تور ارزان ترکیه: پیش بینی قیمت لیر 12 دی، بحران در انتظار ترکیه است؟

به گزارش اردکان خبر، به گزارش خبرنگاران، در سرانجام معاملات روز یکشنبه 12 دی ماه قیمت لیر کمتر از یک درصد کاهش یافت، به دو هزار و 190 تومان رسید. بعلاوه قیمت این ارز نسبت به روز گذشته 20 تومان کاهش داشت.

تور ارزان ترکیه: پیش بینی قیمت لیر 12 دی، بحران در انتظار ترکیه است؟

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

هر لیر ترکیه در روز مشابه ماه قبل یعنی 12 آذر ماه با رقم دو هزار 230 تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت 1.8 درصدی معادل با 40 تومان را تجربه نموده است.

تیمور رحمانی در صفحه شخصی اینستاگرام خود یکی از مهم ترین دلیل های افت ارزش لیر ترکیه کاهش نرخ بهره دانست. دولت ترکیه برای توقف کاهش ارزش پول ملی خاطرنشان کرد که زیان سپرده گذاران را جبران می نماید، در نتیجه لیر کمی رشد کرد.

به گفته این اقصاددان، این اقدام دولت ترکیه یک نوع عقب نشینی از اصرار بر پایین ماندن نرخ بهره و افزایش مشروط به شرایط آن محسوب می گردد. در علم اقتصاد این وعده یعنی افزایش مشروط نرخ بهره.

بحران در بازارها

بر اساس گزارش گاردین، کاهش 30 درصدی ارزش لیر ترکیه در ماه نوامبر به تنهایی زنگ خطر وقوع یک بحران در بازارهای نوظهور را برای بازارهای اقتصادی دنیا به صدا درآورد. در حقیقت، بیشتر مسائل ترکیه مختص این کشور است و از رویکرد غیرمتعارف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور به سیاست پولی نشأت می گیرد.

گاردین نوشته است، دلالان ارز اما تحت تاثیر اصرار اردوغان بر اینکه تنها راه مبارزه با تورم پایین آوردن نرخ بهره است، قرار نگرفته اند. اما موضوع سیستماتیک تر دیگری نیز وجود دارد. بسیاری از بازارهای نوظهور با استفاده از درآمدهای آینده صادراتی خود وام های سنگینی را به دلار آمریکا دریافت نموده اند.

اگر آمریکا سیاست انقباضی در پیش بگیرد، دلار بیش از گذشته تقویت می گردد و این موضوع پرداخت بدهی کشورهای فقیر را سخت تر می نماید.

این روزنامه تاکید می نماید زمانی که رشد اقتصاد دنیای کاهش پیدا کند، شرایط اقتصادی برای کشورها بدتر می گردد. البته بانک دنیای و صندوق بین المللی پول درباره افزایش مسائل بدهی هشدار داده اند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1030

به "تور ارزان ترکیه: پیش بینی قیمت لیر 12 دی، بحران در انتظار ترکیه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: پیش بینی قیمت لیر 12 دی، بحران در انتظار ترکیه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید