استفاده از زیست پسماند ها برای کاهش مصرف برق نمایشگر ها

به گزارش اردکان خبر، محققان با استفاده از زیست پسماندها، نانوکامپوزیتی ساختند که می تواند در تولید نمایشگر ها به کار رود و مصرف انرژی را در این نمایشگر ها کاهش دهد.

استفاده از زیست پسماند ها برای کاهش مصرف برق نمایشگر ها

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرنگاران، محققان با استفاده از زیست پسماندها، نانوکامپوزیتی ساختند که می تواند در تولید نمایشگر ها به کار رود و مصرف انرژی را در این نمایشگر ها کاهش دهد.

کامپوزیت های نانو ذره ای بلور مایع که با نانوذرات سنتز شده از پسماند های زیستی ترکیب شده اند، می توانند مصرف برق نمایشگر را کاهش دهند.

دانشمندان حوزه مواد، کامپوزیتی از جنس کریستال مایع - نانوذرات را با استفاده از بلور مایع نماتیک و نانوذرات سنتز شده از زباله های زیستی تهیه کرده اند که امکان کاهش مصرف برق در دستگاه های نمایشگر مانند نمایشگر های بلور مایع، تلفن های همراه و لپ تاپ ها را دارد.

این مواد با محیط زیست سازگار بوده و سمیت کمتری نسبت به مواد رایج دارند؛ از این رو، می توان با خیال راحت از آن ها در وسایل خانگی، ادارات یا سایر مکان های عمومی استفاده کرد بدون اینکه نگران تأثیرات آن بر سلامتی و محیط زیست تأثیر بود.

تیمی از دانشمندان مرکز علوم نانو و مواد نرم (CeNS) در بنگالورو با همکاری محققانی از موسسه وزارت علوم و فناوری (DST)، بلور مایع را با نانوذرات کربن متخلخل ترکیب کرده اند. این ساختار جدید می تواند برای تولید صفحه های نمایش تخت استفاده شود.

ونا پراساد از محققان اصلی این پروژه با ترکیب نانوذرات کربن سنتز شده از ضایعات چوب ساج اقدام به تولید این ماده جدید کرده است. پراساد در این پروژه از همکاری دکتر گورومورتی هچ، استاد حوزه مواد نانو بهره گرفته است.

این نانوذره در آزمایشگاه CeNS به بلور مایع نماتیک وارد شد و این تیم تحقیقاتی دریافت که ترکیب نانوذرات کربنی متخلخل در بلور مایع نماتیک منجر به کاهش ولتاژ آستانه کامپوزیت می شود.

ولتاژ آستانه پایین تر به این معنی است که ولتاژ کمتری برای سوئیچ بلور های مایع در این کامپوزیت ها مورد نیاز است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای در نشریه Journal of Molecular Liquids منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 504

به "استفاده از زیست پسماند ها برای کاهش مصرف برق نمایشگر ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از زیست پسماند ها برای کاهش مصرف برق نمایشگر ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید