چرا ناسا به سمت دنیا های اقیانوسی در حال حرکت است؟ عکسی تازه از دنیای یخی اروپا (Europa) در مأموریت کلایپر

به گزارش اردکان خبر، سازمان فضایی ناسا به زودی فضاپیمایی بزرگ را به سوی دنیایی با دریاهای بزرگ ارسال خواهد نمود. محققان بر این باورند که قمر مشتری (Jupiter)، یعنی اروپا، اقیانوسی دارد که حداقل دو برابر حجم اقیانوس های زمین است. فضاپیمای کلایپر اروپا (Europa Clipper) که به میزان یک زمین بسکتبال است، بزرگترین فضاپیمایی است که تا به امروز در یک مأموریت سیاره ای از سوی ناسا ارسال شده و در تاریخ 10 اکتبر به سوی این قمر دوردست پرتاب می گردد. پیش از این پرتاب، ناسا تصویری تازه و دقیق از سطح ترک خورده این قمر منتشر نموده که علت علاقه مندی پژوهشگران طی دهه های گذشته به این مکان را نشان می دهد.

چرا ناسا به سمت دنیا های اقیانوسی در حال حرکت است؟ عکسی تازه از دنیای یخی اروپا (Europa) در مأموریت کلایپر

احتمال وجود حیات در زیر یخ های اروپا

این عکس که با استفاده از داده های مأموریت گالیله (Galileo) در سال 1998 گرفته شده، چشم اندازی از سطح پر از ترک و ناهمواری این قمر را نشان می دهد. این چشم انداز نشانه ای از این است که چیزی زیر پوسته یخی ضخیم اروپا در حال تغییر و تحول است؛ شاید اقیانوسی شور که به سطح راه یافته و باعث تغییرات رنگی قرمز متمایل به قهوه ای در سطح این قمر شده باشد. قطعات یخی نامنظم نیز احتمالاً نتیجه حرکت های سطحی نسبتا تازه هستند.

ناسا این منطقه از اروپا را به عنوان یک نقطه مطالعه مهم معرفی نموده که به علت شباهت به یخ های قطب های زمین، محل مناسبی برای تحقیق در خصوص اقیانوس های زیرسطحی است. دانشمندان معتقدند که این منطقه حاوی اطلاعاتی درباره ترکیب اقیانوس زیر پوسته یخی است، اگر وجود آن تأیید گردد.

مأموریت کلایپر اروپا: قدمی به سوی اثبات وجود اقیانوس

فضاپیمای کلایپر اروپا قرار است حدود 50 پرواز نزدیک به سطح این قمر انجام دهد تا وجود اقیانوس و شرایط مناسب برای حیات را اثبات کند. این فضاپیما مجهز به دوربین های با وضوح بالا و دستگاه هایی مانند رادار زمین نگر (ground-penetrating radar) و دستگاه نمونه برداری (SUDA) است که می تواند ذرات بیرون ریخته شده از سطح اروپا را به وسیله شهاب سنگ های کوچک جمع آوری کند.

پس از سفر 2.9 میلیارد کیلومتری، کلایپر در سال 2030 به اروپا می رسد و طی 3.5 سال داده های بی سابقه ای جمع آوری می نماید. محققان باید به سوالات کلیدی پاسخ دهند تا بفهمند آیا این دنیا اقیانوسی قابل سکونت است؟ آیا منبع انرژی کافی برای شکل گیری حیات فراهم می گردد؟ و آیا عناصر شیمیایی پایه ای مانند کربن برای ساخت حیات موجود است؟ بعلاوه آیا اقیانوس این قمر میلیاردها سال پایدار بوده و شرایط مناسب برای شکل گیری و پایداری حیات در این مدت را فراهم نموده است؟

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1385

به "چرا ناسا به سمت دنیا های اقیانوسی در حال حرکت است؟ عکسی تازه از دنیای یخی اروپا (Europa) در مأموریت کلایپر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ناسا به سمت دنیا های اقیانوسی در حال حرکت است؟ عکسی تازه از دنیای یخی اروپا (Europa) در مأموریت کلایپر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید