نمی توانند سوژه های مغفول را انتخاب نمایند و صرفاً خودشان را در نیم روز حماسه آفرینی محدود می نمایند. ما سوژه های زیادی درباره کوفه و مردم کوفه داریم که متأسفانه نویسنده ها در روایت ها نتوانسته اند به روابط علی و معلولی به این شهر ورود پیدا نمایند. در این منظر آقای کاشانی درست قدم برداشته و این اثر تکراری نیست و منحصر بفرد است چون سوژه درست انتخاب شده است.
نویسنده دفاع مقدس مطرح کرد: موضوع دیگر تحقیق جدی است که راه را باز می نماید تا اثری خلق گردد. بر خلاف بسیاری از سوژه ها که تحقیق میدانی احتیاج دارد، این سوژه تحقیق کتابخانه ای احتیاج دارد و کسی که در این زمینه حرفی می زند، باید خود را برای روبروه با نظرات و نقدهای گوناگون آماده کند و تحقیق کافی می تواند این بار سنگین را از دوش نویسنده به زمین نهد و این اتفاق در مورد پشت درهای بهشت اتفاق افتاده است.
وی بیان نمود: در این اثر هم تخیل جذاب و قوی وجود دارد و هم درهم تنیدگی قصه ها وجود دارد و اگرچه یک داستان منسجم است، اما داستان های متعددی در کتاب عنوان شده که بدون اینکه از ریل اصلی داستان خارج گردد، با داستان اصلی پیوند برقرار نموده و درهم تنیده می گردد و به داستان اصلی یاری می نماید.
نویسنده دفاع مقدس اضافه نمود: نکته حائز اهمیت در داستان، انتخاب یک نوجوان است که جزء رویش ها تعریف می گردد، این رویش در کنار ریزش ها قرار گرفته، ریزش ها کسانی هستند که گذشته خود را از یاد برده اند. یعنی در یک سوی ترازو شیوخ و قهرمانان را می بینیم که در شک و تردید هستند و در کفه دیگر نوجوانی را داریم که تازه به سن تکلیف رسیده و این ها تراز در می آیند چون اگرچه این نوجوان یکه و تنهاست، اما عمق نگاهش به حدی وزین است که می تواند تراز را رعایت کند و این وزنه به این دلیل است که ایشان در مکتب حبیب بن مظاهر پرورش یافته و بعد اینکه در خانواده ای عظیم می گردد که نقش مادر را خیلی عظیم می بیند. در حالیکه پدر گرفتار شک و شبهه است و خود را می بازد و در رکاب سپاه کفر جان خود را از دست می دهد و در این خانواده مادری بصیر حضور دارد و عبایی ندارد که فرزند خود را در راه سیدالشهدا(ع) فدا کند و فرزندی را می بینیم که می تواند حبیب بن مظاهر را انتخاب کند و این نتیجه تربیت مادر است.
وی بیان نمود: ریزش و رویش قصه امروز ماست و از مصادیق کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا است. تمام انقلاب ها با رویش و ریزش روبرو هستند. رویش ها ما را امیدوار می نماید. امروز رویشی مانند شهید حججی داریم که جامعه را تکان داد و این زمانی اتفاق می افتد که عده ای می خواهند نوجوانان را بریده از انقلاب معرفی نمایند پس این قصه هر روز ماست و نسل امروز به این قصه ها احتیاج دارند.
مخدومی توضیح داد: کتاب پشت درهای بهشت مملو از درس ها و عبرت هاست در این کتاب به علت رویش ها و ریزش ها پرداخته شده است و یکی از موفقیت های این رمان داشتن مقدمه خوب است. از مقدمه انتظار داریم در ابتدا ما را درگیر کند و زمان و مکان و قصه داستان را خوب معرفی کند و در فصل اول این کتاب که شامل 15 صفحه می گردد، این اتفاق خوب رقم خورده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران