مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله ای قرار گرفته است؟

به گزارش اردکان خبر، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر امور خارجه عربستان سعودی در رُم و در حاشیه نشست گروه 20 گفت: مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما پیشرفت زیادی نداشته است.

مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله ای قرار گرفته است؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، روز گذشته فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان درباره مذاکره ریاض با تهران گفت که مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما پیشرفت زیادی نداشته است.

ایران و عربستان به سمت بهبود روابط می توانند حرکت نمایند

علی باقری معاون وزیر خارجه در تبادل نظر با شبکه روسیا الیوم، درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی و تاثیر آن بر اوضاع منطقه گفت: دولت تازه ایران به ریاست سید ابراهیم رئیسی از ابتدا اعلام نمود سیاست برقراری روابط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی آن قرار گرفته است. به همین سبب همکاری با کشور های همسایه از اولویت های سیاست خارجی دولت ایران است و عربستان سعودی هم که از همسایگان ماست مشمول چنین سیاستی می گردد. درباره دیگر مسائل در روابط نیز باید بگویم این مسائل در دستور کار دولت قرار گرفته است. ایران در پی حل و فصل همه این مسائل است. نماینده ایران و نماینده عربستان تا کنون چهار دور مذاکره در بغداد داشته اند. پیش بینی ما این است که در دوره های بعدی تبادل نظر می توانیم به نتایج قابل ملاحظه و ملموسی دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال مجری که پرسید آیا در آینده نزدیک شاهد عادی سازی کامل روابط ایران و عربستان خواهیم بود گفت: موضع ما در این خصوص مثبت است و بر اساس این مذاکرات عمل می کنیم.

تا بازگشایی سفارت فاصله داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توافقات اولیه در مذاکرات میان ایران و عربستان رد و بدل شده است و ما منتظر نهایی شدن آنها هستیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در مورد آخرین شرایط مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: چهار دور از تبادل نظرها انجام گرفته ولی تماس ها بین دو کشور هیچ وقت قطع نشده است.

وی ادامه داد: مذاکراتی که در بغداد اجرا شده است یعنی اینکه بنشینیم و تبادل نظر کنیم، 4 دور برگزار شده است؛ اما اینکه آیا بین ما و دولت عربستان سعودی دائماً پیغام ها و تماس ها به صورت مستمر برقرار است؟! بله! این رخ داده است.

خطیب زاده با بیان اینکه ما توافقات اولیه را در این تبادل نظرها داشته ایم، گفت: این توافقات رد و بدل شده است و منتظر نهایی شدن آنها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد زمان بازگشایی سفارتخانه های دو کشور نیز گفت: هنوز تا بازگشایی سفارتخانه ها در تهران و ریاض یک میزان فاصله داریم.

وی ادامه داد: اما اینکه ما بتوانیم این فرآیند را شروع کنیم، باید بگویم شروع آن به زودی می تواند انجام گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 927

به "مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله ای قرار گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله ای قرار گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید