آیا می توان مشاعات ساختمان را فروخت؟

به گزارش اردکان خبر، زندگی در آپارتمان های عظیم با جمعیت زیاد، یکی از بارزترین ویژگی های زندگی شهر نشینی است. برای داشتن اوقات بهتر و آسایش خود و دیگران باید قوانین آپارتمان نشینی را رعایت کنیم. آپارتمان قوانین سخت تری نسبت به خانه های تک واحدی دارد که عدم انجام آن ها کدورت و مختل شدن زندگی همسایگانتان را در پی خواهد داشت.

آیا می توان مشاعات ساختمان را فروخت؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

زمانی که شما یک ملک را خریداری و یا مکانی را برای سکونت اجاره می کنید، علاوه بر خانه، از امکانات دیگری مانند حیاط، پارکینگ، آسانسور و غیره نیز استفاده می کنید. مکان هایی که شما به همراه دیگر افراد در یک ساختمان از آن ها استفاده می کنید مشاع نامیده می شوند.

اما آیا تا به حال به فروش مشاعات ساختمان فکر نموده اید؟ به نظر شما خرید و فروش مشاعات ساختمان قانونی است؟

 

مشاع چیست؟

قسمت های مشترک مجتمع های آپارتمانی از جمله زمین، تشکیلات مشترک مانند شوفاژ خانه، چاه، کابل مشترک، فاضلاب، انشعاب آب و گاز مشترک، اسکلت آپارتمان، لوله ها و سیم های برق، آسانسور، پارکینگ، بام، راهرو، راه پله، درب و پنجره هایی که در قسمت های عمومی ساختمان قرار دارند و این دست امکانات و بخش ها، جزء مشاعات ساختمان شمرده می شوند. به طورکلی هرچه مطابق صورت جلسه از ملک شخصی جدا شده و برای استفاده عموم آزاد است، بخشی از مشاعات محسوب می گردد و همه ساکنین مجتمع می توانند از این امکانات و بخش ها استفاده نمایند.

آیا خرید و فروش مشاعات ساختمان قانونی است؟

به گزارش ایسنا؛ محسن اهوارکی، یکی از مدرسین مرکز آموزش قوه قضائیه، درباره حیطه تملک افراد بر بخش های مختلف ساختمان، به ویژه مشاعات بیان می نماید: اوضاع بسته به قانون و قانون گذار دارد. قوانینی هستند که تحت هیچ شرایطی نمی گردد از انجام آن ها سر باز زد، این قوانین آمره نامیده می شوند و عمل به آن ها از نظر قانون گذار بسیار با اهمیت است. در مقابل قوانینی هم هستند که افراد با مشورت و تراضی یکدیگر آن قوانین را عوض می نمایند و به گونه ای دیگر مسئله را حل می نمایند. نام این دسته از قوانین، قوانین تکمیلی است. بحث در اینجا درباره مالکیت است. قانون گذار مالکیت افراد در ساختمان را به دو دسته خصوصی و مشاع تقسیم می نماید. قسمت هایی به صورت خصوصی و بخش هایی به شکل مشاع در دسترس فرد مالک قرار می گیرد. به طور مثال راه پله، همانطور که پیش تر اشاره شد یک مکان عمومی و مشاع است و همه به یک اندازه در استفاده از آن محق اند و حق اجاره و یا استفاده شخصی از آن را ندارند.. اما محیطی مانند آپارتمان شخصی، به صورت تمام در اختیار مالک قرار می گیرد.

به گفته آقای اهوارکی، خرید و فروش مشاعات ساختمان بی معنی است زیرا این بخش ها مخصوص، شخص نیستند و برای استفاده همه اعضای ساختمان در نظر گرفته شده اند و فروش مشاعات ساختمان یا اجاره آن ها از جمله بام و حیاط غیر قانونی است.

آیا انباری و پارکینگ شخصی جزو مشاعات است؟

محسن اهوارکی درباره فروش و اجاره انباری و پارکینگ اختصاصی می گوید، از آنجایی که این بخش ها تحت مالکیت اختصاصی افراد هستند، فروش و اجاره آن ها غیر قانونی نیست اما طرف مقابل آن ها باید یکی از اعضای ساختمان باشد. اگرچه انباری و پارکینگ اختصاصی اند اما در محیط عمومی قرار دارند و اگر در دسترس اعضای خارج از ساختمان قرار بگیرند، امنیت مجتمع به خطر می افتد. به همین منظور این معاملات تنها بین ساکنین یک ساختمان صورت می گیرد.

بهترین راه رسیدگی به مشاعات

بهتر است برای هر مجتمع فردی که مورد اعتماد و قبول همه و یا اکثریت ساکنین است، به عنوان مدیر ساختمان انتخاب گردد و مسئولیت جمع آوری شارژها و امور مربوط به مجتمع از قبیل پرداخت هزینه آب و گاز عمومی، سرویس و تعمیر آسانسور، نظارت بر تمیزی راه پله، زیباسازی فضای مشاع مانند لابی و حیاط و چنین دست کارهایی را بر عهده بگیرد تا آسایش و صفای ساختمان پابرجا باشد.

به طور کلی نمی توان مشاعات را فروخت و یا اجاره داد زیرا برای استفاده همه افراد در نظر گرفته شده اند. بهتر است افراد با سازگاری و به نحوه درست از این امکانات بهره ببرند و هم خود و هم دیگران را از یک زندگی سرشار از آرامش در این دنیای شلوغ، بهره مند نمایند.

منبع: هومینگ
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1

به "آیا می توان مشاعات ساختمان را فروخت؟" امتیاز دهید

11 کاربر به "آیا می توان مشاعات ساختمان را فروخت؟" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان مشاعات ساختمان را فروخت؟"

2 دیدگاه

زهرا اسفجانی 7 اردیبهشت 1402

نورگیر شمالی ساختمان فقط از داخل اپارتمان من قابل دسترس هست ایا من میتونم این قسمت رو بخرم؟
اگر بله
به کجا درخواست بدم؟ وقیمت چطور تعیین میشه؟

پاسخ به زهرا اسفجانی

علیاکبر جوادیان 22 بهمن 1399

سلام وقت بخیر
در یک اپارتمان بزرگ (برج)لیست مشاعات را
از کدام مدرک ساختمان میتوان استخراج کرد
که بدانیم چه قسمتهایی مشاع است

پاسخ به علیاکبر جوادیان
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید