ناگفته هایی از شیرازگردی درمحلات قدیمی

به گزارش اردکان خبر، خبرنگاران: نفس شیراز، اردیبهشت ماه از بوی بهار نارنج مستت می نماید و چشم و قلبت را از عشق لبریز . هرزمان که به شیراز سفر کنی بهشت را در 4 فصل سال در کوچه باغهایش می یابی. اما اردیبهشت آن رنگ و بویی متفاوت دارد.

ناگفته هایی از شیرازگردی درمحلات قدیمی

سمن سمندر: ناز عطر بهار نارنج نارنجستان و گلهای الوان باغ ارم گرفته تا شمیم خوش بهاری که شامه ات را نوازش می نماید . پر بیراه نیست که در نیمه بهار روزی به نام شیراز نامگذاری شده است . با نگاه به سفرنامه گردشگران و مورخان پی می بریم که تاریخ شکل گیری شیراز و بناهای آن قدمت دیرینه ای دارد که به بیش از 1200 سال بر میگردد و این مساله همان است که شیراز را به قطب گردشگری تبدیل ساخته و علاقمندانش از اقصی نقاط جهان برای بازدید از آن راهی این دیار می شوند .

ناگفته نما ند بسیاری از محلات و کوچه های بافت قدیمی این شهر ثبت ملی شده که شاید از دید بعضی گردشگران پنهان مانده است . به بها نه روز شیراز(15 اردیبهشت) و گرامیداشت هفته شیراز با مسا فرانی که برای گردش به آن شهر سفر

کردند همراه شده و با قدم زدن در بافت قدیمی اطلاعاتی را کسب کردم که حتما برای شما هم جالب است ، باهم می خوانیم :با همراهان ،راهی خیابان لطفعلی خان زند شدیم . در انتهای کوچه 37 از دور معماری بی نظیری توجه همه را به خود جلب کرد.

مسجد نصیرالملک که گردشگران خارج از کشور آن را به pink Mosque یا مسجد صورتی می شناسند.معماری ورودی اش ، با کاشی های زیبا طراحی شده که گل سرخ و زنبق و رنگ صورتی، جلوه ای خاص به آن بخشیده است ونمایانگر اکسید طلا و نشان از متمول بودن واقف آن، نصیرالملک دارد . در رواق مسجد، شیشه های رنگی بسیار زیبایی مشاهده می گرددو اغلب افرادی که برای تماشای این مسجد می آیند، نمی دانند علت به کار بردن شیشه ها با طیف رنگی درمعماری آن چیست ؟جالب است بدانید علت دیگر غیر از زیبایی این است که حشرات چون چشمانشان مرکب است و طیف رنگی آنهارا گیج میکند نمی توانند وارد مسجد شوند .

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

توصیف زیبایی های مسجد به گونه ایست که در چند سطر نمی گنجد و بایدآنرا از نزدیک دید. از مسجد که خارج شدیم در همسایگی آن ، به کوچه قشو رشو رفتیم که ازقدیمی ترین کوچه های شیراز محسوب و روایت است در ایام قدیم در این منطقه عمارتی متعلق به خشایارشاه قرار داشـته است که در قسمتی ازآن اسبهای خشایارشاه را آماده تاخت نموده و کار قشو (تمیز کردن حیوانات)و رشو (صاف کردن) انجام می گرفت و بهمین سبب کوچه بنام قشورشو معروفیت یافت.

کوچه راکه پشت سرگذاشتیم بعداز کمی قدم زدن در بافت قدیم، به طاقی رسیدیم به نام طاق حصیربافها . بد نیست بدانید در سالهای گذشته هنگامی که حاکمان شهر به ساکنین منازل دستور تخریب می دادند تا کوچه ای احداث نمایند ، مالک خانه در

قسمت فوقانی منزل خود طاقی احداث میکرد تا هم کاربری اتاق داشته باشد و هم افرادی که در تابستان از کوچه گذر می کردند ، زیرآن به دور از آفتاب استراحتی کوتاه داشته باشند و چون بیشتر مردم ساکن محل به شغل حصیر بافی مشغول بودند ، طاق بنام حصیر بافها نام گرفت . بعداز گذر از طاق، همراه بقیه دوستان به سمت خیابان درب شیخ یا عامیانه بگویم درشیخ رفتیم تا از آرامگاه شیخ روزبهان تماشا کنیم . در شیراز آرامگاه بسیاری از عرفا و شعرا وجود دارد که یکی از آنها آرامگاه شیخ روزبهان از عرفای بزرگ قرن ششم است و در لیست آثار ملی ثبت شده است .

می گویند شیخ همراه با چهارتن از صحابه خود در این مکان به خاک سپرده شده و نکته ای که در بازدید از این آرامگاه جلب توجه می نماید این که روی سنگ قبر هیچکدام نوشته ای به چشم نمی خورد و گفته می گردد صوفیان براین عقیده بودند فردی که به رحمت خدا می رود ، چون از مال جهان چیزی با خود نمی برد ، سنگ بدون نوشته، نشان از پشت پازدن به مال جهان دارد .

در کوچه پس کوچه های خیابان لطفعلی خان زند ، در بافت قدیمی شیراز، کوچه دیگری به چشم می خورد که برای گرفتن عکس یادگاری ، باید در صف طولانی به انتظار ماند.

شاخصه ای که این کوچه را از بقیه متمایز می نماید باریکی آن است و اینکه امکان رد شدن دو نفر از کنار هم نیست . در زمان قدیم اگر دو نفر با هم قهر بودند از هر طرف یک نفر را بدون اینکه باخبر باشد به سوی دیگر راهی میکردند که به اجبار برای گذر از آن رو در رو و چهره به چهره یکدیگر قرار می گرفتند و امکان آشتی فراهم می شد و به همین علت به کوچه قهرو آشتی معروف است.

زیباییهای بافت قدیم شیراز که بیشتر آنها به ثبت ملی رسیده صد چندان است و باید بار سفر بسته و راهی شیراز شوی تا از نزدیک ببینی که شاعر چه خوش گفته است که : شیرازو میگن نازه واسه افتاب جنگش .

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1297

به "ناگفته هایی از شیرازگردی درمحلات قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته هایی از شیرازگردی درمحلات قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید