گواهی عدم امکان سازش چیست؟

به گزارش اردکان خبر، اولین مرحله برای ثبت طلاق دریافت گواهی عدم امکان سازش است.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

طلاق رویدادی است که امروزه در جامعه زیاد دیده می گردد. اگرچه طلاق و جدایی دارای آثار مخرب فردی و اجتماعی است اما گاهی ادامه یک زندگی مشترک غیر ممکن به نظر می رسد. یکی از موارد اصلی طلاق امکان عدم سازش بین زن و شوهر است. همچنین برای طلاق علاوه بر شرایط اساسی که در قانون مدنی آمده است، یک سری تشریفات و مراحل وجود دارد که مربوط به آیین دادرسی و رسیدگی به آن است. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز گواهی عدم امکان سازش صدور آن می پردازیم.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

این گواهی به معنای تایید عدم توافق و سازش میان زوجین است. این گواهی در مواقعی صادر می گردد که دادگاه رسیدن به توافق و آشتی را بین زوجین ناممکن می داند و به آنها اجازه جدایی یا طلاق را می دهد تا در صورتی که بخواهند، بتوانند با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق، اقدام به این امر نمایند. بنا به قانون، گواهی عدم امکان سازش در موارد زیر صادر می گردد:

  • در خواست طلاق از طرف مرد: علت این موضوع آن است که به لحاظ قانونی مرد توانایی طلاق دادن همسرش را در هر زمان که بخواهد دارد؛ البته طلاق از طرف مرد مستلزم رعایت تشریفاتی از جمله دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه است.
  • در طلاق توافقی: در این نوع طلاق هم چون هر دو طرف رضایت به جدایی دارند، می توانند با دریافت گواهی عدم امکان سازش اقدام به ثبت طلاق خود نمایند. اگر دادگاه به موضوع طلاق به درخواست زن رسیدگی کند، در نهایت حکم طلاق صادر می نماید؛ نه گواهی عدم سازش.

دریافت گواهی عدم امکان سازش

ابتدا باید دادخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات قضایی ارائه گردد تا در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد. بعد از آن، موضوع طلاق به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع داده می گردد تا مشاوران منتخب طرفین به اختلافاتی که منجر به از هم پاشیدگی زندگی زناشویی و درخواست طلاق شده است، رسیدگی نمایند. مشاوران نتیجه داوری شان را به دادگاه گزارش می دهند. در صورت عدم حصول آشتی، دادگاه در یک جلسه رسمی غیر قضایی به توافق زن و شوهر برای طلاق رسیدگی می نماید و در نهایت گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید. بعد از آن باید گواهی را به دفتر ثبت طلاق ارائه داد. ارائه آن به دفتر خانه به معنای اجازه برای جاری کردن حکم طلاق است. بعد از ارائه گواهی، دفترخانه نوبتی برای اجرای صیغه طلاق مشخص می نماید.

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش 3 ماه است؛ یعنی ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ گواهی (نه تاریخ صدور آن در دادگاه) باید آن را به دفترخانه ارائه داد. در صورتی که در این مدت گواهی به دفتر ثبت طلاق ارائه نگردد، گواهی دیگر اعتباری نخواهد داشت. وظیفه ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه با کسی که گواهی به نفع او صادر شده است؛ یعنی کسی که درخواست گواهی نموده است و دادگاه درخواست او را پذیرفته است؛ بنابراین اگر گواهی به درخواست مرد صادر شده است، مرد باید تا مدت 3 ماه گواهی را به دفتر ثبت طلاق تحویل دهد. در صورتی هم که گواهی عدم سازش بابت طلاق توافقی صادر شده باشد، هر یک از زوجین می توانند برای ارائه گواهی به دفترخانه در این مدت 3 ماهه اقدام نمایند. در صورتی که گواهی عدم سازش به درخواست زن صادر شده باشد، زن باید آن را به دفترخانه ارائه دهد. نکته مهمی که در مورد مدت و مهلت اعتبار گواهی وجود دارد آن است که پس از سپری شدن سه ماه از تاریخ ابلاغ گواهی و عدم مراجعه زوجین برای ثبت طلاق، این گواهی اعتبار خودش را از دست می دهد و اگر زوجین هنوز تصمیم به طلاق و جدایی داشته باشند، باید مجددا به دادگاه مراجعه نموده تا گواهی عدم سازش اخذ نمایند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عدم حضور زوجین برای ثبت طلاق چه عواقبی دارد؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 308

به "گواهی عدم امکان سازش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گواهی عدم امکان سازش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید