طرح ترافیک در تهران 155 ساله شد ، قصه اولین خیابان و ممنوع الورود شدن خرها و قاطرها

به گزارش اردکان خبر، طرح ترافیک که امروز در مرکز اجرا می گردد قدمتی بیش از 150 سال دارد. اولین بار این خرها و قاطرها بودند که در بعضی نقاط مرکز ممنوع الورود شدند، یعنی اجازه نداشتند هر جایی تردد نمایند.

طرح ترافیک در تهران 155 ساله شد ، قصه اولین خیابان و ممنوع الورود شدن خرها و قاطرها

خبرنگاران-نصیبه سجادی: ساماندهی ترافیک مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقه ای به بلندای پایتختی تهران دارد. این طرح برای اولین بار در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با منع ورود چهارپایان باربر به محوطه میدان ارگ به اجرا عایدی.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

علت اجرای این طرح نیز آن بود که پس از ساخت میدان توپخانه در ارگ سلطنتی، حوضچه ای در وسط میدان بنا، اطراف آن سنگ فرش و مسیر کالسکه رو ایجاد شد. مابقی میدان را هم به فضای سبز اختصاص دادند. عبور و مرور مال ها در همین قسمت بود که دردسرساز و باعث به وجود آمدن طرح ممنوعیت ورود مال ها به میدان ارگ شد به این صورت که اطراف باغچه با ستون های سنگی و نرده های چوبی محصور و از عبور و مرور چهارپایان در این میدان جلوگیری شد. این تحولات نخستین تمهیدات ترددی و ترافیکی برای عبور و مرور در تهران به شمار می رود.

اتخاذ منع عبور و مرور مال ها البته پیامدش مثبت بود و آن ایجاد خیابانی ویژه برای تردد چهارپایان بود که از آن به عنوان نخستین خیابان تهران نام برده می گردد؛ خیابان ناصریه یا ناصرخسرو کنونی.

طرح ترافیک و ممنوعیت ورود و خروج نسخه ای شد به ظاهر شفابخش از آن سال تا به امروز، که هر جا مدیران این شهر درندشت در مقابل آلودگی هوا و غول ترافیک کم می آورند دست به دامن آن می شوند و با ممنوعیت ورود و خروج خودروها در بعضی روزها و بعضی منطقه ها بنا دارند کمی از دردسرهای آن بکاهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1294

به "طرح ترافیک در تهران 155 ساله شد ، قصه اولین خیابان و ممنوع الورود شدن خرها و قاطرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ترافیک در تهران 155 ساله شد ، قصه اولین خیابان و ممنوع الورود شدن خرها و قاطرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید