11 فیلم الهام بخش که درباره معلولیت ساخته شده است

به گزارش اردکان خبر، این روزها پارالمپیک در شهر توکیو کشور ژاپن در حال برگزاری است. این مسابقات علاوه بر ایجاد رقابت، به نوعی ارج نهادن به کوشش معلولان جسمی و حرکتی است که با وجود محدودیت هایی که دارند، اما با امید به راه خود ادامه داده اند و بعضی از آنها افتخارات بسیاری برای کشور خود به همراه داشته اند. اگر به زندگی هر یک از این معلولان نگاهی بندازیم، داستان های مجذوب نماینده و پر فراز و نشیبی خواهیم دید از جهت ناهمواری که طی نموده اند تا به مسابقات دنیای راه پیدا نمایند. نقش سینما به اسم ابزاری برای منعکس کردن این داستان ها غیرقابل انکار است و در سینمای دنیا آثار شاخص و مهمی درباره زندگی قهرمانانی که معلولیت جسمی دارند، ساخته شده. بسیاری از این فیلم ها کارکرد انگیزشی هم برای جامعه معلولان دارد. در ادامه مروری بر بعضی از این آثار داشته ایم.

11 فیلم الهام بخش که درباره معلولیت ساخته شده است

1. کریپ کمپ (Crip Camp: A Disability Revolution)

  • کارگردان: راسن مارشال تربر
  • بازیگران: جیمز لبرخت، جوزف اوکانز
  • محصول: 2020

اولین فیلم فهرست ما یک مستند به کارگردانی نیکول نیومن و جیمز لبریکت است که در کمپانی فیلم سازی باراک و میشل اوباما با نام Higher Ground Productionsتولید شده و توانسته جایزه اسکار را هم از آن خود کند.این فیلم درباره کمپ جند است که در دهه های 1950، 60 و 70 میلادی از افراد دارای معلولیت های جسمانی حاد استقبال می نموده. اما کریپ کمپ به نگاه اشتباه جامعه آن سال های آمریکا به معلولان و ترد بسیاری از این ناتوانان جسمی از کمپ های نگه داری دیگر هم می پردازد. این فیلم تصاویر واقعی و تاریخی از کمپ های معلولان و روحیه و انگیزه ای که در افراد حاضر در این مکان ها وجود دارد به نمایش می گذارد.

2. راه برو، بران، رودئو (Walk. Ride. Rodeo)

  • کارگردان: کانر الین
  • بازیگران: اسپنسر لاکی، میسی پاین
  • محصول: 2019

این فیلم جزو آثار سینمایی انگیزشی برای افراد دارای معلولیت دسته بندی می شود و می تواند بسیار اثرگذار باشد. راه، برو، بران، رودئو براساس یک داستان واقعی درباره زندگی آمبرلر اسنایدر قهرمان سوارکاری ساخته شده. این دختر جوان در سن 19 سالگی، در سانحه تصادف، از کمر به پایین فلج می شود و در چند ثانیه تمام زندگیش را بربادرفته می بیند. اما با یاری درمانگران فیزیکی و روحی می تواند با دوپای فلج دوباره به سوارکاری ادامه دهد.از نکات بسیار مهم این فیلم، بازی خود آمبرلر در نقش بدلکار بازیگر اصلی، در صحنه های سوارکاری پس از مصدومیت این شخصیت است.

3. نفس بکش (Breathe)

  • کارگردان: اندی سرکیس
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، کلر فوی
  • محصول: 2017

درامی که براساس داستان زندگی رابین کاوندیش، یکی از فعالین حوزه معلولیت در دنیا شکل گرفته است.این فیلم با ساختار بیوگرافی شرایط زندگی معلولان در سال های دهه 50 میلادی و پس از آن را تصویر و نقد می نماید. رابین جوانی 28 ساله است که در کودکی به بیماری فلج اطفال مبتلا می شود و به سن جوانی که می رسد از گردن به پایین دچار معلولیت می شود. او در ابتدا با بحران افسردگی دست و پنجه نرم می نماید اما پس از آن با یاری دوست و همسرش به زندگی باز می شود و با قراردادن دستگاه اکسیژنی بر روی جایگاه چرخ دار، قدمی در راه پیشرفته شدن این دستگاه برمی دارد. کاواندیش از آخرین بازماندگان فلج اطفال پس از ریشه کن شدن این بیماری در دنیا است. بعلاوه این فیلم با سرمایه فرزند او یعنی جاناتان کاواندیش از تهیه نمایندگان مشهور بریتانیایی ساخته شده است.

4. من پیش از تو (Me before you)

  • کارگردان: تئا شاروک
  • بازیگران: امیلیا کلارک، سم کلافلین
  • محصول: 2016

این فیلم براساس کتابی با همین نام نوشته جوجو مویز و با کارگردانی تئا شاورک ساخته شده و یکی از آثار رمانتیک مهم هالیوود در ده سال اخیر است که تقابل عشق و منطق را به تصویر می کشد. اما چون در سرانجام به مرگ خودخواسته شخصیت معلول فیلم می انجامد، نمی توان آن را یک فیلم انگیزشی به حساب آورد. پسری به نام ویل که سال ها در پی انجام ورزش های مخاطره آمیز مانند صخره نوردی بوده، دو سال است که فلج شده و حس ناامیدی، نگاه او به زندگی را تغییر داده است. در این میان ورود دختری به نام پرستار تغییرات مقطعی در زندگی این پسر جوان به وجود می آورد. اما در نهایت ویل تصمیم خود را برای اتانازی یا همان مرگ آرام بیمار به وسیله پزشک، عملی می نماید. امیلیا کلارک در من پیش از تو نقش لوییزا را برعهده دارد.دختری که تمام کوششش را می نماید تا حس امید را به زندگی ویل بازگرداند اما پیروز نیست.

5. اصول مراقبت (The Fundamentals of Caring)

  • کارگردان: راب برنت
  • بازیگران: کریگ رابرتز، پل راد
  • محصول: 2016

این فیلم هم مانند گزینه قبلی حول محور روابط میان یک پرستار و بیمار معلول خود می گذرد. اصول مراقبت با برداشتی از کتابی با همین نام نوشته جاناتان اویسن ساخته شده. در این فیلم یک نویسنده ، به علت مسائل شخصی خود مجبور به مراقبت از پسری جوان می شود که دچار بیماری دیستروفی عضلانی است و باید ادامه زندگی خود را روی جایگاه چرخدار بگذراند. این نویسنده و پسر معلول سفر متفاوتی را با یکدیگر برای کشف جاذبه های موجود در جاده های امریکا آغاز می نمایند. یکی از ویژگی های این فیلم به تصویر کشیدن معلولیت، بدون پرداخت های بیش از مقدار دراماتیک است و مخاطب را وادار می نماید، فرد معلول را هم به نام یک انسان عادی بپذیرد.

6. نظریه همه چیز (The Theory of Everything)

  • کارگردان: جیمز مارش
  • بازیگران: ادی ردمین، ففهرستی جونز
  • محصول: 2014

مهم ترین فیلم این فهرست که یکی از تصویرهای ماندگار از معلولان پیروز را در دنیا به نمایش گذاشته است. نظریه همه چیز داستان زندگی استیون هاوکینگ، برجسته ترین فیزیکدان و کیهان شناس قرن است که در زمان تحصیل در دانشگاه کمبریج، متوجه ابتلایش به بیماری نادر عصبی به نام ای اس ال می شود. اما استیون انگیزه و کوششش را برای کار بر روی نظریه ها و مطالعات خود از دست نمی دهد و در حالی که پزشکان به او گفته اند تنها دو سال زنده خواهدبود، تا 50 سال بعد زنده می ماند. فیلم نظریه همه چیز براساس کتابی به نام سفر به بی نهایت: زندگی من با استیون نوشته جین وایلد هاوکینگ، همسر اول این فیزیکدان ساخته شده است. این فیلم در بسیاری از فستیوال های دنیای مورد تحسین قرار گرفته.

7. دست نیافتنی ها (The Intouchables)

  • کارگردان: الیویه ناکاشه، اریک تولدانو
  • بازیگران: فرانسوا کلوزو، عمر سی
  • محصول: 2011

هفتمین فیلم فهرست ما یک کمدی از سینمای فرانسه است. فیلمی که به جای پرداختن احساساتی و دراماتیک به زندگی یک معلول، او را در موقعیت های خنده دار قرار می دهد. دست نیافتتنی ها با داستان و پرداخت ویژه ای که دارد به یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمای فرانسه هم تبدیل شده است. فیلم با اقتباسی از یک داستان واقعی ساخته شده و روایت نماینده زندگی نویسنده ثروتمند و بداخلاقی به نام فیلیپ است که به علت سقوط با چتر نجات، از گردن به پایین فلج شده است. فیلیپ برای پرستاری از خود مردی به نام دریس را استخدام می نماید و ماجراهای کمدی فیلم، با ورود این مرد سیاه پوست که سابقه سرقت و زندان را هم دارد، آغاز می شود. فیلیپ که اطرافیانش را به علت اخلاق غیرقابل تحملش از دست داده، با وجود دریس به جایی می رسد که سوار بر ماشین در خیابان قهقهه می زند.

8. لباس غواصی و پروانه (The Diving Bell and the Butterfly)

  • کارگردان: جولین اشنابل
  • بازیگران: ماتیو آمالریک
  • محصول: 2007

این فیلم یکی از پرافتخارترین فیلم های ساخته شده درباره معلولان است که نماینده سینمای فرانسه در بسیاری از جشنواره های دنیای بوده و جوایز متعددی از گلدن گلوب، بفتا و کن دریافت نموده است. لباس غواضی و پروانه مانند بسیاری از فیلم های فهرست ما، براساس داستان واقعی زندگی یک معلول جسمی ساخته شده. ژان دومینیک بوبی، روزنامه نگار فرانسوی و سردبیر مجله قدیمی ال بود.او بر اثر یک اتفاق به کما رفت و پس از هوشیاری، دچار سندروم لاکد این شد. سندرومی که باعث می شد او توان هیچ حرکت فیزیکی جز پلک زدن را نداشته باشد. بوبی تجربیات خود را از این ماجرا به یاری تنها راه ارتباطی یعنی پلک هایش در کتابی به همین نام و به یاری پرستاران و اطرافیانش به رشته تحریر درآورد. این کتاب اساس فیلمنامه لباس غواصی و پروانه شد که در سال 2007 در فرانسه به نمایش عایدی.

9. ری (Ray)

  • کارگردان: تیلور هکفورد
  • بازیگران: جیمی فاکس
  • محصول: 2004

پسری سیاه پوست به نام رِی در خانواده ای فقیر در یکی از مزارع فلوریدای آمریکا متولد می شود. عدم رسیدگی درست باعث می شود او در 7 سالگی بر اثر آب سیاه، بینایی چشمانش را از دست بدهد. اما علاقه و استعداد ری در موسیقی باعث می شود او راهش را تا قله های افتخار ادامه دهد و به یکی از چهره های فراموش نشدنی سبک جاز و اِر اند بی در آمریکا تبدیل شود. این داستان زندگی ری چارلز است، کسی که فرانک سیناترا درباره او گفته :تنها نابغه واقعی در حرفه ما. فیلم ری براساس زندگی این موسیقیدان آمریکایی که با دو چشم نابینا قطعات ماندگار موسیقی ساخته و به معروفیت دنیای رسیده، ساخته شده است. جیمی فاکس بازیگر مشهور هالیوودی هم با بازی در نقش ری توانست جایزه اسکار را برای این فیلم دریافت کند.

10. پای چپ من (My Left Foot)

  • کارگردان: جیم شرایدن
  • بازیگران: دنیل دی لوئیس
  • محصول: 1989

این فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام است که قصه کریستی براون نویسنده و نقاش ایرلندی را طی 50 سال زندگیش روایت می نماید. کریستی که در خانواده ای پر جمعیت متولد شده، به صورت مادرزادی دچار فلج مغزی است و تنها پای چپ او قادر به حرکت است. پدر خانواده، کریستی را از خود می راند اما مادرش با عشق به او زندگی می بخشد و یاری می نماید که با قرار دادن مداد بین شصت و انگشت دوم پای چپ نقاشی ها و مطالب تحسین برانگیزی بنویسد.کتاب پای چپ من را هم خود کریستی براون به نگارش درآورده. چند سال پس از مرگ او جیم شریدان با سپردن نقش کریستی به دنیل دی لوییس، فیلم زندگی این نقاش ایرلندی را می سازد که بسیار مورد تحسین قرار می گیرد و بعلاوه اولین اسکار کارنامه هنری دی لوییس را هم برایش به همراه دارد.

11. داستان تری فاکس (The Terry Fox Story)

  • کارگردان: رالف.ال توماس
  • بازیگران: اریک فرایر، رابرت دووال
  • محصول: 1983

تری فاکس یکی از نمادهای کشور کاناداست. مردی که به علت کوشش های مستمرش در راه آموزش و شناخت سرطان به مردم، آنقدر محبوب دولت و ملت این کشور است که مجسمه او را در شهر اوتاوا کانادا در یکی از معابر اصلی قرار داده اند. تری که بر اثر سرطان مغز استخوان یکی از پاهای خود را از دست می دهد با یک پای مصنوعی مصافت طولانی را دور یکی از استان های کشورش می دود تا از این طریق مبلغی را برای درمان بیماران سرطانی جمع آوری کند. فیلم داستان تری فاکس هم به نوعی برای قدردانی و معرفی این چهره به دنیا با مشارکت دو کشور آمریکا و کانادا ساخته شده.

منبع: easter seals

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 841

به "11 فیلم الهام بخش که درباره معلولیت ساخته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 فیلم الهام بخش که درباره معلولیت ساخته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید